Vad händer med passen?

Sv: Vad händer med passen?

Egentligen borde det i längden bli en konflikt i avelsarbetet att både sträva efter stor frambensaktion och snabbhet i pass – och kanske även snabbhet och styrka i övriga gångarter också blir lidande om man inte ser upp. "

Det här jag har också funderat över, eftersom för mig är som man brukar säga måttligt av allt bäst, och höga lyft jämt är ju inte 'medel' så då borde det ju ha impakt på andra gångarter på olika sätt, och en annan lit oroande sak är ju att med väldigt höga lyft blir gången mindre vägvinnande, vilket inte är idéalt hos en i grunden transporthäst! Isisen är ju faktiskt i gruden en brukshäst och jag tycker det är viktigare att behålla vägvinnande steg och bra pass hos en del linjer än att det ska lyftas högt o se snyggt ut.

Tycker personligen att det borde läggas lite mindre vikt på lyft i tölt, det är ju itne vad som gör en bra tölt men ändå är det dom hästarna som lyfter högst IHOP med de andra kriterierna som vinner, om hästen är klockren men inte lyfter flott så har den ingen chans :/

Bra diskussion!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 149
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Zpunk
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat