Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*

Här är det -4 grader cirka, samt uppehåll men molningt. Min helrakade arab (men pälsen är lite utväxt) är ute och har sitt 350 gram HW Amigo Turnout Heavy. Ska dock till stallet nu och byta till ett 175 grams fodrat regntäcke :)

*KL*

Testar att fråga här... Hittade inte det jag ville när jag letade. Har precis lagt på pållarna deras nya regntäcken. Det snöar som tusan, blött blött.. Nåja.

Likadana täcken i olika storlek på shettis och nordis. De hamnar på sned åt samma håll... Rättat till dom ett par gånger, men de åker på sned ändå..

Tips??

Sätt på bensnören om det går.

Kontrollera att båda maggjordarna är lika hårt/löst spända. Ibland beroende på hur täcket hamnar går det att spänna gjordarna olika hårt. När sen täcket åker bak lite kan den ena gjorden dra i täcket, är då den andra lösare hamnar täcket på sne.

Hmm okej jag får fippla med inställningarna. Bensnören är på... Det var lite stressigt imorse, nya täcken och sent utsläpp.

Tack så mycket för svar! :)

KL

-10 och vindstilla
Ute i hagen, går ut runt 8-9 ca, ibland tidigare, ibland senare
Samma täcken som igår. Tunt, gammalt vintertäcke (Börjes)+fleecetäcket under ute. Bara fleece inne. Kommer in runt 16.
Funderar på att byta innetäcke till ett tunt thermotäcke?:confused:
Kbltravare, snart 29 år, svårfödd och frusen. Nyklippt låg fartrand

*kl*

-5 grader och blåsigt. Mulet men uppehåll.

Frusen spårklippt travare har 300 g vintertäcke dygnet runt. Ute i hagen mellan 8 och 18. Minusgrader i stallet.

Hmm okej jag får fippla med inställningarna. Bensnören är på... Det var lite stressigt imorse, nya täcken och sent utsläpp.

Tack så mycket för svar! :)

Tyvärr är det så att bra täcken ligger rakt över, sämre täcken ligger på sniskan och drar i hästen. Jag har iaf aldrig sett våra bättre täcken ligga på sned medan man på sämre alltid ser att de glider åt ett håll (hästarna är ju aldrig helt jämna/rör sig helt jämnt och ett sämre täcke påverkas av det).

Men att kolla så gjordar o dyl är jämnt spända är ju såklart en självklarthet för att täcket inte ska dras sned av den anledningen. Själv tycker jag dock bensnören är ett jäkla sattyg.

kl

Det har varit superfint väder här nu under 2 dagar så pålle har haft 200 g rhino på vid utsläpp och sedan naken några timmar mitt på dagen, verkligen supervarmt och skönt när solen ligger på med sedan blir det kallt igen mot kvällen! Han har stått och solat sig och myst :) Ska byta till fleecefodrat nu ifall de inte blir kallare.

inne har han fleecetäcke.

Jag kom på det att det kanske kan vara så att det fastnar i "sidled" för att det är nätfoder i. Känns som att det kanske hakar fast sig i vinterpälsen. Täckar bara när det är skitväder, och köpte inte de allra dyraste täckena. Dessa var i 400-500 kr klassen, fast på rea. :) Ponnytäcket från H***ze...

Sorry för trådkap... :)

KL

Här är det fuktigt molnigt och -9 när hästarna gick ut. Alla mao ute nu.

H1 Rhino Wug + Rambo Original med Amigo hals tot 570g
H2 Rambo Supreme + Harlies utetäcke med hals tot 620g
H3 Event + Rambo California med hals tot 500g
H4 Wetherbeta Freestyle + Rhino Original med Amigo hals tot 500g

När de kommer in åker det övre täcket av.

KL

-7, snöar
Ute i hagen.
Tunt vintertäcke med fleecetäcke under ute. Inne bara fleecen

*kl*
-20, riktigt fint väder!
3 är klippta och har vintertäcken på sig (300-400g), "björnponnyn" är utan täcke :D

Har du höjt dina gram antal ett antal gram sen förra året : )

Ja tyvärr:p

Dels är alla helklippta. Lyckades undvika det förra året. Men i höstas svettades alla så mycket så vi ansåg att vi kunde helklippa. Sen kom vintern. Insåg redan i början av december att filtklippning hade mer än väl räckt vid sista klippningen i mitten av november. Då hade vi mest regn 5+ och alla hade ca 200g och det funkade utmärkt. Tror det är en stor del av boven i dramat. Ska tänka på det mer nästa år!

Sen har vi som de flesta andra ett täcke på eller ett täcke av. Det byts inte från ett till ett annat. Och eftersom vi har så kallt i stallet kan de ha samma i +3 till någonstans ner mot -8. Hade jag fått välja hade i alla fall 1,3,4 haft mindre. Den 2a hon talar om när det är kallt. Är lite förvånad över det faktiskt. Förra året "frös" hon inte en dag. Men denna vintern har hon klagat (skakat/farit i hagen och gnäggat efter människor) ganska ofta. Svårt att väga av.

Förra året hade vi -9 bara några dagar. Nu är det mer standard. :D

KL

-6
Inne från 15:00
Tunt thermotäcke inne. Ute i morgon bitti (går ut ca 8.30) med tunt vintertäcke över pyjamasen.

KL

Här är det sju minus ute och lite snöfall.

Alla inne i isolerat kallstall ca 1-2+
H1 Rhino wug heavy 370g
H2 Rambo supreme heavy 420g
H3 Event 300-400g
H4 Wetherbeta Freestyle 300g

KL

-10, snöar lite lätt
Ute i hagen
Tunt vintertäcke + fleecetäcke under ute. Inne bara fleecen.

-4 minus.. lätt blåst..

Hästarna står i kall stall med dörr öppen/borttagen.

ponny ett shetland , inget täcke.

ponny två ungponny , inget täcke.

halvblod, känslig rygg. Oklippt 200g rhino med ett 100g back on track på sig.samma täcke dag som natt..

ponny new forest, amigo 200 g ute täcke dygnet runt.

Längtar till alla kan gå otäckade :)

KL

Samma väder här som vanligt, minus 5, molnigt och blåsigt.

Alla inne:
H1 Rhino Wug 370g
H2 Rambo Supreme 420g
H3 Event 300-400g
H4 Wetherbeta Freestyle 300g

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama