Vad händer???

Z

Zwurk

Behöver hjälp och råd angående våra två små sötnosar. Det är två honkatter som är två år, födda i samma kull och kastrerade samtidigt för ett år sedan. De är innekatter som togs från mamman när de var tolv veckor gamla. De har alltid varit bästa kompisar - tills för en månad sedan då de rök ihop i ett ordentligt slagsmål. De tålde inte ens se varandra men vi skilde på dem en vecka, sedan sammanförde vi dem och de var bästisar igen. Ett par veckor senare var det dags för slagsmål igen. Vi särade på dem och släppte ihop dem dagen efter, kompisar igen och jätteglada att se varandra! De busar och är som vanligt förutom att de "stirrar" på varandra någon gång ibland. Efter ett par dagar slåss de igen - vi särar på dem - kompisar - och så slagsmål igen! Någon som har någon idé om vad vi ska hitta på? Feliway använder vi redan, tyvärr utan resultat. Det har inte heller skett någon förändring i deras miljö. Vet inte vad vi ska ta oss till då vi vill göra allt för att ha båda kvar!

Sv: Vad händer???

Är slagsmålen så allvarliga att de skadas? Jag har två honor, den äldre tålde inte den lilla i ca 10 dagar, sen blev de bästa vänner. De jagar varandra och slåss ibland, men det trodde jag var vanligt. De måste ju göra av med sin energi på nåt sätt. När det bara var jag och den äldre katten så brukade vi jaga varann ibland och hon låtsades bli livrädd för mig, men tyckte det var jättekul.
Jag är ingen kattexpert, vore intressant att höra vad andra säger om detta.

De brukar busa ganska vilt när de är kompisar, men nu skriker och slåss de på allvar och blir så rädda att de kissar på sig! Vi särar på dem när vi känner att det blir för allvarligt, hittills har det klarat sig med några trasiga klor och småsår.

Ingen alls som varit med om något liknande??? Eller kanske har någon teori?

Hmm...nej, den där går jag nog bet på...

Har erfarenheter av honor som som slåss, men då har det mestadels varit frågan om hormoner- den ena katten har blivit könsmogen, den ena eller andra eller båda löper- någon gång har de varit konkurrenter om en hane- samt i situationer där den ena eller båda honorna är dräktig eller har ungar.

I ditt fall kan ju samtliga dylika orsaker rimligen uteslutas då dina honor är steriliserade. (Eller kan möjligen utspel av denna sort förekomma efter/vara relaterat till sterilisering?...fråga till ngn. med mer erf. av sådant än jag som mest har haft fertila honor...)

Jag gissar att det trots allt ändå har hänt något i deras miljö- vad det skulle kunna vara vågar jag inte sia om, men jag vet från mina katter att sådant som vi människor betraktar som mycket små händelser kan påverka kissarna omåttligt.

Att den ena katten plötsligt luktar annorlunda efter att tex. ha varit till veterinären kan ju göra att de andra katterna inte känner igen sin kompis på flera dagar tex... (bara som ett exempel på hur lite som behövs för att de skall bli påverkade).

Annars skulle ju rang- och reviruppgörelser kunna vara en tänkbar orsak. Det är väl sannolikt den vanligaste orsaken till kattfighter.

Om sistnämnda skulle vara fallet så hade jag testat att låta dem hållas , de kanske behöver några, "uppgörelser" med näbbar...ehh...gaddar...och klor för att veta var de har varandra. I allmänhet tror jag att det ser värre ut än vad det är när de slåss och jag tror att det är sällsynt att de skadar varandra mer allvarligt.

Lycka till med kissarna, hoppas att det ordnar sig snart, det är inte lätt att vara matte och husse i krigszonen...

Tycker också att det vore intressant att ta del av vad andra insatta har för teorier!

Troligen handlar det om vem som ska bestämma. Jag har två kastrerade hankatter som med jämna mellanrum retar varann till vansinne. De morrar och skriker och någon gömmer sig under någon möbel, och ibland händer det att den ena bajsar på golvet i ren förskräckelse. Det varierar alltså vem av dem som börjar.
Det är dock mest spel och låter förskräckligt och de största skadorna brukar vara att en och annan pälstuss lossnar. Feliway hjälper inte. Jag brukar gå emellan om jag är hemma. Då slutar de direkt, de vet så väl vad jag tycker.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 983
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 323
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama