Vad händer? polisanmälan

Dandylinn

Trådstartare
Idag hände något väldigt tröttsamt som jag och mitt ridsällskap beslöt oss för att anmäla.

I alla de åren som man har sysslat med hästar har man väl ibland tyckt att en del bilister kör lite väl fort, men förhoppningsvis med oförstånd..Men idag kändes det verkligen som att denna händelse gjordes avsiktligt. Jag har aldrig känt mig hotad tidigare i trafiksituationer förns idag..

Vi anmälde händelsen som vi uppfattade som väldigt hotfull/risk för fara för annan.
Däremot utan anspråk på skadestånd eller något åtal då vi enbart vill ha detta som en väckarklocka för gubben då det inte är första gången tydligen som han beter sig så här och andra har anmält/funderat på att anmäla också. Sen hände som tur var inget den här gången då vi satt på relativt trygga hästar som är båda ganska lättövertalade även om de såklart blev spända/lätt stressade av situationen.

Nu till frågan - Vad händer med vår anmälan? Blir han kontaktad ang anmälan och det som hände? Eller händer inte så mycket mer, dvs läggs ner?

Vi hoppas att han får kontakt i alla fall och uppmärksammas då det var det som var meningen med vår anmälan samt visa för honom att han kanske tror att man kan gapa och skrika åt andra och tro att man inte ska få fram ett namn bara för att man möts långt från gårdar och hus.

Tillägger att vägen inte är privat utan en allmän väg som detta hände på.

Sv: Vad händer? polisanmälan

Är inte helt hundra, men om han blivit anmäld för samma/liknande saker flera ggr tidigare borde det väl väga tyngre ju fler anmälningar han fått och att polisen kanske väljer att agera baserat på att gubben har flera anmälningar mot sig sen tidigare, även om kanske detta tillfället i sig är grund för agerande.

Så det finns risk att han inte blir kontaktad alls?

Vi glömde ju såklart fråga innan vi la på luren, men vore ju bra om han fick ett samtal eller ett brev där det står att han blivit anmäld och kanske ang händelsen i sig.

Men vi är inte intresserade av att driva det vidare, bara att han kanske får en knäpp på näsan, att sådär gör man inte.

Vi hade tänkt att åka och prata med honom men blev avrådda till att inte göra det då han tydligen är väldigt, väldigt speciell.
Det hade förmodligen inte hjälpt utan hade kanske bara lett till mer jävulskap om han fick våra ansikten på närmre håll..Tur att det är hästtätt här så han lär inte känna igen hästarna i alla fall.

Senast ändrad:

Fast vad är det du vill att polisen ska utreda???
Och varför gör du en anmälan om du inte vill ha någon fortsättning??
Slöseri på polisens resurser tycker jag i så fall. Polisen ska inte användas för att någon ska få "en knäpp på näsan", tycker i alla fall inte jag.
Eftersom ni inte blivit skadade, ni har inte blivit rädda, ni har inte tagit illa upp egentligen eftersom ni inte vill ha någon fortsättning, ja då kommer troligtvis det hela att läggas ner. Varför skulle polisen lägga tid på något sådant??

Fast jag tycker det är bra att det ligger en anmälan för när någon eller någons egendom kommer till skada (vilket helt ärligt bara är en tidsfråga) så finns det en anmälan sedan tidigare hos polisen. Även om de inte har tillräckligt med underlag för att göra något åt det nu, så skall det samlas på hög till senare.

Håller med, då finns det dokumenterat om det är så att det händer vid fler tillfällen och det händer något allvarligt!

Håller med! Tycker det var helt rätt av TS att anmäla, bara för att ingen kom till skada eller blev rädda för sitt liv denna gången betyder det ju inte att gubben inte gjorde fel. Nästa gång kanske det är lättskrämda hästar, eller kanske barn (!) som blir utsatta, och då är risken för skada betydligt större. Finns det överhängande risk för olycka tycker jag definitivt det ska anmälas!

Anmäls det dessutom varje gång denne gubbe beter sig farligt så kommer fåföljden åtminstone bli högre den gången det faktiskt händer något, vilket jag skulle chansa på är bara en tidsfråga, då polisen inte kan vifta bort det som "olyckshändelse" då han visat aggressivt beteende mot hästar i trafiken tidigare.

TS, bra gjort!

Usch!
Fattar inte vad vissa i trafiken tänker! Det är levande djur och de kan skada både häst, ryttare och sig själva!

Måste bara berätta vad som har hänt på våra uteritter...
Jag och en kompis hade varit och hoppat på terrängbanan och skrittade hem.. För att vi skulle kunna komma till stallet måste man skritta en kort bit nedanför ett industriområde.. Där stod en lastbil parkerad och ett släp. (Ett sådant som det sticker ut långa, smala och spetsiga järnrör ifrån).
Precis när vi skrittar förbi där blir vi omkörda av en lastbil. Jag satt på världens coolaste ponny som inte bryr sig alls, men min kompis häst börjar steppa runt och skutta.
När lastbilsföraren ser detta gasar han på ännu mer och TUTAR!!
Min kompis häst som redan är skräckslagen hoppar åt sidan i panik och tjejen får stannat henne genom att dra i tygeln och trycka andra handen mot släpet. Kompisens midja var i jämnhöjd med järnrören och hon hade lyckats stanna hästen fem centimeter ifrån... Hon kunde blivit genomborrad av röret och dött!! :eek: Det tycker jag är läskigt än idag!!

En annan gång så var det en bilist som skulle köra förbi på en vanlig landsväg. Börjar köra om och sedan kör bilisten in i hästen som går först! (väldigt snäll häst!) Backspegeln tog i bakbenet och skrapade sedan hela sidan fram.. Och vet ni vad bilisten gör?? Kör iväg!!!! Kollar inte ens så det gick bra!

Hoppas verkligen att folk kan lära sig lite vett i trafiken.. Jag har också varit nära att bli påkörd två gånger när bilarna kommer i 90 km/h och hästen skyggar till..
Bra att du anmälde!

Polisen ska inte utreda något i det här fallet..Det är inte det som är meningen med vår anmälan. Anmälan är till för att uppmärksamma polisen och förhoppningsvis även gubben. Samt finnas där om det händer något mer..Då kanske det drivs vidare.

Skadade blev vi inte tack och lov, men väl rädda eftersom att han både betedde sig och agerade enligt oss rätt så hotfullt.
Och det är väl klart att man tar illa vid sig? Varför har inte vi rätt att finnas till?

Fy vad trist...

Som denna människa verkade vara så hade han förmodligen bara kört vidare om det hänt något :crazy:

Vill man göra polisen uppmärksam på ett problem kan man lämna in ett tips och inte göra en anmälan.
Gör man en anmälan ska man väl ändå vilja att polisen JOBBAR med det, nu ska någon göra det ändå och göra en bedömning om man ska fortsätta med det eller om det ska läggas ner och eftersom ni själva inte tyckte att det var så allvarligt att ni vill gå vidare med det ser jag inte syftet. Om det faktiskt varit så att ni känt att "nej nu jäklar räcker det" och det han gör faktiskt är farligt, för er eller andra, då är det en helt annan sak. Men nu ville ni ju bara ge honom en "näsbränna".

Om det faktiskt varit så att ni känt att "nej nu jäklar räcker det" och det han gör faktiskt är farligt, för er eller andra, då är det en helt annan sak. Men nu ville ni ju bara ge honom en "näsbränna".

Fast, det är ju precis så vi tänker, men då inget hände oss fysiskt som skador så är det inte någon vidare idé att gå upp i rätten tex eller kräva skadestånd.
Det är så vi resonerar.

Vill ni att jag ska förklara händelsen så kanske det känns klarare?

Senast ändrad:

Ja, till viss del..men inte mot åtal/rättegång och så vidare.

Kan hända att jag är otydlig i det jag menar med utredning..Men det ska i alla fall
inte drivas vidare, utan det ska vara uppmärksammat. Händer det fler gånger så trillar
det in en till anmälning..och nästa gång kanske det faktiskt händer något.

Senast ändrad:

halv kl
Ibland då såna saker anmäls tar polisen helt enkelt och ringer upp/besöker personen i fråga. Oftast leder det inte till något åtal eller liknande, utan det räcker med att polisen varit kontaktad för att personen ska förstå.

Helt rätt att anmäla tycker jag! Jag har varit med om att ett gäng ungdomar körde upp bakom mig och hästen, sen tutade de. Skitkul. Jag satt kvar, men hade det varit min mamma på hästryggen skulle det ha kunnat gå riktigt illa.
Eftersom det var fråga om ungdomar som jag kände skällde jag ut dem vid ett annat tillfälle. De hade aldrig tänkt på att någon faktiskt kunde ha blivit skadad. :crazy:

Vi ska passera genom en rätt så trång tunnel med hästarna när en traktor m släp kommer upp väldigt nära oss bakifrån. Vi vänder oss om, ger tecken med handen att han ska vänta med att köra tills dess att vi kommit ut ur tunneln..Vilket han inte gör..I stället varvar han upp motorn och kör upp oss, inne i tunneln. Vänder oss om igen och signalerar att han ska stanna. Här gasar han på lite till för att försöka skynda oss framåt och hela tiden ligger han väldigt nära, decimetersavstånd till traktorn kanske när det var som värst.

Vi har fullt upp med att hålla hästarna lugna och i skritt för att inte skapa någon situation eller varna för fara så att de blir rädda nu när de blev spända och stressade av det som händer, tur att dessa hästar är ganska lättövertalade..Men gubben hade väl helst sett två skenade ekipage i stället om jag får gissa :mad:

När vi väl kommer ut ur tunneln letar vi efter ett ställe där vi kan kliva åt sidan men på sidorna av den smala vägen finns bara diken och buskage så vi tänkte kliva av där vägen delar på sig igen och blir större. Gubbens tålamod räcker inte utan han gasar först, sen tvärnitar han, öppnar dörren och skriker "flytta på er för helvette så att jag kan få komma förbi nån gång!"

Det var liksom där det brast..Man beter sig inte sådär och han hade faktiskt kunnat orsaka stora skador/olyckor som följd, dessutom var vi i närheten av en E4:a väg med 110 sträckor...Om någon av oss trillat av då, med häst som i panik skulle hem, kanske över E4:an?

Att han inte hade begrepp heller till att se själv att vi inte hade någonstanns att ta vägen..Det begriper jag inte. Skulle hästarna fått vingar kanske?

Nä, eftersom att han inte lyssnade på våra tecken till att få honom att sluta eller stanna utan bara fortsatte gjorde att vi anmälde. Han satte oss och kanske andra i en farlig situation.

Och det här är tydligen inte den enda liknande händelsen..så jag vet inte om jag tycker att det var så onödigt att anmäla, om du förstår mig.

Nu har jag fått en bild om vilken gubbe det handlar om :angel:

Han är ju allmänt känd för att inte tycka om hästar och det här är bara en sak han gjort i syfte att få hästfolk att hålla sig borta från "hans" väg.. Han är inte riktigt klok och jag hoppas att man får stopp på honom innan någon ryttare råkar riktigt illa ut!

Jo tydligen är han ju det..och som du säger, något stopp någonstanns helst innan det händer..

Hoppas bara att det framkommer till honom.

Men så fel han har angående sitt försök..jag tänker inte hålla mig borta från dessa vägar.

Men jösses vilka idioter det finns i trafiken. Tycker oxå att du gjorde rätt som anmälde. Och som det verkar så är det inte första gången så det kan hända att polisen gör något åt problemet.

Jag har oxå stött på idioter ute på vägarna. Värst va när jag red på en allmän grusväg och en lastbil kommer upp bakom mig/oss. Lite längre fram finns en mötesplats så jag "signalerar" att jag tänker rida in där. Men idioten till förare hade visst inte tid med det utan TUTAR på oss. Då var jag glad att jag hade en cool häst som inte stressar upp sig i onödan. Han stutsa mest till och sen fortsatte vi om än liite fortare mot den här mötesplatsen iaf å idioten kunde köra vidare.

En annan idiot var någon som skulle "stajla" med sin coola bil (sportbil) och kör förbi mig och hästen som ändå har gått in på kanten för att inte vara i vägen lite väl fort. Och som många vet så låter dom här bilarna väldigt mycket så min häst börjar studsa. Studsar ut framför bilen och över på andra sidan. Bilisten får iaf en "chock" och saktar ner men så fort vi e över på andra sidan så gasar han på igen. Det hade kunnat gå riktigt illa.

Annars har jag bara stött på "små idioter" som inte bryr sig om att sakta ner när dom kör förbi ett ryttarekipage.

*Sånt som hänt andra... Det finns en tjej som inte bryr sig om nånting när hon kör bil här i närheten som man ska passa sig för har jag hört. En vän har blivit skrapad av hennes bil när hon körde förbi och hon va ute och red.
En annan hade haft problem med några smågrabbar som lekte med sina mopeder. Men där va det hästen som hade fått nog. Hästen gick ut i vägen och stannade så grabbarna blev tvungna att stanna dom oxå.

Liknande trådar

Övr. Barn Idag har sonen "fått" en plastpåse dragen över huvudet, knytnävslag mot tinningen och styptag tagit runt halsen av en av hans...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 068
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka