Sv: Vad håller hon på med?
Jag gör väldigt olika, ibland går jag fram till de andra hästarna och hälsar på dom först för att få lite intresse av henne, eller så går jag i deras "spår" i hagen så det blir lite serpentiner. Och sedan fram till henne och klappar på henne lite och säger hej, sedan tar jag på henne grimman.
Men ibland när jag ska hämta henne så skiter hon i mig och går iväg, då burkar jag gå upp till ingången igen och vänta på att de andra hämtat sina hästar för då kommer hon i full karriär och vill väldigt gärna in. Är det jag eller hon som vann då?
Jag menar hon kom ju ändå till mig i slutet, fast jag gav ändå upp?
Hon vann! Eftersom det var hennes val att komma och det grundade sig på att alla andra hästarna hade gått in, annars hade hon ju aldrig kommit till ingången, eller hur?
Det verkar som att ni inte har tillräckligt bra relation eller nåt eftersom (som jag tolkar dig) hon bara kommer när hon tycker det passar.
Vill bara säga en sak, att alla hästar är olika sociala. Jag hade ett sto för några år sedan som inte var speciellt förtjust i den sociala biten. Hon ville aldrig komma självmant. När jag fick henne kom jag inte närmare än 20 meter MED havrehink! Sen vände hon
Så med tanke på hennes utgångsläge blev hon MYCKET bättre eftersom jag kunde gå in i hagen och helt enkelt få komma hela vägen fram till henne och sätta på grimman. Ändå jobbade jag mycket horsemanship med henne. När vi "lekte" kunde jag ha henne lös på ett fält och hon följde efter mig när jag gick i sick-sack, backade när jag backade o.s.v, så hon var väldigt bra på det, men trots detta ville hon aldrig komma i hagen. Utan jag fick lov att komma till henne.
Nu har jag ett sto som är SUPERSOCIAL

och jag tycker hon är underbar, det är verkligen en stor skillnad på henne och mitt förra sto. Hon kommer i hagen i full galopp när jag ropar, och då gnäggar hon samtidigt! Till skillnad från mitt förra sto älskar hon att bli ryktad och klappad (läs smekt) över kroppen och är verkligen en livsnjutare!
Jag har, efter att jag fick detta stoet, förstått att alla hästar är olika sociala. I början trodde jag det berodde på mig (vilket det självklart MYCKET VÄL kan göra) men nu förstår jag att det helt enkelt var så att mitt förra sto var mindre socialt av sig. Det kanske hade med hennes bakgrund att göra, det får jag aldrig veta.
Rådet jag har till dig är att jobba med henne i en rundcorall, alltså horsemanship, om du vet hur man jobbar där. Det brukar förbättra läget även hos mer osociala hästar. Det kanske är så att hon ser sig själv som ledare? Om du ordnar det kan det ju bli så att hon helt ändrar attityd gentemot dig. Om du mot förmodan är säker på att det är du som är ledaren kan du jobba henne i rundcorall ändå för att försöka få henne mer social.
Du får isf sätta henne i arbete lös, be att hon vänder upprepade gånger, aldrig gå för länge i samma varv, få henne att tänka till och följa dina signaler. Hon måste vända utåt, alltså mot rundcorallens vägg/staket, annars kan det vara ett tecken på att hon utmanar dig. Be henne att stanna och se om hon kommer in till dig. Vissa hästar är lite luriga för de kommer in med huvudet högt och tittar över ens axlar, då kan det vara så att de vet om VAD de ska göra, men menar inte det egentligen, då är det bara att köra ut hästen på spåret igen. Om hon inte visar något intresse för att komma in till dig, eller att stanna över huvud taget - sätt igång henne att jobba på spåret igen.
När hon väl stannar, tittar på dig och kommer in till dig med sänkt huvud oavsett om det är ett steg eller hela vägen in till dig, då vet du att du har henne med dig. Finns nog massor att läsa om detta på NH-forumet.
Jag vet inte om du vet hur man jobbar i en rundcorall, det innebär rätt mycket och om du inte har bra koll så ta reda på det eller be någon om hjälp, det gäller att man har en hel del känsla!