Vad hände med hingstarna .......

Sv: Vad hände med hingstarna .......

ok. Det rä ju inte illa. Tycker om när hingstarna tävlas.
Har ett föl efter Figaro o väntar ett i år igen.
Hoppas verkligen att han ska ut o prestera lite.
Men jag har full förståelse att det inte gör annat än avlar första 2 åren eftersom det blir så mycket ston för vinnarna.
Om de dessutom ska flänga runt överallt så finns risken att det blir som med några andra sådana hingstar som jag provat med.... de har haft usla simmare pga stress vilket drabbar deras rykte negativt o stoägarna får betala dyrt.
Jag betäckte vid 6 brunster med Warsteiner det året han blev godkänd o det tog inte o han var dessutom i europa o visades upp.
Året efter tog det på första försöket med samma sto o hingst.
Stoet har tagit sig på första senare också.

Sen prövade jag på ett annat sto med Rubinroth en hel sommar, också han nygodkänd... året efter tog det på första försöket med Figaro R.

Bocelli hade taskig kvalitet första året (enl ägaren) o därför skickas han med tåg, tyvärr är det ett rykte som hänger med även när dessa hingstars liv inte är lika stressigt.

Oj nu hamnade jag utanför ämnet....sorry

Jag vet att Bocelli hade en infektion ett år, om det var vid 5 eller 6 års ålder kommer jag inte ihåg, det kan ju påverka simmarna just då, men som du skriver så strular de ett år så har de fått ett befläckat rykte som stoägare kommer ihåg.

Hur som helst så använde jag Rubinrot hans första avelssäsong -02, stoet tog sig på första brunsten, likaså tog sig stoet med Bocelli -03 på enda insemination då jag fick byta hingst pga strul med annan transportsperma, så jag har inte märkt av problemen från dessa herrar iaf.

Undrar bara.... varför skriver alla "simmare" när ni menar spermier?

En simmare är för mig t ex Therese Alshammar. Har svårt att se henne som en spermie.

Vad skönt att du slapp det, vilket inte jag gjorde(blev dyrt).
Men det verkar vara fler med mig om man ser på dräktighetstatistiken iaf på Rubinroth o Bocelli

Undrar bara.... varför skriver alla "simmare" när ni menar spermier?

En simmare är för mig t ex Therese Alshammar. Har svårt att se henne som en spermie.

Hon har väl varit en spermie en gång... :)

Jag skrev de eftersom de simmar, iaf de som är något att ha:angel:

Svaret skulle vara till Cilla W

knapplån.

Berlioz är inte såld som körhäst, inget fel i det om så nu var fallet. Han står på min ridskola och ägs av en vän till Minna. Han tävlas i lättare klasser hoppning bara för att han tycker det är skoj och tränas i dressyr regelbundet.

Han har blivit en riktig lekfarbror på äldre dagar :) vi är ut och tolkar med honom i snön och rider långritter. Senast idag var jag ut på en barbackatur i solskenet med denna genom-snälla häst!

Han togs ur aveln pga det ni redan har påpekat, att han inte var fertil och sen pga av en skada han ådrog sig när han var på träning i Tyskland (har jag för mig) som gjorde att han inte kunde tävlas i dom högre klasserna längre.

Så nu vet ni det :)

KÖRHÄST? ...... Aj, Aj den sved !
Alla dessa "super" hingstar som liksom bara poff..... !
Vi får hoppas att ryttarna "gasar" till våren o att hingstarna håller sig borta från eländiga sjukdomar:devil:

Vad menar du med det?? Duger inte bra framgångar som unghästar längre??

Hur gick det då? Han ser ju galet snygg ut på sin hemsida, är han lika snygg live?

Kollar man inte att hingstarna är fertila innan de godkänns för avel?:confused: Att godkänna en steril hingst låter som slöseri med stoägarnas pengar (både betäckningsavgifter och förlorade avelssäsonger) i mina öron.

Vet inte hur det är på halvblod men man gör inte det på ponny iallafall. Antar att man utgår ifrån att hingsten är normalfertil tills något annat bevisar motsatsen, presis som att man prövar att betäcka stona innan man undersöker om dom är infertila.
Däremot som ni säger, om en hingst inte har fått ett enda sto dräktigt under första säsongen så är det ju läge att kolla varför... och då också ta honom ur avel.

*kl*

Jag har också en undring om ett par hingstar som verkar försvunnit..

Bleckert Boy och Double O Seven?!

De finns inte nånstans i hingstkatalogen och jag har sökt lite på nätet och inte hittat dom på nån hemsida heller. Är de ur avel eller tävlas de bara i år eller hur ligger det till?

Det är många hingstar som saknas i årets katalog:smirk:

Skulle gissa att de tillhör kategorin som tävlas eller som löser licens efter intresse från stoägare.

Ah, jag tyckte nämligen att katalogen var ganska så tunn jämnfört med 2005 års katalog (har inget -06 :( )

Double O Seven har tävlats av Maria Gretzer i år upp tom 1.30, det är det enda jag vet.

Hur gick det då? Han ser ju galet snygg ut på sin hemsida, är han lika snygg live?

Jo, Saigon har ny ryttare den här säsongen, Stefan Jansson, det såg mycket bra ut, men de kanske inte har hittat varandra riktigt ännu, han kom 23:a i en MsvA1 som jag såg i Åstorp.

På tal om "bortglömda" hingstar så gick Bocelli och Nobel samma klass som Saigon i helgen, båda var mycket fina, de kom 4:a resp. 5:a.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka