Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Shires kostar runt 600 kr och Rhino Wug runt 1500-2000 kr Rambo 2500 kr så det skiljer ganska mycket sinsemellan. Sen är allt relativt om du räknar på att de håller 10 säsonger blir det 60kr/år 150-200kr/år eller 250kr/år. Det tycker jag är ganska billigt jämfört med h**ks som kostar 500-1500 kr och håller ett år.

Men jag tror Börjes har halvhalstäcken och de är både bra och billiga.

Det enda täcket jag hittat med halvhals och 200g fyllning är HW Rambo Wug Turnout och det kostar runt 2.600... :crazy:
De andra HW täckena har inte halvhals vad jag har sett, Bara hel hals och det vill jag inte ha, då hans tjockare täcke bara har halvhals.
Klart att man får räkna på hållbarheten också, men har man inte nästan 3000 att lägga på ett täcke så har man inte.
Börjes hade tyvärr inte vad jag var ute efter.

Det enda täcket jag hittat med halvhals och 200g fyllning är HW Rambo Wug Turnout och det kostar runt 2.600... :crazy:
De andra HW täckena har inte halvhals vad jag har sett, Bara hel hals och det vill jag inte ha, då hans tjockare täcke bara har halvhals.
Klart att man får räkna på hållbarheten också, men har man inte nästan 3000 att lägga på ett täcke så har man inte.
Börjes hade tyvärr inte vad jag var ute efter.

Visst är 2,600 dyrt för ett täcke men tyvärr så är ju allt till hästar dyrt.

Jag har hittat ett rhino wug medium 200g för 1124 kr. På nätet. Kolla HWs återförsäljare. PNR 2****.

*knapplån*

samma täcken som tidigare, alltså 100g stalltäcke och ofodrat regntäcke över.
men börjar fundera på att täcka lite varmare på dagarna..men har inte bestämt mig.
Det hinner bli ganska så kallt på kvällarna innan hästarna kommer in, och hagen ligger ganska "oskyddat" till, bara öppna fält runt om...så det blåser ju alltid..
men på dagarna är det oftast bara kring 0gradigt..
vintertäcket känns ändå för varmt..åtminstone dagtid.. 300g tror jag det är..
GAH jag hatar hösten!
och jag vill helst inte behöva klippa hästen heller.. det lär krävas sedering och brems och narkos för att kunna göra det :crazy: hästskrället kastade sig så grimman bräckte bara av att jag startade klippmaskinen :crazy:

Hittade att Rhino visst fanns med halvhals, till ett lite mer överkomligt pris. :laugh: Men verkar som att jag får skicka efter ett... :grin:

Hästen har samma täcke som igår förresten.

Visst är 2,600 dyrt för ett täcke men tyvärr så är ju allt till hästar dyrt.

Jag har hittat ett rhino wug medium 200g för 1124 kr. På nätet. Kolla HWs återförsäljare. PNR 2****.

Jo, tack jag hittade det jag med! :D

kan du inte pm:a om var? :D

Idag är det +2-3° och torrt, nyklippta, nakna Z går ute med 200g Shires termotäcke och Bucas smartex rain över + mer hösilage = nöjd.

knapp

Runt 3 plus o vindstilla. Soligt för tillfället

Häst 1: Hel klippt, nyklippt i torsdags, går med Bucas irish turnoute xtra 300 grams foder

Häst 2, oklippt lättfruset fullblod, 200 grams termo, tunnfodrat regn över, ca 150gram

Hej!
Tänkte höra vad ni tycker, är det för varmt med 200 g täcke på ponny med rätt mycket päls? går utan nu. Hittar bara täcke med 280 g annars och det var både 300 kr dyrare och inte lika snyggt. Ute ska hon ha ofodrat regntäcke över. Vad skulle ni haft på henne? :)

*kl*

Ute efter middagen, nollgradigt på väg nedåt. Båda går nakna längst bort i skogen dit de alltid målmedvetet knatar bort efter mörkrets inbrott :) Ska in för morötter och natthö vid 20.30-21.

Stoet oklippt med en normal fullblodspäls, dvs helt värdelös :p Lite känslig rygg på äldre dagar men kyla tål hon hur bra som helst. Nederbörd är mycket värre, trots att de har tak de (eller iaf hon som dessutom hatar nederbörd) flitigt använder.

Valacken är en ponny i generna (trots höjden över havet) med så gott som fullt utvecklad ponnypäls. Han klarar allt med sin päls. Klippt undersidan av huvudet och halsen samt bringan.

Hej!
Tänkte höra vad ni tycker, är det för varmt med 300 g täcke på ponny med rätt mycket päls? går utan nu. Hittar bara täcke med 280 g annars och det var både 300 kr dyrare och inte lika snyggt. Ute ska hon ha ofodrat regntäcke över. Vad skulle ni haft på henne? :)

Skrev fel :D
Alltså en D-ponny (connemara)

Hej!
Tänkte höra vad ni tycker, är det för varmt med 300 g täcke på ponny med rätt mycket päls? går utan nu. Hittar bara täcke med 280 g annars och det var både 300 kr dyrare och inte lika snyggt. Ute ska hon ha ofodrat regntäcke över. Vad skulle ni haft på henne? :)

Ja det är alldeles för mycket. 300g på en oklippt ponny är lagom vid -10 till -20.

Nu uppgav du inte var i landet du bor så jag har ingen aning men som det är nu är 100g max vad du kan ha på om det är runt nollan hela dygnet. Är det 5+ där du bor räcker ofodrat regntäcke.

Det finns inge tunnare i våra butiker :(
Om man inte kan ha fleecetäcke under ett regntäcke och i stallet? :)
*Jag är värdelös på sånthär*

här ligger det o pendlar mellan ett par minus på natten o ett par plus på dagen o min går utan sålänge det är fint väder och ej någon nederbörd.

regnar det får han regntäcke men nu har han päls! skall väl klippa han senare när vi kommit igång får se då vad som passar i täckesväg..

Här är det just nu några minusgrader. Lösdriftshästarna (två travsto) går med ca 280 g vintertäcke mina 2 som står inne om nätterna har ungefär detsamma. Varav den ena hästen är fullblod o den andra korsning travare/nordsvensk. Samtliga hästar är "lagom" varma

Det finns inge tunnare i våra butiker :(
Om man inte kan ha fleecetäcke under ett regntäcke och i stallet? :)
*Jag är värdelös på sånthär*

Finns ingenting mellan ofodrat och 280/300g? Konstiga butiker ni har.

I stallet kan du ha bara ett fleece, och ute fleece med regntäcke över. Det är mycket bättre än ett 300g på en oklippt ponny i plusgrader.

En normal ponny med päls upplever +3 på samma sätt som du upplever 20+. Sen är hästar mer känsliga för regn än de är för kyla så du kan mycket väl ha regntäcke så pälsen inte blir genomblöt. Då finns det risk att hästen fryser. :idea:

300 g Domani stalltäcke inne och 300 g Domani utetäcke med halvhals ute. Nyklippt för andra gången i år.

Jo, finns såklart fodrade regntäcken men jag tycker det verkar lättare med ofodrat om det skulle vara så varmt ute..

Jo, finns såklart fodrade regntäcken men jag tycker det verkar lättare med ofodrat om det skulle vara så varmt ute..

Nu hänger jag inte riktigt med. Du undrade om 300g var för varmt på en oklippt ponny (vilket det är) och nu vill du bara ha ofodrat?

Klart den kan ha enbart ofodrat regntäcke på sig.

kl*

Känns som de flesta har väldigt tjocka täcken på sina hästar redan :crazy:

Min, halvblodsvalack med tjooock fluffpäls går ute dygnet runt med fleecefodrat regntäcke och är varm och go under täcket :)

När han börjar stå inne om nätterna blir det filtklippning :)

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama