Vad händer egentligen..?

T

Tuvan

Om ens häst är skadad och veterinären kommer ut och beslutar sej för en åtgärd och man själv struntar i det för man anser det vara onödigt/för dyrt etc.
Vad händer eg då? När träder djurskyddslagen in? Kan veterinären göra något endå eller måste han eller hon ta sitt pick och pack och åka därifrån?

Jag har inte gjort något ;) Såg en sak på nätet förut som fick mej att undra hur mkt man eg kan "bestämma" själv trots veterinärers råd och tyckanden..?

Sv: Vad händer egentligen..?

Det är ju upp till ägaren att låta veterinären behandla hästen om den är skadad, tror inte han eller hon kan göra så mycket mer än att åka och eventuellt anmäla ägaren om det är så att hästen faktiskt far illa och lider om den inte får behandling... Åtminstone skulle jag tro att det är så?

Jag menar, man tillkallar ju inte en veterinär och sen ber den åka hem när man inser att det blev för dyrt/jobbigt med behandlingen, det är ju helskumt!

Du det finns folk till allt, jag skulle inte bli överraskad efter allt man läser här på Buke.:crazy:

Tyvärr är väl det rätt vanligt, inte bara på häst men kanske ännu mer på mindre djur som tex katter. När folk får höra vad det kostar och hur lång tid det kommer ta innan djuret blir friskt så finns det tyvärr alltför många som antigen skiter i att göra nåt och tänker att det blir väl friskt av sig själv om ett år eller så eller så hittar dom på något skäl att döma ut och avliva. :crazy:

En vet kan inte göra något om inte det handlar om ett djurskyddsärende. Men det är inte förbjudet att inte hålla med om en veterinärs åsikt, dom är trots allt inte allvetande och allmäktiga och kan ha fel i sin bedömning.

Tyvärr är väl det rätt vanligt, inte bara på häst men kanske ännu mer på mindre djur som tex katter. När folk får höra vad det kostar och hur lång tid det kommer ta innan djuret blir friskt så finns det tyvärr alltför många som antigen skiter i att göra nåt och tänker att det blir väl friskt av sig själv om ett år eller så eller så hittar dom på något skäl att döma ut och avliva. :crazy:

En vet kan inte göra något om inte det handlar om ett djurskyddsärende. Men det är inte förbjudet att inte hålla med om en veterinärs åsikt, dom är trots allt inte allvetande och allmäktiga och kan ha fel i sin bedömning.
Det är väl bättre att avliva om man inte har råd än att skita i att behandla, eller???

Ts: Man är skyldig att skydda djuret mot onödigt lidande och sjukdom enligt lag. Håller man inte med veterinären så går det bra att ta ut en annan veterinär. Behandlar man inte ett djur efter veterinärs inrådan så skyddar man inte heller djuret mot onödigt lidande, vilket är straffbart i förlängningen. Att skydda ett djur mot onödigt lidande innebär naturligtvis att man får låta avliva djuret om man anser att man måste det av djurskyddsskäl eller ekonomiska skäl.

Det är inte förbjudet att misstycka med veterinären och det är inget fel i att diskutera olika behandlingsmetoder om veterinären föreslagit en metod som blir för dyr eller inte känns rätt. Däremot ska man ju trots det följa veterinärens rekommendationer så långt det går

När en av våra hästar var runt 3-4 år fick han kraftig kolik och hade ett ordentligt stopp i tarmarna någonstans. Veterinären kom ut och kollade och konstaterade att det bara var att lasta och åka till djursjukhuset på en gång om vi ville att han skulle överleva. Veterinären menade på att en buköppning var det bästa i det läget, men pga att han inte var försäkrad var en buköppning ekonomiskt omöjlig, därför sa vi nej. Däremot diskuterade vi med veterinären på kliniken och kom fram till att de skulle göra allt de kunde, utom att öppna buken pga ekonomiska skäl, och så blev det. De tömde honom genom slang i näsan ett par tre gånger, han fick massor med kramplösande, han fick lavemang och allt mellan himmel och jord för att lösa upp stoppet i tarmarna, och det fungerade. Efter en vecka på djursjukhuset i Helsingborg var han hemma igen, frisk och glad, och vi slapp betala för en buköppning, även om hela baletten gick loss på 20-25 tusen.

Vad vi kommit överens om från början var att buköppning var totalt uteslutet. Fungerade inte behandlingarna eller det drog iväg för mycket med kostnaderna för behandlingarna skulle han avlivas istället. Har man inte råd med en dyrare men kanske effektivare behandling är det bättre att avliva djuret än att förlänga lidandet genom att fortsätta med en behandling som inte fungerar.

Går det så går det :) och du/ni gjorde iallafall någonting (till skillnad från detta exempel som jag såg där hästägaren tänkte behandla själv med någon ört enbart :crazy: )

Jag har också inte gjort som veterinärer sagt ibland, alltså fått rekomendationer som jag av olika orsaker inte gjort göra utan valt en annan väg med samma resultat i slutänden.
Men just det här att skita i vad veterinären vill övht, inte ta ut någon annan utan enbart "medicinera" och "behandla" själv.. :crazy: jag blev så förvånad över att man ens kan göra så utan konsekvenser :mad:

Föresten på tal om folk som medicinerar själva, det florerar vissa rykten om att man med framgång kan använda vanlig alvedon som smärtlindrare. Är det egentligen sant? Jag har blivit lärd att det enda man i brist på annat kan använda på djur är magnesyl och det är inte så bra det heller!?

Går det så går det :)

Jag har också inte gjort som veterinärer sagt ibland, alltså fått rekomendationer som jag av olika orsaker inte gjort göra utan valt en annan väg med samma resultat i slutänden.

Föresten på tal om folk som medicinerar själva, det florerar vissa rykten om att man med framgång kan använda vanlig alvedon som smärtlindrare. Är det egentligen sant? Jag har blivit lärd att det enda man i brist på annat kan använda på djur är magnesyl och det är inte så bra det heller!?

Hur kunde du veta att det blev samma resultat (undrar mest)?

Jag har förstått det som att man ska vara mycket försiktig med att ge mediciner avsedda till människor eller till andra djur till hästar. Detsamma naturligtvis för det omvända. Mediciner är anpassade för det djurslag de är till för.

Ger du en Magnecyl till en hund så kan den dö av blödande magsår ,så det är inte att rekomendera !

Mia

Ger du en Magnecyl till en hund så kan den dö av blödande magsår ,så det är inte att rekomendera !

Mia

Nu har du blandat ihop det, det är paracetamol = alvedon, panodil odyl som är farligt för hund och katt. Magnecyl används faktiskt ganska ofta till hund.

Går det så går det :) och du/ni gjorde iallafall någonting (till skillnad från detta exempel som jag såg där hästägaren tänkte behandla själv med någon ört enbart :crazy: )

Men just det här att skita i vad veterinären vill övht, inte ta ut någon annan utan enbart "medicinera" och "behandla" själv.. :crazy: jag blev så förvånad över att man ens kan göra så utan konsekvenser :mad:

Nej man får inte utsätta hästen för onödigt lidande, ett lagbrott

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1112915

Nu har du blandat ihop det, det är paracetamol = alvedon, panodil odyl som är farligt för hund och katt. Magnecyl används faktiskt ganska ofta till hund.

På vad sätt är paracetamol farligt ?

Jag tror inte jag har fel men ska kolla upp det magnecyl ska helst inte användas tex innan stora operationer till människa pga av ökad blödningsrisk och det ger inte Paracetamol ?

Mia

Jag tror inte jag har fel men ska kolla upp det magnecyl ska helst inte användas tex innan stora operationer till människa pga av ökad blödningsrisk och det ger inte Paracetamol ?

Mia

Det är bara att googla så hittar du info både om varför paracetamol är farligt för hund och katt och även att magnecyl är det enda av de fria värktabletterna som man skall använda till hund och också kommer du att hitta flera ex där det har rekommenderats.
Har mer än en gång varit med om att få rådet att ge en halv magnecyl till hund av veterinär för att ta ner feber. Som med all annan läkemedelsanvändning så skall det naturligtvis inte överdoseras då kan alla läkemedel ställa till skada.

Att du inte skall ta magnecyl innan operation är för att acetylsalisylsyra är blodförtunnande vilket inte är så lyckat vid en operation.

Paracetamol är mycket giftigt för katt.

Hos både människor och djur så bryts Paracetamol ned i kroppen vid hjälp av glukoronidering och sulfatering, dvs. två delar av fas II (andra fasen av ett läkemedels nedbrytning), efter att paracetamolen har brutits ned till NAPQI.

Katten har dock inte tillräckligt många så kallade glukoroniderings- och sulfaterings-enzymer i levern. Detta betyder att de få enzymer som finns, snabbt används upp och kan då inte längre bryta ner NAPQI. Och här pratar vi om väldigt små mängder - under en halv alvedon är nämligen tillräckligt för att en katt ska bli svårt förgiftad.
Det blir alltså farligt för katten när enzymerna är mättade ("slut"), för NAPQI som paracetamol görs om till har då ingenstans att ta vägen i och med att enzymerna inte längre har möjlighet för att bryta ner det. Istället binder NAPQI till leverns makromolekyler vilket medför vävnadnekros - levervävnad dör.

Hund däremot har tillräckligt stor mängd av glukoriniderings- och sulfaterings-enzymer (precis som människor) och kan bryta ned paracetamol utan att den här mättningen uppstår och därmed för mycket NAPQI som inte kan brytas ned.

Har mer än en gång varit med om att få rådet att ge en halv magnecyl till hund av veterinär för att ta ner feber.
Att du inte skall ta magnecyl innan operation är för att acetylsalisylsyra är blodförtunnande vilket inte är så lyckat vid en operation.

Du hann före :) Magnecyl är alltså inte giftigt för hund!

Hur kunde du veta att det blev samma resultat (undrar mest)?

.

Lite jobbigt att skriva om, en av mina hundar hade cancer, veterinären tyckte att vi kunde gå hem med smärtlindring och se om han trots tumörer kunde leva ett tag till smärtfri. Jag förstod övht inte hur det skulle vara möjligt när jag och min bror hade fått bära ner hunden till bilen. Så jag tvekade och väntade på kliniken och frågade en annan veterinär som jag fick en pratstund med och vi kom överens om att ta bort honom där och då. Han hade måsta tagits bort endå någon eller några veckor senare.
Det var en skitjobbig upplevelse, jag uppfattade det som att jag ingavs någon form av hopp som aldrig fanns enbart för min skull, inte för min hund.

Gylle har nu varit ute och googlat och hittat varför paracetamol är farligt ...

Tack Ecuus för ditt utförliga svar :-)

KL*
Har även googlat och läst att man kan ge •Magnecyl och aspirin - kan ges men i mycket små doser. Högst en tiondels tablett. Större doser kan orsaka allvarliga inre blödningar.

Så ofarligt är det inte ....

Mia

Senast ändrad:

KL*
Har även googlat och läst att man kan ge •Magnecyl och aspirin - kan ges men i mycket små doser. Högst en tiondels tablett. Större doser kan orsaka allvarliga inre blödningar.

Mia

Det var nog ingen trovärdig sida du hittade den infon på du kan tom läsa i fass att så inte är fallet.
Man skall inte tro på allt man läser, fråga din veterinär nästa gång så skall du få höra att en halv magnecyl tom till en så liten hund som en tax är ett vanligt råd de ger om hunden inte anses så sjuk att den måste komma in till veterinär.

KL*

Mia

Jag kan referera till Mercks Veterinary Manual:
http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/191606.htm

Där står att rekommenderad dos för hundar är 10-40 mg per kg. En tablett innehåller 500 mg vilket betyder att en hund som väger 12,5-50 kg kan äta en hel tablett utan att ta skada (500/40 = 12,5, 500/10 = 50 kg).
Dock står det längre ned i texten att redan vid 25 mg/kg kan mucosala erosioner och ulcerationer i magslemhinnan uppstå.
Om Gylles veterinär rekommenderar en halv Magnecyl betyder det 250mg, dvs. att så länge hunden väger över 10 kg så ligger den under 25mg/kg. Så ger nog Gylle rätt i den här diskussionen. Men om hunden väger mindre än 10kg så ska man vara försiktigare och istället gå ner till en fjärdedels tablett t.ex (125 mg) - hunden ska då väga 5 kg för att inte komma upp i över 25mg/kg.

Men som vi alla ska komma ihåg är det inte det optimala NSAID att ge till våra djur, utan finns det bättre ska vi såklart välja det!

det finns väl exempel dagligen dax på hästar där veterinär råd inte följts och att det skulle bli billigare i längden är inte det som dessa frekvent förekommande fall tyder på utan snarare leder det ju till ännu mer bekymmer för hästägaren och hästar som i värsta fall måste tas bort i slutänden osv osv.

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 167
Senast: Malacki
·
Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 666
Senast: Rie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 861
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka