Vad hände med hingstarna .......

Sv: Vad hände med hingstarna .......

En till före detta hingst var med i samma klass, Di Caprio. Han var godkänd endast som 3-åring o kastrerades som 4-åring efter problem med en roterad testikel.

Di Caprio blev 2:a i den klassen samt även i sina andra två starter i helgen (Lagtävlan för unga ryttare o Intermediere I) så det kändes som en bra start på säsongen!

Hälsn Ann

Det svider bara för att du (och många med dig) inte inser vad som krävs av en riktigt bra körhäst ;)
En körhäst ska helst ha ÄNNU bättre gång än en dressyrhäst eftersom gången "kapas" när den drar vagn, den försämras alltså men ska ändå vara väldigt bra i alla tre gångarter. Dessutom ska den vara smidig, vändbar, lydig, arbetsvillig och inte minst MODIG och våga gå fram precis överallt (i maratonmomentet). För mig är det god reklam om en hingst själv gått som körhäst eller har tävlande avkommor, då vet jag att den/de har många av de egenskaper jag premierar.

Håller helt med. Bra körhästar växer verkligen inte på träd.

Varför skulle det "svida" att en hingst blir en bra körhäst?

Är hingsten däremot inte fertil så spelar det naturligtvis ingen roll vad den var tänkt till för disciplin - avelsvärdet är ju ändå förlorat.

Mvh QP

Mvh QP

Ni undrar vad som hände med hingsten Berlioz: Pga att han inte var fertil så kastrerades han, en skada satte stopp för elittävlandet så istället bor han i Falun hos mig och är skogsmulle. Tränas och tävlas på den nivå som passar honom. Vi tränar Hoppning, Dressyr och körning har en rockard och en finvagn- gigg, har även påbörjat lite voltige träning på honom, åxå älskar han att vara ute i skogen och hoppa o glp.

Tycker nog att det är läge att Figaro visar upp sig.Hur blev hans föl bedömda föresten?

/b

Hej
Hur var Bocelli? Du har inga bilder? Mitt sto väntar föl med honom till våren. Det har ju gått bra för hans avkommer så jag hoppas på ett fint föl. Tog sig på andra försöket efter att stot blev behandlat för bakterier. Så det var nog inget fel på simmarna.

Hej
Hur var Bocelli? Du har inga bilder? Mitt sto väntar föl med honom till våren. Det har ju gått bra för hans avkommer så jag hoppas på ett fint föl. Tog sig på andra försöket efter att stot blev behandlat för bakterier. Så det var nog inget fel på simmarna.

Jag har inga bilder, men han såg fin ut då.
I helgen som var kom han 2:a i en Prix St Georg och 4:a i en Intermediare I, resultaten finns här http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=971871&CatId=272701

Ni undrar vad som hände med hingsten Berlioz: Pga att han inte var fertil så kastrerades han, en skada satte stopp för elittävlandet så istället bor han i Falun hos mig och är skogsmulle. Tränas och tävlas på den nivå som passar honom. Vi tränar Hoppning, Dressyr och körning har en rockard och en finvagn- gigg, har även påbörjat lite voltige träning på honom, åxå älskar han att vara ute i skogen och hoppa o glp.

Vad kul!
Jag tycker det låter som att han har fått ett alldeles fantastiskt stimulerande hästliv!
Är säker på att han inte vill byta för allt i världen! :D

Lycka till vidare, och ha det så kul med Mullen! ;)
mvh

Vad kul!
Jag tycker det låter som att han har fått ett alldeles fantastiskt stimulerande hästliv!
Är säker på att han inte vill byta för allt i världen! :D

Lycka till vidare, och ha det så kul med Mullen! ;)
mvh

Tack Tack;);)

Mitt föl som visades förra året efter Figaro-Warsteiner-Good Future fick 987677 . Hon var uppdriven i kotorna o kunde inte visa någon gång.
Han verkar lämna väldigt typade avkommor med bra hals av de bedömningsresultat jag såg förra året. Gången svårt att säga hur han nedärver sig då fölen är i olika växtfas vid visningarna. På de visningar jag tittade på förra året så fick alla(nästan) som var runt 2 mån bättre bedömning än de som var 4mån. De som var 4 månader var mitt i växtfas som gjorde det svårt att visa gång.(de flesta)
Jag ska ev visa en helsyster på lördag. Tvekar eftersom hon är så överbyggd o såg i går att hon är väldigt upprätt i sina kotor i bak.
Men hon har verkligen rört sig som en gummiboll hela tiden.
Blir bättre än syrran tror jag.

DaVinci har varit i Sverige i minst 3 år. Han står i ett stall utanför Helsingborg. :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka