Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*

Regnade som fan i förmiddags, ca 5 +.

Oklippt sto med fullblodspäls känslig för nederbörd hade Rambo California 100 g.
Övervuxen connemara med ponnypäls klippt framsida bringa/hals fick prova sitt Rhino Wug Lite 0 g.

Efter lunch nakna då det inte regnade konstant längre. Har bra med skydd av skog i hagen och ett tak de mer än gärna står under men kan ju vara kul att de lämnar det någon gång på 3-4 h vilket de gör med lättare täcken.

Här är det molnigt och blåsigt 1+. Alla är inne i stallet 4+.

H1 Rambo California med hals 100g. Klippt hals och bog.
H2 Rambo California 100g. Oklippt.
H3 Amigo Insulator 150g och Rambo California med hals 100g över. Helklippt o sen filtklippt.
H4 Amigo Insulator 150g och Rambo California med hals 100g över. Helklippt.

Jag har förresten bilder på hur ponnyhästen är klippt (dock klippt 23 oktober och inte 30 som jag skrev i albumnamet, men det kan jag såklart inte ändra nu):

Foto0519.jpg

Foto0520.jpg

Foto0521.jpg

Foto0522.jpg

Foto0524.jpg

Hästen klipptes som sagt mest för att vänja honom vid maskin igen då han var väldigt svårklippt förra vintern.

kl
Idag sol, molnfritt och lite svag blåst, ca 8+. Kändes jättevarmt jämfört med vad det gjorde i helgen.

Alla hästarna ute nakna :) Inkl. annars fruset fullblod.

kl

Runt 1-2 plus, blåser lätt, regnar lite ute. ca

Häst 1: Varm stall, runt 6-7 plus. Hel klippt. Hansbo 200grams stalltäcke

Häst 2: Står i kallstall, ca 1-2plus Oklippt fruset fullblod, tunn och inget fett så långt ögat når. ylletäcke med 150 grams termo över.

*kl*

+4 grader och halv storm här. Oklippt (tunn päls) 100 g regntäcke både inne och ute. Pållen har börjat snora lite, vet inte om han trots allt blir för kall när han är ute...

Blåsigt (!) snöar väldigt lätt och minus en.

Två ute:
Halvklippt Rambo California med hals 100g.
Oklippt Amigo 600d medium 200g.

Två inne:
Helklippt 4v sen, filtklippt 1v sen Rambo Supreme Heavy 420g med Rambo California hals 100g.
Helklippt Amigo Insulator medium 150g och Rambo California med hals 100g över.

kl

Väldigt blåsigt, 1-2 minusgrader
Oklippt lurvig travare - naken ute och inne
Helklippt ponny - 300g Orkan vinter ute, 150g termo inne. ska egentligen gå med termo+tunnt regntäcke ute men det är på tvätt därav lite tjockare idag.

KL

+2, snöblandat regn och blåsigt
Ute i hagen.
Tunt vintertäcke, vet ej tjockleken:confused: (gammalt Börjes-täcke, 9-10 år gammalt).
Pålle frös så han skakade igår em när jag tog in honom, var iskall under. Fast han hade fleecefodrat regntäcke.:(

kl

blåsigt och 2-4 plus.

Helklippt i förrgår; 250 g vintertäcke
Halvklippt i förrgår: 200 g täcke
Halvklippt för typ 5 veckor sen: 100g med halvhals.

Byte täcke på unghästen i går för att tvätta de andra. Känns skönt att hon har ett urtvättat 200 gr täcke i dag när det har snöat hela morgonen.
Andra hästen helrakade hr fortfarande 300 gr inne plus 150 gr med hals ute....

Nånstans mellan -1 och +1, snöar lätt, lätt blåst.

Fullblodet går med fleecefodrat regntäcke, kommer ev lägga på regntäcke med halvhals över senare idag (eller byta till halvhals + thermo om han verkar kall). Kallblod naken.

