Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Väder ca 6-9 grader, uppehåll med växlande molnighet.

H1: Helklippt halvblod, Amigo hw stalltermo + ofodrat regntäcke.
H2: Oklippt halvblod, Thermo master övergångstäcke.
H3: Oklippt åring, naken.

Har ingen täckeservice så hästarna har samma inne/ute. Luftar dem dock de timmar jag är i stallet.

*kl*

Min lurviga ponnyhäst blev lite klippt på undersidan av halsen/bringan i helgen med det gjorde föga nytta. Efter ridning släpptes han ut svettig, 7 grader på kvällen. Efter 30 min var han så gott som torr och fortfarande väldigt varm. Ett täcke därpå hade ju framkallat värmeslag ;)

Så han går naken fortfarande, oavsett väder men ska klippas mer nästa gång jag är hemma (dock fortf tänkt att gå otäckad).

KL

+3 snöblandat regn, sol och blåsigt
Ute i hagen
Fleecefodrat regntäcke ute och inne.
Funderar på att lägga på ett tjockare regntäcke?:confused:

Kl. -6 nätter till max 2 grader varmt på dagen.

Gumman - Rhino med halvhals (vet ej om det är medium eller havy), dygnet runt
Gubben - Halvhalstäcke kanske 150-200g fyllning, dygnet runt.

Båda går ute på lösdrift med fri tillgång på hö.

KL

Här är det inte många grader dagtid numera, just nu på förmiddagen strax över nollan bara.

Men vädret är fint, så hon är naken. Har dock bett om regntäcke om det regnar någon dag, eftersom det blir väldigt isande kallt då.

kl

Här är det ca +7 och sol för tillfället. Hästen är oklippt och är ute och har på sej ett fleecefodrat regntäcke.

Mestadels minus på nätterna o fint men kallt på dagarna.
Samtliga hästar i stallet har fodrat regntäcke, samma dygnet runt, förutom efter ridning o efterföljande dusch då det är ulltäcke på.
Mitt sto har även Back on Track på natten.

KL

Minus på nätterna och soligt med ca + 7 dagtid.
Vi har + 8 i stallet nattetid, fullblodet är filtklippt och går med HW amigo ute just nu. Nattetid fleecetäcke.

*kl*

Inatt stod hästarna första natten inne, det är ett par +grader ute nattetid, vi har öppen stalldörr så det är nog ungefär lika "varmt" inne som ute (två hästar i den stalldelen).
Nattetid står hon naken, likaså om det är uppehåll när hon är i hagen.
Vid regn har hon ett ofodrat regntäcke.
Skulle det blir busväder/oväder/snö så har hon ett 150gramstäcke.
Hon är oklippt.

Idag är det strålande sol, nästan vindstilla och +4 ute (enligt SMHI ska det stiga ett par grader till i eftermiddag).

KL

Här är det 2,5 - 3 grader, hästen är helklippt. Har ett 200g täcke på sig :)

Ja, 28-årig gammal gubbe. Står i kallstall om nätterna.
Är runt nollan eller minusgrader om nätterna.

Här är det minus en och sol. Ingen direkt vind.

Alla är ute

H1 HW Amigo 600D medium 200g + Bucas Samartex Rain halsdel
H2 HW Rambo California 100g med hals
H3 Termomaster termotäcke med HW Rambo California 100g med hals över
H4 HW Rambo California 100g med hals

Här är det ett par plussgrader. Hästen är helkippt och har ett fleecefodrat regntäcke på sig.

Ja, 28-årig gammal gubbe. Står i kallstall om nätterna.
Är runt nollan eller minusgrader om nätterna.

Känn på hästen, verkar den kall/frusen/spänd kanske han vill ha mer på sig. Är han varm, ljumen, sval eller kall under täcket? Här tempen mellan täcket och hästen kallare än din hand sätt på något tjockare.

kl

molnigt men klart på himmelen, ca -1 hemma så kanske ner mot -4 vid stallet.
200g termotäcke + tunnt fodrat regntäcke med halvhals nu när han går ut. han har lite sviter från fläkskadan och vi har fått ordinering på att hålla honom riktigt varm av massör och vet. (som båda eg. är emot övertäckning) för att det inte ska bli sämre. tycker fortf inte han är direkt varm under täckena iallafall.

KL

Helklippt fjordkorsning (långa skär på maskinen): Tunnt fodrat täcke, 100 g från shires. Är som ett regntäcke med lite extra foder.
Halvklippt kallblodstravare: Samma som ovan
Halvklippt ridponny: Tunnt vintertäcke, ca 180 g tror jag. (Blir stel över länden av drag, så hon täckas ett litet snäpp mer än de andra två)

Vintern har kommit :p Igår var det blåsigt och skitväder, idag ser det lite finare ut. Kallt "som tusan" och lite snö på backen. Fullblod går med fleecefodrat regntäcke. Kallblodet går otäckad och svettas förhoppningsvis inte :p

Senast ändrad:

Hos oss är det mellan 2-5 grader och mitt sto som är helklippt går sedan ngr dagar tbx med ett 300grams vintertäcke.

*kl*

Några minusgrader på natten, runt 5-7 på dagtid. Helklippt halvblodshäst.

Inne: Amigo 150 gr thermotäcke.

Ute: Stalltäcket + Rambo Duo 100 gram. Väntar på leverans av 100 grams fodertäcke till Duo, det medföljande 300 gr är för varmt ännu.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama