Vad händer om... ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare parchita
  • Startdatum Startdatum
P

parchita

Om du har ett sto som vid 90 dagar konstateras ej dräktig (rektalisering eller blodprov). Du sprutar igång stoet för ett nytt försök. Vad händer om stoet ändå var dräktigt, men att det är en veterinärmiss? Kastar hon? Kommer inte i brunst av sprutan? Eller kan fölis överleva och dräktigheten bli lyckad?

Sv: Vad händer om... ?

Inte helt säkert. Det kan krävas ganksa många sprutor innan ett foster försvinner.

Inte helt säkert. Det kan krävas ganksa många sprutor innan ett foster försvinner.

Vi diskuterade detta på seminstationen i somras med veterinären, och enligt henne var det bara i undantagsfall som fostret klarade sig. Men i och för sig så var detta vid 20 dygn ungefär vi diskuterade och ts frågade om vid 90 dygn. Men verkar lite otroligt att veterinären skulle missa en dräktighet vid 90, fostret är ju så pass stort då.

/Camilla

Ja, vi tidig dräktighet så är det betydligt enklare att spruta bort ett foster.

Men om stoet brunstar och låter sig betäckas efter sprutan - då är det rätt kört väl?

Blodprov har väl visat fel mer än en gång. Rektalisering vet jag inte, kan inte det bero på hur van veterinären är?

Det här har vad jag vet inte hänt på riktigt, utan det var mest en fråga som kom upp när vi satt och pratade här om dagen, jag och en kompis.

Tack för svar!

Min vet missade på 90 dagar... Dräktig på 17, inte dräktig på 95, dräktig på 110 :)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 385
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 503
Senast: sardellen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka