Vad händer om man startar något man inte har kvalat till?

Sv: Vad händer om man startar något man inte har kvalat till?

jag minns det....när tjejen som skulle köpa min ponny red honom i en LA på nationell dressyrtävling (för att prova honom) och blev två,då var där en som la in en protest trots att man inte behöver (behövde iaf) kvala till en LA..snälla nån lixoml...vem bryr sig..

Även omm ett ekipage inte skulle vara kvalat ,så skiter väl jag i det...kan förstå att man protesterat om det arit hoppning där kan det ju gå illa ordentligt om startar en klass man inte ör mogen för,men i dressyr bli du ju bara sist..

Sen är de ju klart att regler ska följas ! men protestera över en sådan sak...de hade aldrig protesterat om ekipaget ine gått bra..

break_a_leg skrev:
Men vad är det man behöver kvala till i div 1?

Finalen i FEI:s inledande. Det var på den tiden när man behövde över 58% (var det väl?) i tre LA innan man fick starta ens inledande.

Aha, det var på den tiden man kvalade till SM på regional nivå? Kvalreglerna ändrades väl för några år sedan.

break_a_leg skrev:
Aha, det var på den tiden man kvalade till SM på regional nivå? Kvalreglerna ändrades väl för några år sedan.

Nä, man kvalade aldrig till SM på regional nivå, men man kvalade till att rida FEI. Nu kvalar man ju först till att få rida SM kval och sedan kvalar man till SM.

Näe.. det var nog 2001 det här, och jag tror att man bara SM-kvalade i lagtävlan- & mästerskapsprogrammen. Och de gick ju på nationell tävling ffa.

Ok, det blir egentligen bara ett problem då man blir placerad (kommer man sist påverkar det ju ingenting).

break_a_leg skrev:
Ok, det blir egentligen bara ett problem då man blir placerad (kommer man sist påverkar det ju ingenting).

Jag vet inte om de har gått vidare med detta, men åker man långt till ett stort meeting tex (som de allra flesta av dessa hade gjort och ofta med mer än en häst) och det kommer fram tidigt så lär det nog kännas lite surt att bli avstängd från resten av tävlingen med alla kostnader man haft för resa, uppstallning och startavgifter, för det kan jag inte tänka mig att de fick tillbaka. Dessa ryttare lärde sig nog iallafall.

Varför inte maila förbundet och fråga vad de anser bör göras om det är någon ide att anmäla detta till dic.nämden, för det här med okvalde ekipage förekommer lite här och var och oftast klagar bara folk vid sida det kommer inte fram till arrangören, vilken INTE är skyldig att sitta och kolla upp resultat på ryttare (och kan tex vid en stor tävling med 300 hästar vara en övermäktig uppgift, men vid uppmaning säkerligen inte har några problem att kolla upp dem som "anmäls" som okvalade), det är ryttarens eget ansvar att se till att häst/ryttare är kvalificerat.

För mig är det egentligen inget problem, jag vet vad mitt barn har kvalat till och inte. Jag var mest intresserad av om det blir någon påföljd...

Själv kollar jag inte andra ekipage och den klubb jag tillhör begär "bevis på kvalificering" när sådant behövs.

Lagklasser behövde man i a f på min tid (vilket iof var ett tag sedan) inte vara kvalificerad till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka