Vad händer med passen?

T

Toga

Reynir Adalsteinn ( den äldre) skrev en väldigt bra artikel i Eidfaxi (har för mig det var i våras) om passen. Passen är en gångart som många är rädda för att rida i. Tyvärr! Det har blivit ett mode i hur man ska rida, fin form är väldigt viktigt idagens ideal, men enligt Reynir kan inte pass ridas i den form den rids idag. Om man tittar på många passbilder ser man en häst med höga lyft fram, man kan nästan inte se skillnaden på om hästen rör sig i tölt eller pass. Med denna ridning så får inte hästen det sväv vi eftersträvar i passen.
En passhäst för mig ska ha huvudet framåt och lite uppåt kraften ska komma bakifrån, hästen ska ligga som en pil framåt. Jag vet en mycket känd person som disskuterade detta på en kurs jag var på våren 2003. Han är en av få som kan rida hästar i pass här i sverige på det rätta sättet.

Sv: Vad händer med passen?

Ingen som har någon tanke eller åsikt?

Jag tycker oxå att formsträvan har gått i längsta laget. Många foton/filmer på hästar i pass visar att de är betydligt mer 4-taktiga än vad de borde vara för att få till ett riktigt bra sväv. Har sett så många passförsök på tävling som misslyckats helt el delvis för att man stirrar sig blind på hästens form och själva läggningen och ryttaren "glömmer" att sedan rida framåt. Visst, en viss fördröjning i stegsekvensen är nödvändig för att hästen ska hålla balansen vid påskjutsögonblicket men på väldigt många ser man vid slowmotionupptagningar att de faktiskt står på en fot alldeles för länge. Lite samma sak som skett med töltens 3bens-stöttefas som tenderar att mer o mer bli till skritt i töltform. Tror vi får passa oss lite så det inte blir en enda blandning av alla våra fantastiska gångarter.

Tjusningen med flygande pass är iaf för mig att efter rejäl uppvärmning / genomridning i grundgångarterna och i tölt få släppa iväg hästen att sträcka ut i full fart framåt, att känna den enorma kraften och glädjen i hästen när den får tillåtelse till detta. Efteråt blir tölten jättefin och den glada hästen blir lätt att samla ihop till en bärig och fin mellantölt på hemvägen just för att den har fått ladda ur sig och har kvar aktiviteten i bakkärran... Vi får inte glömma att formen kommer bakifrån, inte från ryttarens hand!

Det framåtdrivande sträcket i steget för en kraftfull pass saknas hos många femgångare.
Den höga aktionen ger i längden en motsättning till målet om snabbhet och kraftfullhet om man nu har det som mål...

Några utdrag ur en insändare jag skrev i Islandshästen 2005. Insändaren var avsedd att väcka frågor och tankar hos dem som läste. Själv har jag mina åsikter helt klara. Inga frågetecken där ;) :

"Man får inte glömma att islandshästen är unik ifråga om att behärska både tölt och pass på det sätt den gör – hur påverkas ridbarheten/balansen/bärigheten/skjutkraften om hästen generellt blir lättare? En ”långbent, tunn och långhalsad” häst, kan den prestera en bra pass eller tölt, eller får den problem med balansen? Minskar mångsidigheten?

Vad är bra form på en häst vid tävling? Grova hjälper är inte ovanliga om så inte vid själva tävlingstillfället, så vid uppvärmningen. Om det behövs grova hjälper för att få fram ett visst uttryck hos hästen som kanske ger högre poäng, är det då verkligen det rätta? Och vid avelsbedömning av ”form-under-ryttare” – vad väger tyngst? Formen? Hög benaktion? Balansen i hästen?

Framför allt taktrenheten och mjukheten i gångarterna skulle värderas högre/framhävas mer – detta gäller såväl avelsbedömning som tävling och i största allmänhet.

Man får inte heller glömma passen - höghastighetsgångarten – en gångart som kräver balans och ett kraftfullt, effektivt steg. Egentligen borde det i längden bli en konflikt i avelsarbetet att både sträva efter stor frambensaktion och snabbhet i pass – och kanske även snabbhet och styrka i övriga gångarter också blir lidande om man inte ser upp. "

Jag tycker oxå att formsträvan har gått i längsta laget. Många foton/filmer på hästar i pass visar att de är betydligt mer 4-taktiga än vad de borde vara för att få till ett riktigt bra sväv. Har sett så många passförsök på tävling som misslyckats helt el delvis för att man stirrar sig blind på hästens form och själva läggningen och ryttaren "glömmer" att sedan rida framåt. Visst, en viss fördröjning i stegsekvensen är nödvändig för att hästen ska hålla balansen vid påskjutsögonblicket men på väldigt många ser man vid slowmotionupptagningar att de faktiskt står på en fot alldeles för länge. Lite samma sak som skett med töltens 3bens-stöttefas som tenderar att mer o mer bli till skritt i töltform. Tror vi får passa oss lite så det inte blir en enda blandning av alla våra fantastiska gångarter.

Precis, detta tycker jag är skrämande!

I den artiklen jag pratar om så visades två bilder på samma häst. Där den ena visade en häst med just den pass vi ser på många hästar idag, just högaktion minimalt sväv. Den andra bilden visade en häst med bra "sträck" och mycket sväv. Många gånger handlar det om hur ryttarenrider sin häst!

I den artiklen jag pratar om så visades två bilder på samma häst. Där den ena visade en häst med just den pass vi ser på många hästar idag, just högaktion minimalt sväv. Den andra bilden visade en häst med bra "sträck" och mycket sväv. Många gånger handlar det om hur ryttarenrider sin häst!

Ja delvis. Ser du mer långsiktigt så handlar det om mer än det. En häst kan inte gå i riktigt snabb pass - dvs höghastighetspass - om inte de riktiga anlagen finns.

Ja delvis. Ser du mer långsiktigt så handlar det om mer än det. En häst kan inte gå i riktigt snabb pass - dvs höghastighetspass - om inte de riktiga anlagen finns.

Nej givetvis. Men det finns idag de hingstar som fått 9 9,5 för sin pass som definitift inte skulle ha det.

Om du inte har förstått mig så, menar jag att detta kommer påverka avlen för riktigt bra passhästar negativt.
Nej, så förstod jag dig inte eftersom du för ca två inlägg sedan skrev om att det var ryttaren som påverkade hur passhästen gick i pass som motinlägg mot mitt inlägg om avelspåverkan.

Nej, så förstod jag dig inte eftersom du för ca två inlägg sedan skrev om att det var ryttaren som påverkade hur passhästen gick i pass som motinlägg mot mitt inlägg om avelspåverkan.

Jag skrev att i artiklen visades två bilder på samma häst dock visades hästen i pass med höga benlyft fram på ena och på den andra hur en riktig pass ska se ut med Reynir Adalsteinnsons mått mätta. Därmed va min poäng att man som ryttare även kan få en häst med riktigt bra passanlag att gå i den pass som vi ofta ser på barorna iadg. Så visst beror det även mycket på hur ryttaren rider hästen i pass.
Därför kan det vara svårt att se viklen hingst som bär på de bästa passanlagen.

Du blandar ihop hästens anlag och hur ryttaren rider.
Två helt skilda begrepp när det gäller hästavel

Du blandar ihop hästens anlag och hur ryttaren rider.
Två helt skilda begrepp när det gäller hästavel

Nej det gör jag inte. Om du läst artiklen hade du förstått vad jag menade med bilderna.
Även en häst med bra pass kan ridas i en fyrtaktig pass med höga lyft.;)

Nej det gör jag inte. Om du läst artiklen hade du förstått vad jag menade med bilderna.
Jag förstod vad du menade med bilderna. Det är ditt resonemang och dina tolkningar jag inte håller med om.

Rids hästen i en fyrtaktig pass med höga lyft klassas den troligtvis som passaktig tölt.

Ingen som har någon tanke eller åsikt?

Jag håller med helt och hållet. Det är många gånger jag har fått kolla 2-3 gånger på en bild om det är tölt eller pass=/ och först kände jag mig dum för att jag inte såg skillnad.
Men så har ja också hört detta. Och dom "lär" hästen att gå så, för de ser snyggare ut.
Men de är ju inte särskilt snyggt med en häst med fel på ben/rygg eller dylikt.

Min häst passar som en så kallad pil. Hästen sträcker ut sig och får sitt sväv.

Plus att passen är ju den mest krävande gångarten, så måste de kännas mer naturligt med "pil" formen.

Enligt mig då:)

Det är absolut inte bra för hästens nack eller rygg.
Livsfarligt.
Som sagt använder den nästan alla muskler i passen och är så krävande.

Jag som inte är så insatt i Islandshästtävlingar tyckte när jag såg SM i somras att det var roligt att se passtävlingen, där gick det undan. Det kändes som Islansdshästen i sin riktiga natur, vicken glädje hästarna visade upp:laugh:. Det jag reflekrerade mest över var att hästarna som gick bra i pass inte var de vackraste ,lite långa å tunna i kroppen Ursäkta ordvalet :o"getstuk". Jag kan tänka mig att dessa passhästar inte står högt i kurs när hobbyryttaren letar egen häst och därför tyvärr så blir det lättare att sälja å avla fyrgångare. Har själv en 5 gångare som jag inte vågat prova i pass ännu.

Jag som inte är så insatt i Islandshästtävlingar tyckte när jag såg SM i somras att det var roligt att se passtävlingen, där gick det undan. Det kändes som Islansdshästen i sin riktiga natur, vicken glädje hästarna visade upp:laugh:. Det jag reflekrerade mest över var att hästarna som gick bra i pass inte var de vackraste ,lite långa å tunna i kroppen Ursäkta ordvalet :o"getstuk". Jag kan tänka mig att dessa passhästar inte står högt i kurs när hobbyryttaren letar egen häst och därför tyvärr så blir det lättare att sälja å avla fyrgångare. Har själv en 5 gångare som jag inte vågat prova i pass ännu.
"Getstuket" är inte det som gäller för riktigt bra femgångare. Femgångare som man ska välja i aveln.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 149
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Zpunk
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat