Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Idag var det runt -2 grader ute och fint väder :)
Min lilla stumpa har ett knallila vintertäcke från Bucas (:

KL

Här är det runt nollan och snöar, alla ska ut strax å då får de ha:

H1 Rhino wug 370g
H2 Rambo Supreme med hals 420g
H3 Shires 300g
H4 Wetherbeta freestyle 300g

Här är det ca 0 graer och det snöar som tusan.

Araben har 200g HW Amigo
Shettisen har 200g Riding House
SWB:n går naken

-2, snöar och blåser
Snart ute i hagen
Fleecefodrat regntäcke ute. Naken inne.
Ska byta tillbaks till det tunna vintertäcket - när det är lagat... (elaka hästar i hans hage:mad:)

Här är det halvt snöstorm, -2 och har kommit 1-2 dm snö under natten and still going strong... Bytte igår till fleecefodrat regntäcke :cool: Blir väl att bege sig ut sen och kolla om han fryser eller ej. Igår var det ju plusgrader och fint!

*kl*

Vad är det för väder? Idag växlar det mellan snöblandat regn, duggregn och sen en hel del blåst

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.
Går ute dygnet runt där dom har tillgång till 3st. utehus. Har även möjlighet att stalla in dom, men dom trivs bäst ute.
Är filtklippt och går nu lätt/medel träning

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?

Idag går han med ett 200gram utetäcke, okänt märke men väldigt slitstarkt (1600.)

Såhär kan det se ut i täckesväg:
7+ och uppåt: naken (tror han lätt skulle klara av lägre temp. med, om det är rel. vindstilla)
3+ - 6+ : fleecefodrat regntäcke
0-3 + : 200 gram
0- -10: 200 gram med ett fleecefodrat regntäcke över som har halvhals
-10- -20: 300 gram med fodrat el. ofodrat rengtäcke över (beror på att regntäcket inte är så starkt och klarar inte av en längre tid väta)

Om den visar sig att det ska snöa en hel dag brukar jag lägga på det fleecefodrade regntäcket m. halvhals över det ord. täcket, sen är det bara att ta av när det är för blött el. det hat slutat att snö/regna

"tabellen" hålls inte exakt, utan jag känner efter så att hästen inte är för varm eller för kall, lagom är bäst! och då är kan sval på rumpan där han är oklippt och lagom varm på det klippta

-10 och blåser
Ute i hagen (antagligen, skiftar vilken tid de går ut)
Tunt vintertäcke + fleecetäcket under ute. Bara fleece inne
Går in runt 16-tiden.

-8, blåser och är målnigt. Svårfödd klippt ponny

Fleecetäcke, 150g stalltäcke+450(?)g vintertäcke.

kl

-6, snöar och blåser lite. Känns lite rått i luften.

Häst 1: BoT-nättäcke + 100g Shires.
Häst 2: 220g Hansbotäcke.
Häst 3: Naken :)

Lösdrift.

Här har det blivit lite mildare och soligt och +4 grader idag, men minusgrader på nätterna. Spårklippt frusen travare har 100 g regntäcke på både inne och ute.

*knapplån*

Några minus, halvklippt häst, 220 g innetäcke med ofodrat regntäcke över.

kl.

igar full snostorm och vind. hastar var inne.
idag solsken och -5 med massor av sno att rulla sig i etc etc. sa de gick ut, nakna som vanligt. de har HAR, de ar hastar och inte manniskor..
hast1 ar kallblod (fjordi) hon har underpals och langt langt har.. behover absolut inte tacke..
hast2,3 och 4 ar araber. alla nakna med kort tat pals, som en nallebjorn nastan..
ar de blota nar de kommer in runt 19-20 tiden anvander jag handduk att torka av med sen fleece for 45 minuter for att fa bort det blota. Fjordisen blir bara torkad da det vata sitter pa ytan..
Aven nar det var -26 var de nakna och hade inget problem med kalla hastar.
De hade 2 balar av ho i paddock under dagen och fick ungefar en half bal var pa kvallen som de hade kvar av nasta morgon. Anvander mig av hangpasar/horack sa det var inte mkt spill..

Jag tycker sa synd om alla hastar som maste sta dar med alla dessa tacken pa sig darfor att agarna fryser.. ok det finns undantag men generellt behover de inte ha tacke om de har fatt vaxa ut en ordentlig pals.. min gamla arab13 ar stod med dubbla wintertacken (200x2 gram) och ett fleecetacke nar jag fick honom.. Klart han fros nar man tog av dessa da han inte hade ngt har att skydda sig med.. Efter forsta vintern jag hade honom har han inte haft mer an regntacke om det har ost ute.. DET gor dem kallare an -26C.. Konsten ar att torka dem, och sen inte lata det vata fleecetacket ligga kvar..

Och tank sa mkt pengar ni hade sparat ....

Knapplån.

Helklippt, frusen häst. Idag runt -1° och mycket blåst i hagarna - 300g Shires vintertäcke ute.
Lika kallt i stallet, men utan blåst såklart - 200g Shires stalltäcke.

Hon har precis bytt ner sig från 450g vintertäcke, då det inte så ofta sjunker i temperaturen här längre, men det blåser ständigt och isande kallt tyvärr. Med 300g är hon lagom varm när hon kommer in just nu!

-11 och SOL:)
Ute i hagen
Tunt vintertäcke + fleecetäcket under ute. Bara fleecen inne
28½ år, kbltravare, svårfödd pensionär. Klippt låg fartrand.:laugh:

men klipper man hästarna får man ju ersätta med något. Och ska man hålla igång och träna och kanske tävla aktivt hela vinter så tycker iafa jag att det är snällare att klippa hästen så den sliper bli svettig och sedan kanske få gå ut innan den hunnit torka för att man inte hinner eller dyl.

*kl*

Här är sol, ett par plusgrader. Min helklippta häst står med 150g Amigo insulator och över det ett shire tornado 200g med halvhals. Min häst är skadad och står i sjukhage och kan således inte rör på sig därav är hon lite mer täckad är hon förmodligen skulle vara om hon gick med flocken.

Har haft -6 grader här uppe idag, blåst en del också.

Frans och Lakej fick fleecefodrade regntäcken på i morse vid utsläpp. Inne är dom nakna. Båda klippta i slutet av december.

Det har vandrat mellan -2 och 2 grader senaste dagarna och fullblodet som är helklippt går med BoT nättäcke och Lamicell PW 200g. Halvblodet, helklippt, går med 300g Event innetäcke + ofodrat utetäcke.

Idag har det varit cirka -7 och SOLSKEN och nu är det ca -15 ute och någon plusgrad i stallet. Alla oklippta men utan tjock päls.

Fullblodet som står på boxvila - 150 g stalltäcke + 250 g stalltäcke dygnet runt
Fullblodskorsningen - 150 g stalltäcke med hals + 300 g vintertäcke med hals i hagen och fleecetäcke + ulltäcke inne (var lite svettig efter hoppträningen på kvällen)
Halvblodsstoet som står på lösdrift - 250 g stalltäcke + regntäcke dygnet runt

Här har det varit riktigt kallt i natt just nu 12 minus. Just nu är alla inne i stall med någon plus.
H1 Rhino wug 370g
H2 Rambo Supreme 420g
H3 Shires 300g
H4 Wetherbeta freestyle 300g

Senast ändrad:

- 8 grader här och mulet.

Häst 1: Horseware Rhino Original med hals 370 g
Häst 2: Horseware Amigo plus 200 g
Häst 3: Naken (oklippt unghäst)
Häst 4: Naken (oklippt unghäst)

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama