Vad händer med min älskling? ':S

N

Nora_

Jag håller på att bli tokig..
känner inte igen min häst längre.. har haft henne i snart 3 år och aldrig haft några problem, flyttade henne till ett nytt stall för drygt en månad sen, och hon stadgade sig väldigt bra.. (hon har stått i det stallet med fd. ägaren).

Började med att jag skulle rida henne då hon bara totalt vägrar å håller på att backa en massa när ajg ska rida en viss väg.. annars går det bra... hoppade av.. och från marken gick det bra att gå där...

Sen har jag haft 2 tjejer som provridit henne (söker medryttare) vilket inte har innebärt några större problem.

När jag skulle arbeta med henne på banan för en vecka sen ( NH) så blev hon sur å lite arg när jag bad henne backa hon protesterade hejvilt och högg i luften( vilket hon aldrig brukar göra) lite fundersamt går jag tillbaks till stallet och ryktar byter till vanlig grimma osv.. och då fick jag backa henne utan problem..

Sen har hon börjat springa som en galning i hagen och verkar ha en öm fläck på vänster bakdel vid knäet ungefär...

I övrigt är hon som vanligt.. men hon är inte den jag är van vid.. och hon vill jag ha tillbaks..
Vad kan det bero på?

Några tips och råd?

:confused:
 
Sv: Vad händer med min älskling? ':S

Här ser vi nackdelen med att hålla på att rygga hästarna i tid o otid.

Man vill att hästarna ska gå fram över allt- inte bakåt.
Lägg ner det o tänk framåt istället.

Om hästen visar på en personlighetsförändring kan det vara vantrivsel eller sjukdom.
Min val. blev sur o öm i hela kroppen av Erlichias.

Kolla upp hästen o ge den tid att hitta nya kompisar.
 
Sv: Vad händer med min älskling? ':S

eeh.. alltså jag menar itne att jag brukar hålla på att rygga henne.. utan det var bara det att hon kom för nära inpå mig och bad henne därför att backa. men då hon protesterade så bad jag henne igenom att backa då jag tänkte att hon kanske bara testade... annars brukar jag inte hålla på å backa henne om det inte behövs eller typ om hon står tokigt å därför kanske behöver ta ett steg till baks elelr dylikt.
 
Sv: Vad händer med min älskling? ':S

Hur gammal är hon? Kan det ha med hennes egen utveckling att göra, att hon testar om hon är stor nog att vara ledare?
 
Sv: Vad händer med min älskling? ':S

Hon är 10 år, tror egentligen inte att det har något med det att göra vi har hela tiden haft en klar roll vem som är ledare..
 
Sv: Vad händer med min älskling? ':S

Jag tror att antingen så testar hon om hon kan ta över ledarrollen, den är ju inte statisk i en hästflock utan det ändras ju då och då. Kan ju vara så att flytten till nytt stall gett henne annan status bland de andra hästarna här än vad hon hade tidigare. Så då passar hon på att ta chansen och se om hon kan ändra mellan er också.
Eller så har det hänt något så att hon inte mår bra. Hon kanske har ont eller fått inflamation eller något. I så fall kanske du behöver få henne översedd rent veterinärt.
 
Sv: Vad händer med min älskling? ':S

Jag tror att antingen så testar hon om hon kan ta över ledarrollen, den är ju inte statisk i en hästflock utan det ändras ju då och då. Kan ju vara så att flytten till nytt stall gett henne annan status bland de andra hästarna här än vad hon hade tidigare. Så då passar hon på att ta chansen och se om hon kan ändra mellan er också.
Eller så har det hänt något så att hon inte mår bra. Hon kanske har ont eller fått inflamation eller något. I så fall kanske du behöver få henne översedd rent veterinärt.

Ja något av ovanstående, håller med. Kan mycket möjligt vara att damen stigit i rang i denna flock och blir lite högmodig och vill diskutera med matte av bara farten.
Min valack blev kaxig varje sommar i våra jättehagar med hela flocken, våra egna och inhysta, som lydde hans minsta vink. :angel: Då verkade han fråga mej också vem jag trodde att jag var när jag kom för att hämta honom till ridning.:devil: Av bara farten tog han rangdiskussioner med mej.

Men jag gjorde ingen affär av det, det gör inte riktigt trygga ledare.
Låt dem som står under kivas och sticka upp, jag bestämmer i alla fall. Så förhöll han sig till sina "undersåtar" och så förhöll jag mej till honom. Ju större behov av diskussioner, ju lägre rang. Det lärde han mej.



Men hästen kan också som axel säger, kanske tröttnat på att backas och fösas omkring som "träning". Jag tror att även nh kräver kunskaper om hästar och det blir inte bra om alla börjar fösa omkring sina hästar och vifta med rep och hålla på i tid och otid.

Man kan inte ersätta ett bra förhållnignssätt med trix.
 
Sv: Vad händer med min älskling? ':S

Du tror inte att det kan ha att göra med smärta någonstans?
Nu nämde väl en öm fläck på knät?
Oftast brukar hästar bete sig galet och argsint då de har ont någonstans, eller så är det helt enkelt något annat..vad vet jag tyvärr inte=/
 
Sv: Vad händer med min älskling? ':S

hon kanske har ont nånstans och det tar emot när du ska backa osv. kanske låt en equiterapeut gå igenom hästen. fråga om nån i stallet kanske har nån Equi. och fråga ifall det har blivit bättre efter behandling och om hon/han är trovärdig/seriös. mitt tips.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 846
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 650
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp