Vad händer egentligen..?

Sv: Vad händer egentligen..?

Det är bara att googla så hittar du info både om varför paracetamol är farligt för hund och katt och även att magnecyl är det enda av de fria värktabletterna som man skall använda till hund och också kommer du att hitta flera ex där det har rekommenderats.

Min vet. rekommenderade mig att ge aspirin till hunden. Också fritt från paracetamol (acetylsalisylsyra är den verksamma substansen).

Jag förstår hur du menar, tråkigt med din hund.

Vi var med om ngt liknande med vår gamla schäfer. Hon hade också cancer och var gammal och ganska så dålig. Veterinären började diskutera operation. Vi såg nog så chockade ut för hon ändrade sig genast och berättade sedan att hon i stort sett brukade känna sig tvungen att föreslå annat än avlivning.

Lite jobbigt att skriva om, en av mina hundar hade cancer, veterinären tyckte att vi kunde gå hem med smärtlindring och se om han trots tumörer kunde leva ett tag till smärtfri. Jag förstod övht inte hur det skulle vara möjligt när jag och min bror hade fått bära ner hunden till bilen. Så jag tvekade och väntade på kliniken och frågade en annan veterinär som jag fick en pratstund med och vi kom överens om att ta bort honom där och då. Han hade måsta tagits bort endå någon eller några veckor senare.
Det var en skitjobbig upplevelse, jag uppfattade det som att jag ingavs någon form av hopp som aldrig fanns enbart för min skull, inte för min hund.

Precis som Forest Autumn svarat dig i samma banor så skulle jag nog säga som så att man inte kan lasta veterinären för det som du fick erfara, tyvärr har det ju blivit såhär i vårt samhälle att det numera är tekniskt möjligt att utföra lika avancerade operationer på djur som på människa, med resultatet att den etiska frågan kommer upp på tapeten på ett helt annat sätt. Fanns ett utmärkt program i Uppdrag Granskning i våras, där just detta diskuterades och hur våra veterinärer ska förhålla sig i frågan. Tror du fortfarande kan titta på svt play. Dagens veterinärer träffar massor med djurägare som gör precis vad som helst för att hålla sitt djur vid liv, så man får vara mkt tydlig med vad man själv vill som djurägare för att få "rätt" svar så att säga.

Min vet. rekommenderade mig att ge aspirin till hunden. Också fritt från paracetamol (acetylsalisylsyra är den verksamma substansen).

Asprin och magnecyl är samma sak bara olika namn/tillverkare. Har inte sett asprin på hundra år ungefär så trodde faktiskt knappt att de fanns längre, Albyl är en annan som fanns förr i alla fall som också är samma möjligt att den också fortfarande finns, finns kanske ytterligare någon med annat namn blir lätt lite tokigt när man använder namnen bättre egentligen att skriva verksamma substans det är bara att då fattar många inte vad man menar många har inte ens koll på att flera sorter är samma sak.

Ger du en Magnecyl till en hund så kan den dö av blödande magsår ,så det är inte att rekomendera !

Mia

Det var nog ingen trovärdig sida du hittade den infon på du kan tom läsa i fass att så inte är fallet.
Man skall inte tro på allt man läser, fråga din veterinär nästa gång så skall du få höra att en halv magnecyl tom till en så liten hund som en tax är ett vanligt råd de ger om hunden inte anses så sjuk att den måste komma in till veterinär.

Det var just en vetrinär som sa att en liten hund kunde dö av inre blödning och att det räckte med en halv magnecyl ... Nu är det iof 15 år sedan och man verkar ju som man numer har mer erfarenhet av att ge det till hund numer .
Dock så har jag ju sjölv inte behövt ge det till mina hundar och kan villigt erkänna att jag inte var uppgraderad på att det var så vanligt numer ;)

Mia

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 167
Senast: Malacki
·
Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 666
Senast: Rie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 861
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka