Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Bytte ikväll så fullblodet fick gå naken :) var varmt ute, minst 10+, vindstilla och uppehåll. Så han fick gå utan, tog precis in dem och han står såklart naken även inne. Om det är samma imorn slipper han täcke även då.

Här är det 9+ och duggar ibland. Alla inne.
H1 Oklippt Rambo California
H2 Oklippt Rambo California
H3 Helklippt 4 v sen och täckesklippt idag Rambo California med hals
H4 Oklippt Rambo California

Alla 100g foder. Fortsätter det vara såhär får de oklippta byta till ofodrade regntäcken.

just nu är det väl mellan 5-10 grader ute på dagarna. pållen är klippt (filtklippning) så han har ett regntäcke utan foder på sig om dagarna. en molnfri o fin dag skulle han klara sig bra utan, men eftersom vädret är som det är just nu så får han ha sitt regntäcke på.
om han ridits o blivit svettig så får han på sig ett regntäcke med fleecefoder eller likn.

när det börjar gå mot 0 grader så kommer han få gå med regntäcke med foder, o ungefär när det går under -5 grader så åker vintertäcket på (200 g foder tror jag).

Byte på unghästen i går. Ute + 10 grader. Går nu med ofodrat regntäcke.
Helraken hästen går med 300 gr + regntäcke med hals.

inne har hästen 300g Bucas Celtic
Ute har hästen en Rambo halstäcke över innetäcket.

Hästen är klippt och vi har ca 7+ och regn...

kl

Runt 4°, molnigt.
Min oklippta häst har ett Bucas Smartex Rain ute och (tyvärr) inne. Får gå naken nån timme varje dag utöver ridning då täcket också luftas.. I dag ska han helklippas så då får han ett lite tjockare täcke, och om ett par veckor flyttar vi till stall där täckesservice ingår, tjihoo!

Vi har ca 5+ och solsken (någon minusgrad på natten).

Hästarna har samma täcken inne och ute då täckesservice inte ingår och alla är oklippta.

2-åringen är naken jämt.
4-åringen har ett fleecefodrat regntäcke.
7-årigen har ett 300 g stalltäcke + ofodrat regntäcke (han ska inte sätta någon vinterpäls).
14-åringen har ett 150 stalltäcke + fleecefodrat regntäcke.

Stabilt väder förväntas i veckan :) 0 grader imorse, lite varmare nu, sol ibland.

Fullblodet går med ofodrat regntäcke.

Har en sk "rygghäst" som dessutom har dragit på sig en ny ryggskada =/ så han har alltid täcke förutom vid riktig sommarvärme. Varvar nu mellan ofodrade täcken (10+, solsken), fleecefodrade täcken (under 10+) och varmfodrade täcken vid kallt, regnigt och blåsigt väder.
Fleecetäcke på natten.
Har en väldans massa täcken, men så är det..

Senast ändrad:

Här är det 3+ och molnigt.

Två inne i kallstall:
Ena har Rambo California med hals 100g, oklippt.
Andra har Amigo Insulator medium 150g + Rambo California med hals 100g över, helklippt för en månad sen och täckesklippt i förrgår.

Två ute med varsitt Rambo California 100g, båda oklippta.

Här är det ca 6+, men regnskurar och blåst i byar.

Araben är den enda som har täcke, 100g Hansbotäcke.
Shettisen (halvklippt) och ettåriga halvblodet är nakna :)

molnigt. 6 grader

Båda är nog ute i hagen eventuellt är häst 1 inne.

Häst 1: Horseware Duo med inneräcke på 400g

Häst 2: Horseware Rhino wug 200g

Max 10 grader ute på dan, runt nollan nattetid. Hästen har ett fleecefodrat regntäcke inne och ute. Fönstret i boxen är helt öppet fortfarande. :D
Behöver klippas igen så letar efter ett 200g med halvhals, jäkligt svårt att hitta måste jag säga. :mad:

KL

mellan -1 och + 7 här hos oss.
Täckningen oförändrad sen förra rapporten.

Fullblod täckesklippt: amigo lättfodrat regntäcke ute. fleecetäcke inne nattetid (kallstall). Hur lagom varm och go som helst.

Behöver klippas igen så letar efter ett 200g med halvhals, jäkligt svårt att hitta måste jag säga. :mad:

Det kan det inte vara. Både Shires och Horseware Rambo Wug och Horseware Rhino Wug finns i princip överallt både på nätet och i butiker.

kl
klart och kallt. 2 minus ute
Båda hästarna inne

Häst 1: nyklippt och helklippt för andra gången i år. Hansbo stalltäcke 200g, står i "varm stall" ca 6-10 plus inne.
Häst 2: oklippt, lättfruset fullblod. tjockare ylletäcke under termo täcke 200 gram. står i kall stall, nästan samma temp som ute.

Här är det soligt och klart o grader.

Just nu är de inne och äter sin frukost ca 6+ i isolerat kallstall med öppna fönster.

Häst1 Oklippt Rambo California 100g med hals.
Häst2 Oklippt Rambo California 100g.
Häst3 Helklippt 4v sen, täckesklippt 5 dar sen Mark Todd Combo Under Rug 250g.
Häst4 Oklippt Rambo California 100g med hals.

Ska försöka klippa Häst1 i helgen om det går, då får han tjockare.

Jo, iofs, men de kostar ju skjortan! :crazy:

Shires kostar runt 600 kr och Rhino Wug runt 1500-2000 kr Rambo 2500 kr så det skiljer ganska mycket sinsemellan. Sen är allt relativt om du räknar på att de håller 10 säsonger blir det 60kr/år 150-200kr/år eller 250kr/år. Det tycker jag är ganska billigt jämfört med h**ks som kostar 500-1500 kr och håller ett år.

Men jag tror Börjes har halvhalstäcken och de är både bra och billiga.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama