Vad händer nu?

Rosen-Knoppen

Trådstartare
Igår fick min älskade häst stilla somna in på Ultuna efter att ha fått akut kolik med tarmvred på både tunn och tjocktarm, Vet sa att det fanns tre saker vi kunde göra; Buköppna med minimala chanser att han skulle klara det, gå in stenhårt med medicinering under natten och avvakta men med stor chans få ta bort honom under natten/ morgonen eller låta honom gå vidare direkt och ta slut på hans enorma lidande. Beslutet var tufft men så himla självklart. Behövde bara titta min häst i ögonen för att se att han bad om att få slippa lida. Är fullständigt chockad, går i ett slags vakum och kommer och går ur upprivningstillstånd. Men nu börjar allt sjunka in och tankarna börjat snurra.

Skulle jag ha ringt försäkringbolaget innan avlivningen och berätta om beslutet för att få något slags godkännande? Inte det första man tänker på mitt i natten i det läget.

vad händer nu? Pappersmässigt menar jag? skickar Ultuna in de papper som behövs? Vad gör jag med passet? Det ska väl makuleras?
Har ingen aning om vad jag ska göra och står helt handfallen här, har aldrig tagit bort en häst och har aldrig funderat över att man kanske skulle behöva. Vet inte ens hur jag ska orka gå vidare!

Hur går man vidare?

Sv: Vad händer nu?

Jag beklagar verkligen, så tråkigt :(

Själv har jag haft tur att slippa ta bort egen häst (bara gått med travhästar under min tid som anställd på travet), men jag kan aldrig föreställa mig att ditt försäkringsbolag kräver av dig att du skulle ringa innan du fattade detta beslut, utgången var ju hur som helst densamma, enda skillnaden var att din häst fått lida än mer. Veterinären intygar detta, garanterat!

Ultuna brukar direktreglera vad jag känner till, men för att vara på den säkra sidan så skulle jag om jag vore du, ringa och fråga dem.

Inget kan skrivas (eller sägas) i denna stund som minskar den smärta du känner nu, den smärtan måste klinga av genom tidens gång. Men successivt så lovar jag dig att den smärtan ersätts av minnen som du kan glädjas åt. Den mänskliga hjärnan är så uppbyggd att de glada minnena alltid i slutändan överskuggar de tråkiga.

Tröstkramar till dig från mig i din svåra stund, kämpa på!

Beklagar verkliegn:(

Mitt älskade sto dog inne på Ultuna i maj, drabbades av colitis efter en operation och dog efter 12 timmars intensivvård . Där ringde vetrinärerna försäkringsbolaget och förklarade vad som hade hänt i samband med direktregleringen så bolaget hade redan allt klart när jag sen ringde och det var inga problem.

Massor av tröstkramar!

Vill bara säga att du gjorde alldeles rätt som valde att ta bort din häst. Tarmvred har väldigt dålig prognos.

Jag har för mig att Ultuna brukar direktreglera som några redan skrivit. Jag har bra erfarenhet från mitt FB, de har varit så fina när man ringt och frågat, förklarat allting, beklagat och helt enkelt varit kanon.

Usch, jag beklagar verkligen vad som har hänt :cry: Du fattade rätt beslut! Många tröstkramar från mig.

På mitt jobb så direktreglerar vi med försäkringsbolaget ( jobbar i receptionen på ett djursjukhus) om djurägaren vill det. Fördelen då är att då får försäkringsbolaget alla uppgifter som finns eftersom vi skickar med hela journalen, de får möjlighet att prata med veterinären osv. Så jag skulle nog råda dig att be Ultuna att reglera åt dig ( de kan ta en liten avgift för de , vi tar 120kr så är inga stora summor)

Det brukar lösa sig om du bara pratar med personalen på Ultuna. Du kan även ringa ditt bolag och tala om att om du väljer att ultuna ska fixa med försäkringen så säger du bara att ultuna kommer sköta kontakten med dem. Då ordnar dem med precis alla papper och du får oftast en faktura som du skall betala på den delen som försäkringen inte går in och ersätter.

Sen beklagar jag verkligen :( Tusen kramar till dig.
Nu slipper din älskling lida mer och får springa på de evigt gröna ängarna

* stooor kraaam*

Tack för alla fina och gulliga svar, Det värmer. Är fortfarande i något slags chocktillstånd och vill bara ligga i sängen hela dagen men det går tyvärr inte för jag måste skriva hemtenta som ska in imorgon. suck!

Papper för direktreglering fyllde jag i när jag kom till Ultuna.
Vet någon hur man gör med passet? ska det skickas till förbundet som gett ut det eller någon annanstans?

Alltså det där med passet vet jag inte riktig. När jag fick avliva mitt förra sto på Ultuna för sådär 5år sedan så var det ingen som sa något om passet. Jag har hennes pass fortfarande hemma. Ingen har hört av sig om det och de sa inget om det. Är väl på ens egna ansvar tror jag att skicka det till Avelsförbundet. Äh jag vet inte riktig tyvärr :/

Jag beklagar sorgen, vet allt för väl hur jobbigt det är och vilket chockstadie man hamnar i. Enda trösten jag kan ge är som de andra säger, du tog rätt beslut. :cry:

Passet ska skickas in till utfärdaren, man vill inte att de kommer på villovägar och missbrukas av mindre hederliga personer som behövr en ny identitet till en okänd häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 934
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 803
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar