Vad håller hon på med?

G

Globlesa

Har haft lite problem med att hämta min häst i hagen men nu är det inga problem förutom en sak.
När jag går fram mot henne och pratar lite med henne när jag ska hämta henne i hagen så väger hon lite på benen som om hon ska gå iväg, men hon står alltid kvar, men det är ändå alltid en osäkerhet, och när jag kommer ytterligare en bit närmare henne så tittar hon alltid bort, varför gör hon så? Vill hon låtsas som om jag inte kommer eller är hon bara dryg?:confused: :crazy:
 
Sv: Vad håller hon på med?

Är du för bordus i ditt sätt att ta dig fram till henne i hagen eller är du rent av tveksam?
 
Sv: Vad håller hon på med?

du kan ju prova med att träna horsemanship.
 
Sv: Vad håller hon på med?

dubbelpost sorry!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad håller hon på med?

vet inte hur du närmar dig henne men gå aldrig rakt fram mot henne, gå mot henne men samtidigt lite snett åt sidan som om du ska gå förbi henne, vänd om och byt riktining, gå lite mer mot henne men även denna gång lite snett förbi, kanske sätta dig på huk o grejje lite i gräset. Se till att vinna hennes uppmärksamhet, ofta kommer dom fram om du vankar av o an och vänder ryggen till snarare än framsidan till och grimman i högsta hugg.

Testa och se om du kan få henne intresserad av dig genom att inte gå rakt på och bete dig som vanligt. Hästar brukar inte gå rakt fram till varandra och när de väl når fram till varandra brukar de närma sig mank-området innan de nosar på varandra. Men visst, vissa hästar nosar på varandra direkt men det kanske beror på om de känner varandra sen tidigare, jag vet inte är ingen expert!

men testa att göra detta i hagen och när/om hon kommer fram för att kolla in dig o se vad du är för en figur att du låter henne nosa och du kan klia henne vid manke/hals litegrann innan du sätter på grimman. Så hon inte tror att så fort hon kommer fram till dig ska du tillfångata henne i grimman, utan att hon hellre förknippar det med att det är skönt o tryggt o vara med sin ledare.

om hon inte vill komma kan du ju vända ryggen mot o gå några steg bort så hon följer efter dig litegrann. Du lockar henne med att visa ditt "ointresse" en sann ledare springer ju inte efter sina flockmedlemmar utan flockmedlemmarna följer ju ledaren

men jag vet inte exakt hur det brukar gå till för du skrev inte så mycket info, hon är kanske inte så svår mot dig eftersom hon inte går iväg, men jag tycker ändå att det kan vara värt att prova att få henne att komma fram till DIG och inte tvärtom!

Lycka till!:bump:
 
Sv: Vad håller hon på med?

Jag gör väldigt olika, ibland går jag fram till de andra hästarna och hälsar på dom först för att få lite intresse av henne, eller så går jag i deras "spår" i hagen så det blir lite serpentiner. Och sedan fram till henne och klappar på henne lite och säger hej, sedan tar jag på henne grimman.
Men ibland när jag ska hämta henne så skiter hon i mig och går iväg, då burkar jag gå upp till ingången igen och vänta på att de andra hämtat sina hästar för då kommer hon i full karriär och vill väldigt gärna in. Är det jag eller hon som vann då?
Jag menar hon kom ju ändå till mig i slutet, fast jag gav ändå upp?
 
Sv: Vad håller hon på med?

Är du för bordus i ditt sätt att ta dig fram till henne i hagen eller är du rent av tveksam?


Jag är inte tveksam så, men jag ser nog lite försiktigt ut i hennes ögon, det är inte så att jag bummlar mig fram till henne utan det är väl lätta steg och lite sänkta axlar...skulle jag tro.
Borde jag byta stil kanske?:crazy:
 
Sv: Vad håller hon på med?

Jag gör väldigt olika, ibland går jag fram till de andra hästarna och hälsar på dom först för att få lite intresse av henne, eller så går jag i deras "spår" i hagen så det blir lite serpentiner. Och sedan fram till henne och klappar på henne lite och säger hej, sedan tar jag på henne grimman.
Men ibland när jag ska hämta henne så skiter hon i mig och går iväg, då burkar jag gå upp till ingången igen och vänta på att de andra hämtat sina hästar för då kommer hon i full karriär och vill väldigt gärna in. Är det jag eller hon som vann då?
Jag menar hon kom ju ändå till mig i slutet, fast jag gav ändå upp?

Hon vann! Eftersom det var hennes val att komma och det grundade sig på att alla andra hästarna hade gått in, annars hade hon ju aldrig kommit till ingången, eller hur?

Det verkar som att ni inte har tillräckligt bra relation eller nåt eftersom (som jag tolkar dig) hon bara kommer när hon tycker det passar.

Vill bara säga en sak, att alla hästar är olika sociala. Jag hade ett sto för några år sedan som inte var speciellt förtjust i den sociala biten. Hon ville aldrig komma självmant. När jag fick henne kom jag inte närmare än 20 meter MED havrehink! Sen vände hon :eek:

Så med tanke på hennes utgångsläge blev hon MYCKET bättre eftersom jag kunde gå in i hagen och helt enkelt få komma hela vägen fram till henne och sätta på grimman. Ändå jobbade jag mycket horsemanship med henne. När vi "lekte" kunde jag ha henne lös på ett fält och hon följde efter mig när jag gick i sick-sack, backade när jag backade o.s.v, så hon var väldigt bra på det, men trots detta ville hon aldrig komma i hagen. Utan jag fick lov att komma till henne.

Nu har jag ett sto som är SUPERSOCIAL :love: och jag tycker hon är underbar, det är verkligen en stor skillnad på henne och mitt förra sto. Hon kommer i hagen i full galopp när jag ropar, och då gnäggar hon samtidigt! Till skillnad från mitt förra sto älskar hon att bli ryktad och klappad (läs smekt) över kroppen och är verkligen en livsnjutare!

Jag har, efter att jag fick detta stoet, förstått att alla hästar är olika sociala. I början trodde jag det berodde på mig (vilket det självklart MYCKET VÄL kan göra) men nu förstår jag att det helt enkelt var så att mitt förra sto var mindre socialt av sig. Det kanske hade med hennes bakgrund att göra, det får jag aldrig veta.

Rådet jag har till dig är att jobba med henne i en rundcorall, alltså horsemanship, om du vet hur man jobbar där. Det brukar förbättra läget även hos mer osociala hästar. Det kanske är så att hon ser sig själv som ledare? Om du ordnar det kan det ju bli så att hon helt ändrar attityd gentemot dig. Om du mot förmodan är säker på att det är du som är ledaren kan du jobba henne i rundcorall ändå för att försöka få henne mer social.

Du får isf sätta henne i arbete lös, be att hon vänder upprepade gånger, aldrig gå för länge i samma varv, få henne att tänka till och följa dina signaler. Hon måste vända utåt, alltså mot rundcorallens vägg/staket, annars kan det vara ett tecken på att hon utmanar dig. Be henne att stanna och se om hon kommer in till dig. Vissa hästar är lite luriga för de kommer in med huvudet högt och tittar över ens axlar, då kan det vara så att de vet om VAD de ska göra, men menar inte det egentligen, då är det bara att köra ut hästen på spåret igen. Om hon inte visar något intresse för att komma in till dig, eller att stanna över huvud taget - sätt igång henne att jobba på spåret igen.

När hon väl stannar, tittar på dig och kommer in till dig med sänkt huvud oavsett om det är ett steg eller hela vägen in till dig, då vet du att du har henne med dig. Finns nog massor att läsa om detta på NH-forumet.

Jag vet inte om du vet hur man jobbar i en rundcorall, det innebär rätt mycket och om du inte har bra koll så ta reda på det eller be någon om hjälp, det gäller att man har en hel del känsla! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad håller hon på med?

Tack så mycket för svaret!
Jag har haft henne sedan i Maj så ännu är vi väl inte bästa kompisar, det tar ju sin tid.
Men när jag longerar henne brukar jag:
Först låta henne skritta igång några varv.
Byta varv och gör samma sak, sedan får hon jogga lite i trav.
Och sedan har jag övat på att få ner henne till skritt igen genom rösten och det funkar ganska bra.
sedan går vi runt lite i paddoken (jag har henne "fast" i longerlinan)
och övar på att stanna, backa vända o.s.o. Efter ett tag när det känns bra så släpper jag henne och då följer hon mig, men efter en stund värkar det som om hon tröttnar och ställer sig och tittar på annat, då gör jag om samma procedur igen.
Och om hon följer mig i säg ca 2-3min så slutar jag för jag håller fast på: "Sluta när det går som bäst".
Sedan är jag väldigt noga med rösten och har alltid varit, berömmer alltid när det är rätt! Och när hon bråkar så är det ett betämt (hur man nu ska förklara det) Det låter nog som om jag säger "Öpp Öpp"!!! Och gör hon fel så börjar vi bara om.
Arbetar jag fel, i så fall får du gärna ge mig tips?

Hon är inte speciellt social när det gäller de andra hästarna, och står helst själv eller med det ena stoet oftast inte med de andra vilka består av 3st. Det är inte så att dom inte går ihop utan dom hon står med är gammla kompisar och det är aldrig bråk eller fajter i hagen dom kivas bara så som dom ska göra. :smirk:

Men hon är väldigt trevlig att hantera och njuter av att bli borstad och ompysslad.:)

Jag har aldrig jobbat i rundkorallen, du får gära ge mig tips om du har lust.:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad håller hon på med?

Hej!

Här är en länk där du kan kolla på en som gör en gör en join up, alltså jobbar hästen lös.

http://youtube.com/watch?v=obn2_KbsDhA

Det du måste göra är att släppa lös henne, du får ingen ärlighet i det du gör i lina. Du ska inte ens "förbereda" henne i lina, kör HELT utan! Om du inte vet vad det innebär att jobba henne lös så är mitt råd är att ta reda på det. Sök på google.com efter "join up" försök att hitta en video av antingen Monty Roberts eller Pat Parelli där de visar hur det går till.

Det finns självklart fler gubbar som gör detta men det är iaf nåt att börja med. Det är inte det enklaste att ta itu med om man inte vet själv hur man ska bete sig, det kan gå illa om man har en häst som tagit kommandot och hellre sköter sig själv.

Ta hjälp av någon som är kunnig och har gjort detta förut! Det är det allra bästa! Din häst verkar tyvärr inte tänka på dig som sin ledare eftersom du beskriver att hon tappar intresset och gör något för sig själv istället :p

Sånt här är svårt att förklara på internet, hoppas det löser sig för dig!

Lycka till! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad håller hon på med?

Jag kollade på din video nu, det var lätt att förstå hur man ska gå till väga, tack för det!!!

Men...vad är det man vill uppnå med detta?
Är det att få hästen att följa mig? ´
För det känns ju lite konstigt att jobba för nått, men vet inte riktigt varför.
Frågan kanske är dum...men:) Äsch!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 634
Senast: fixi
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
492
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp