Vad händer...?

S

_Sparris__

Om man köper en valp som inte är dolda fel försäkrad och man efter ett tag upptäcker nå fel?

Är de vanligt att man köper en hund som inte har den försäkringen?

Om vi säger att uppfödarna inte har dolda fel försäkrat sina valpar och jag tecknar en försäkring på valpen, finns de då nåt som motsvarar de där med dolda fel? Eller hur går allt till?
 
Sv: Vad händer...?

Du som valpköpare kan inte teckna en doldafel försäkring. Det kan bara uppfödaren av valpen göra.

Skulle du vid något tillfälle åberopa doldafelförsäkringen och den inte finns, så får ju uppfödaren betala ur egen ficka. Vilket kan tyckas vara onödigt, då en sådan försäkring inte kostar uppfödaren så värst mycket..
 
Sv: Vad händer...?

Skulle du vid något tillfälle åberopa doldafelförsäkringen och den inte finns, så får ju uppfödaren betala ur egen ficka.

Förstår inte riktigt hur du menar där. Är de om jag vid nå tillfälle skulle ha behövt den där dolda försäkringen för att jag upptäcker något och den inte finns så får uppfödaren stå för det eventuella felet?
Har alltid trott att finns ingen doldafel försäkring så är man körd ifall nåt fel skulle uppstå?
 
Sv: Vad händer...?

Om man köper en valp som inte är dolda fel försäkrad och man efter ett tag upptäcker nå fel?

Ja då står man där med skägget i brevlådan...

Skulle personligen aldrig köpa en valp som inte är försäkrad för dolda fel...
 
Sv: Vad händer...?

Verkar som en krånglig procedur, men bra iaf att man kan "reklamera" iaf då jag sett att de är väldigt många hundar som säljs utan dolda fel försäkringen.
 
Sv: Vad händer...?

gäller inte konsumentköplagen i två år?

Som Gnist skrev så gäller den i 3 år, men det är skillnad på konsumentköplagen och en försäkring för dolda fel, annars är det rätt onödigt om båda fyller samma sak !

Återkommer i morgon med längre svar om du önskar, nu ska jag sova :D

/C
 
Sv: Vad händer...?

menar du att om vet bes är ua så gäller inte konsumentköplagen om valpen skulle ha ett dolt fel? Jag trodde att doldafelförsäkringen i första hand var till för uppfödaren som slipper betala tillbaka valppriset.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad händer...?

Valpkullsförsäkring

Valpkullsförsäkringen är en "dolda-fel"-försäkring för uppfödare.
Den gäller bland annat för dolda fel på valpar som du sålt. Du kan försäkra valpkullen när den är mellan en och tolv veckor gammal.

Vad är ett dolt fel?

Med dolt fel menas fel som bevisligen har "påbörjats" före leveransen, men som ej upptäckts vid veterinärbesiktningen. De vanligaste dolda felen är medfödda.

Vad säger lagarna?

När du som uppfödare säljer en valp till en konsument ansvarar du för fel som valpen kan ha.

• Konsumentköplagen - gäller när en näringsidkare säljer till en privatperson. Den som föder upp hundar räknas normalt som näringsidkare. Lagen är tvingande och skyddar konsumenten mot alltför oförmånliga villkor. När du som uppfödare säljer en valp till en konsument har du ett ansvar för de fel som valpen kan vara behäftad med.

• Köplagen - gäller vid köp mellan två näringsidkare eller två privatpersoner. Till skillnad från konsumentköplagen kan köplagens bestämmelser avtalas bort. Om inget annat avtalats gäller att du ansvarar för de fel som valpen kan vara behäftad med.

Hur länge gäller uppfödaransvaret?

Som uppfödare ansvarar du för dolda fel under tre år från varje valps leveransdag. Ett dolt fel måste ha upptäckts inom denna tid.

Hur gäller valpkullsförsäkringen?
Försäkringen ger uppfödare ett bra skydd om dolda fel uppkommer på såld valp. Den gäller i 39 månader från varje valps leveransdag, förutsatt att leverans sker senast vid 12 veckors ålder.

Den innehåller veterinärvårds- och livförsäkringsdel, som vardera ersätter upp till valpens försäkringsbelopp. Försäkringen gäller utan självrisk.

• Veterinärvårdsdelen täcker veterinärbehandling av ett dolt fel.

• Livförsäkringen ger ersättning om valpen dör eller enligt veterinär måste avlivas på grund av ett dolt fel.

Vad kostar Valpkullsförsäkringen?
Försäkringen tecknas för hela valpkullen, tidigast när valparna är en vecka gamla och senast vid tolv veckors ålder, dock senast leveransdagen.

Det förväntade försäljningspriset för hela kullen utgör underlag för premiens storlek.

Exempel: Om du räknar med att få 7 000 kronor per valp och du har fem valpar i kullen blir den totala summan 35 000 kronor. Premien för hela ansvarstiden, tre år, blir då 35.000 kr x 1,5 procent=525 kronor.

Ytterligare skydd utan kostnad

När du tecknar valpkullsförsäkringen får du kostnadsfritt en liv- och veterinärvårdsförsäkring för valparna. Den gäller från sex till tolv veckors ålder, dock längst till leveransdagen. Därefter måste valpköparen teckna en egen försäkring.

Försäkringsbeloppet för livförsäkringen är lika med det förväntade försäljningspriset och för veterinärvårdsskyddet är beloppet 20 000 kronor.
 
Sv: Vad händer...?

KKL gäller bara om uppfödaren är en näringsidkare. Säljer uppfödaren som privatperson är det KöpL som gäller, den ser lite annorlunda ut.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 943
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp