T
Toga
Reynir Adalsteinn ( den äldre) skrev en väldigt bra artikel i Eidfaxi (har för mig det var i våras) om passen. Passen är en gångart som många är rädda för att rida i. Tyvärr! Det har blivit ett mode i hur man ska rida, fin form är väldigt viktigt idagens ideal, men enligt Reynir kan inte pass ridas i den form den rids idag. Om man tittar på många passbilder ser man en häst med höga lyft fram, man kan nästan inte se skillnaden på om hästen rör sig i tölt eller pass. Med denna ridning så får inte hästen det sväv vi eftersträvar i passen.
En passhäst för mig ska ha huvudet framåt och lite uppåt kraften ska komma bakifrån, hästen ska ligga som en pil framåt. Jag vet en mycket känd person som disskuterade detta på en kurs jag var på våren 2003. Han är en av få som kan rida hästar i pass här i sverige på det rätta sättet.
En passhäst för mig ska ha huvudet framåt och lite uppåt kraften ska komma bakifrån, hästen ska ligga som en pil framåt. Jag vet en mycket känd person som disskuterade detta på en kurs jag var på våren 2003. Han är en av få som kan rida hästar i pass här i sverige på det rätta sättet.