*kl*

Här är det busväder, snö o lätt blåst, runt nollan. Båda hästarna ute.

Ponny: 100gr med hals
Hästen: 350gr med hals

Jag har inte varit ute ännu så vet inte riktigt hur kallt det är, ser dock riktigt höst-kallt ute så säkert bara ngn grad över nollan.
Hästen är hellklippt och går just nu i hagen med ett Shire Tornado 300g med helhals.

Är inte speciellt hemma på det där med täcken så slänger in en snabb fråga. har en unghäst på 4 år, har normal vinterpäls. Men grejen är att han ska gå i en hage i vinter utan någonstans att kunna ta skydd mot regn och blåst.

Är det onödigt att ha täcke på han eftersom han inte är klippt eller ska han ha täcke på sig på dagarna och kan han då stå utan täcke på nätterna om han står i kallstall? Har gärna inget täcke men eftersom det inte finns nånstans för han att ta skydd så..
tack på förhand för svar..

kl

Just idag när det är blåsigt och snöblandat regn hela dagen, 2 plusgrader går min häst med ett 300 g Shire med helhals!

Fram tills igår gick hon med ett Rhino halvhals 200 g.

(är inte nyklippt så det täcket har hållit henne varm hittills!)

Är inte speciellt hemma på det där med täcken så slänger in en snabb fråga. har en unghäst på 4 år, har normal vinterpäls. Men grejen är att han ska gå i en hage i vinter utan någonstans att kunna ta skydd mot regn och blåst.

Är det onödigt att ha täcke på han eftersom han inte är klippt eller ska han ha täcke på sig på dagarna och kan han då stå utan täcke på nätterna om han står i kallstall? Har gärna inget täcke men eftersom det inte finns nånstans för han att ta skydd så..
tack på förhand för svar..

Har han inget skydd så tycker jag absolut du ska täcka dagar med nederbörd och/eller blåst om hästen verkar besvärad. Dock vore det ju ännu bättre om du skulle kunna fixa något skydd åt hästen.

Ett ofodrat regntäcke eller kanske fleecefodrat/100 g foder räcker nog gott och väl så länge hästen har pälseb kvar.

Inget inne på natten.

Men som sagt, se om hästen verkar besvärad :)

Mor min har helt ändrat uppfattning om täckning sedan hon fick hem de nya utetäckena :D Nu tänker hon täcka hästarna alla dagar det är nederbörd (under senhöst-vinter-senvinter alltså). Dels så gillar henne sto inte nederbörd av något slag utan ställer sig direkt under deras tak i hagen. Inte så kul att stå där en hel dag som hon gör om det regnar hela dagen (förutom att de äter lunch och middag inne). Dessutom har hon fått lite känslig rygg på äldre dagar och fryser om hon blir blöt. Och dels så är min valack ganska drygt kliig av sig, är han blöt när han kommer in ska det rullar, grävas och klias på väggarna, inte så kul när man har halvbädd. Har han täcke kliar han huvudet lite och är lugn annars :)

Så idag +1 småregn hela dagen:
Oklippt sto med fullblodspäls: Rambo California 100 g
Pyttelite klippt ponnypälsad kaminvarm connemara: Rhino Wug Lite 0 g

Så kommer det nog se ut vintern igenom om inte stoet av någon anledning kommer behöva tjockare (Rhino Wug Medium 200 g) eller valacken klipps mer och behöver ett Rambo California 100 g (som mor min som blivit så kär i stoets dito gått med på att köpa till ponnyhästen oxå :D).

häst 1: (boxvila, lurvig) Amigo 150g + Agria 200g

häst 2: (nyklippt) inne: BoT ofodrat + Agria 200g. ute: inne + Amigo 200g m hals

- kl -
Idag snöblandat regn och blåst +1-2 grader.
Araben 100 g Hansbotäcke. Resten nakna. Lösdrift med halmad ligghall.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama