Vad håller han på med?

J

JennyE

Jag o en kompis har en häst på foder, som vi hämtade i höstas. Ända från början så funkade allt bra, vi trivdes med honom o han verkade trivas med oss. Men sen runt jul någon gång så började han bete sig konstigt, han vart hemskt tittig under ridturerna, började slänga sig runt o springa hemåt, vägra gå förbi saker osv. Många gånger måste vi hoppa av o leda han förbi det som är läskigt, då han blir hur lugn som helst så fort någon av oss går framför. Vissa dagar är värre än andra, ibland är han hur lugn som helst, o det är bara på vägen bort från stallet som han håller på såhär. Han är lugn när vi rider med andra hästar, men vi har aldrig haft några problem med att rida ut själv med han. Vad är det som gör att han är såpass besvärlig när man rider o inte när man leder eg, o kan man träna bort det här på något sätt? Vi funderar på att ta ut en vet. o kolla igenom han, men han har inga symptom på ryggont eller annat, så vad kan det bero på?
 
Sv: Vad håller han på med?

Ni hade nog ett par "smekmånader" i början, och nu är de över!

När en häst kommer till ett nytt ställe med nya människor tar det ett tag innan de känner sig hemma och varma i kläderna. Allt är nytt och de följer vem som helst (nåja ... men ändå ;) )
Det kan väl vara ett par månader.
När de känner sig hemmatama börjar de satsa på rangordning och börjar alltså utmana folk och fä i sin närhet, i detta fallet er!

Han är troligen inte särkillt rädd när ni sitter på, och trygg när ni går framför. Han tycker nog mest att ni som är lägre i rang gott kan gå först och kolla om det finns lejon, så att han som är högre i rang inte bli uppäten först. Hoppas att du fattar bilden.

Träna ledarskap! Tyvärr får man nog ta ett par steg tillbaka för att befästa att det faktiskt är ni och inte hästen som är högst i rang.
 
Sv: Vad håller han på med?

Så där var en häst jag kände, han såg dåligt, ganska dåligt också.
Men när man ledde han så var han trygg, för han litade på sin ägare till 100% :)
men de behöver ju inte vara det.
 
Sv: Vad håller han på med?

FTW skrev:
När en häst kommer till ett nytt ställe med nya människor tar det ett tag innan de känner sig hemma och varma i kläderna. Allt är nytt och de följer vem som helst (nåja ... men ändå ;) )
Det kan väl vara ett par månader.
När de känner sig hemmatama börjar de satsa på rangordning och börjar alltså utmana folk och fä i sin närhet, i detta fallet er!

Han är troligen inte särkillt rädd när ni sitter på, och trygg när ni går framför. Han tycker nog mest att ni som är lägre i rang gott kan gå först och kolla om det finns lejon, så att han som är högre i rang inte bli uppäten först. Hoppas att du fattar bilden.


Bra beskrivning.

Riktigt ranghöga hästar kan vara lite luriga för de är ofta ganska trevliga och lugna och tillfreds - så länge ingen utmanar deras rang.
Allltså kan en ny ägare, tex, tycka sig ha en superlätt o trevlig häst och inga problem - tills det inträffar en situation där hästen anser att nu måste han nog i alla fall tala om vem som trots allt bestämmer.:cool:

Och skicka fram till lejonen var en bra bild, en riktigt ranghög häst har hantlangare i flocken till grovjobbet, kolla om något är farligt, jaga bort ovälkomna inkräktare, osv.Som sagt, de som är lägre i rang kan gott ätas först och ta riskerna. Själv avvaktar den ranghögre de riktigt viktiga ingripandena och är i regel rätt lat också, utom när det gäller sånt som han tycker är skoj.

Till ts: Om ni inte haft häst förrut kan ni behöva råd och stöd av någon som är mer kunnig. En ranghög häst är en intelligent häst och han kan lura skjortan av er och ta över utan att ni ens märkt det. Jag har sett sånt själv och av min allra första fullblodshäst blev jag grundlurad ett tag, innan jag insåg hur det stod till. Den hästen var också expert på att glida in i en ny flock/hästsällskap
och edfter 3-4 dagar hade han tagit över ledarskapet utan att något hade märkts alls. När han var 5 tog han över utan en enda strid i en hage där det bla gick ett gäng sura gamla valacker i 15-20 årsåldern, som normalt ajgade skiten ur nya yngre valacker.:eek: Jag trodde inte mina ögon. Men då insåg jag vad han var för en herre bakom sitt vänliga och mycket samarbetsvilliga jag, och att allt han börjat bli så rädd för:eek: på vägen BORT (bara bortåt) under ridturena,bara var en begynnande kamp för att tala om att jag var lägre i rang. :mad:

Men med såna hästar får man också, när man väl har etablerat förhållandena, en kompis som man aldrig glömmer, modig, tillgiven, alltid bra i huvudet, klok, pålitlig, ja allt. Det gäller bara att vid rätt tillfällen, vänligt men bestämt tala om att jag tänker låta dej stå över alla i rang - utom mej. Lika vänligt, men envist, som hästen själv tar över ledarskapet. :smirk:

Så lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad håller han på med?

Min häst uppförde sig likadant i början. Jag tror att det kom sig av två saker, dels omställningen till en lungnare tillvaro med mindre arbete och dels ett litet test av ledarskap. Han är så snäll och tillgiven att man gärna tar det väldigt varlift med honom, men i detta skedet fick jag också vara mycket bestämd. Han är det "goaste" som finns!
 
Sv: Vad håller han på med?

Min häst uppförde sig likadant i början. Jag tror att det kom sig av två saker, dels omställningen till en lungnare tillvaro med mindre arbete och dels ett litet test av ledarskap. Han är så snäll och tillgiven att man gärna tar det väldigt varligt med honom, men i detta skedet fick jag också vara mycket bestämd. Han är det "goaste" som finns!
 
Sv: Vad håller han på med?

Den hästen var också expert på att glida in i en ny flock/hästsällskap
och edfter 3-4 dagar hade han tagit över ledarskapet utan att något hade märkts alls. När han var 5 tog han över utan en enda strid i en hage där det bla gick ett gäng sura gamla valacker i 15-20 årsåldern, som normalt ajgade skiten ur nya yngre valacker.:eek:


Låter exakt som Sirre! Han är precis lika dan, tar över ledningen utan att man ens märker det. :angel: Så det kan säkert vara som ni säger, han tror han är ledaren över oss. Han måste vara en jekla duktig skådespelare, då han är så otroligt snäll o "låg" annars! :devil: Så det blir ut o hårdträna ledarskapet! :d Tack för alla bra svar! :bow:
 
Sv: Vad håller han på med?

oopsie skrev:
En ranghög häst är en intelligent häst och han kan lura skjortan av er och ta över utan att ni ens märkt det. Jag har sett sånt själv och av min allra första fullblodshäst blev jag grundlurad ett tag, innan jag insåg hur det stod till. Den hästen var också expert på att glida in i en ny flock/hästsällskap och efter 3-4 dagar hade han tagit över ledarskapet utan att något hade märkts alls. När han var 5 tog han över utan en enda strid i en hage där det bla gick ett gäng sura gamla valacker i 15-20 årsåldern, som normalt ajgade skiten ur nya yngre valacker.:eek: Jag trodde inte mina ögon. Men då insåg jag vad han var för en herre bakom sitt vänliga och mycket samarbetsvilliga jag, och att allt han börjat bli så rädd för:eek: på vägen BORT (bara bortåt) under ridturena,bara var en begynnande kamp för att tala om att jag var lägre i rang. :mad:

Men med såna hästar får man också, när man väl har etablerat förhållandena, en kompis som man aldrig glömmer, modig, tillgiven, alltid bra i huvudet, klok, pålitlig, ja allt. Det gäller bara att vid rätt tillfällen, vänligt men bestämt tala om att jag tänker låta dej stå över alla i rang - utom mej. Lika vänligt, men envist, som hästen själv tar över ledarskapet. :smirk:

:bow:
och :rofl: :rofl: :rofl:

Känner så väl igen det där..... :D

TS: tillägg till vad Oopsie skriver: en smart häst av den sorten, är inte en lyckad häst att kliva av och leda vid problem uppsuttet. Det tar inte lång stund för den att koppla sammanhanget och att den "vunnit", och sen är ni inne på en lång ond cirkel av konflikt där hästen ständigt tramsar, stannar, vänder och spektaklar sig.

ta hjälp av en fast och klok hand om ni inte reder ut det själva är mitt råd, som stöd i det hela. Lycka till!
 
Sv: Vad håller han på med?

Jag har samma problem med en häst.. Men vad gör jag åt det??
Hur ska jag träna ledarskap?? Några bra artiklar man kan läsa nånstans kanske? (på svenska.. är för lat för annat....)
 
Sv: Vad håller han på med?

mackan skrev:
:bow:
och :rofl: :rofl: :rofl:

Känner så väl igen det där..... :D

TS: tillägg till vad Oopsie skriver: en smart häst av den sorten, är inte en lyckad häst att kliva av och leda vid problem uppsuttet. Det tar inte lång stund för den att koppla sammanhanget och att den "vunnit", och sen är ni inne på en lång ond cirkel av konflikt där hästen ständigt tramsar, stannar, vänder och spektaklar sig.

ta hjälp av en fast och klok hand om ni inte reder ut det själva är mitt råd, som stöd i det hela. Lycka till!

:bow: :D

Jag håller med.
Jenny E :Hoppa inte av o led. Då kommer den att upptäcka att man behöver inte gå omkring med folk på ryggen alls om man inte vill:cool: Matte kan gärna gå, hon också:cool:

Vänligt, envist, konsekvent, och med respekt för att det är en klok individ som man vill samarbeta med inte motarbeta. (gäller väl alla hästar, förstås men extra mycket)


Lycka till JennyE! Har ni någon kunnig person, eller ägaren kanske, så ta råd, men lita på att hästen är inte rädd, och har troligen inte ont. (Även om det är bra att kolla) Den behöver få veta att ni bestämmer,bara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad håller han på med?

JennyE skrev:
Den hästen var också expert på att glida in i en ny flock/hästsällskap
och edfter 3-4 dagar hade han tagit över ledarskapet utan att något hade märkts alls. När han var 5 tog han över utan en enda strid i en hage där det bla gick ett gäng sura gamla valacker i 15-20 årsåldern, som normalt ajgade skiten ur nya yngre valacker.:eek:


Låter exakt som Sirre! Han är precis lika dan, tar över ledningen utan att man ens märker det. :angel: Så det kan säkert vara som ni säger, han tror han är ledaren över oss. Han måste vara en jekla duktig skådespelare, då han är så otroligt snäll o "låg" annars! :devil: Så det blir ut o hårdträna ledarskapet! :d Tack för alla bra svar! :bow:


Svar även till Fredrik H:

Jodå de är otroligt snälla o "låga" det är kännetecknet på en riktigt ranghög häst, inte en som bara är "wannabee" och härjar runt och hunsar med andra.



Vår var så trevlig att när han sen fick för sej att busa med någon så trodde folk inte sina ögon:eek: "Han som är så snäll" Men han var alltid snäll mot svagare:devil: barn, och andra som var lägre i rang var han mest snäll och hänsynsfull mot.

Men "hårdträna" inte med betoning på "hård" för det lönar sig inte. Men träna. Jag visste inte vad join-upp var ens (det här var mååånga år sen nh fanns inte ens i Sverige)men när jag hade longerat släppte jag honom lös och "lekte" med honom genom att jaga iväg honom lekfullt men ändå.
Faktiskt tror jag det hade en del att göra med att han blev som min lilla hund så småningom. (fast inte mindre ranghög,mot andra) Ta hjälp av någon som kan det där. Han kom fram o började gå efter och var intresserad av mej. Men det var bara en liten del.

Det svåra är att de så sällan ger tillfälle att visa vem som är ledaren eftersom de är så samarbetsvilliga o trevliga för det mesta.
("Dumt attt bråka med människor i onödan blir bara otrevlig stämning. Bättre att få godis och göra som de vill")

Det gäller att se när han tar för sig, där kommer konsekvensen in, att alltid hålla på samma regler. Ska man stå stilla i gången så ska man stå stilla, inte flytta sig med myrsteg mot boxen.
tex. Ska man stå still när någon sitter upp ska man stå stilla och inte flytta sig saaakta framåt.

Ta tillbaka och gör om när han träder över gränser. Hellre utttröttning (=tråkigt) än öppna strider. Vägrar han att gå på ett ställe så låt honom gå där fram och tillbaka några ggr. Sånt fattar han säkert. Ha inställningen mentalt att det ska bli som ni bestämt även om det kommer att ta tid. Var lugna och tänka att ni har hela dagen på er. Jag tror han förstår då.


Ni måste tänka på vad ni gör och tänka ut hur ni ska få honom att förstå vad ni vill. Bli inte hetsiga och tänk att ni ska "visa" honom, det förlorar ni på, utan var bara lugna och envisa och konsekventa.

Ärligt talat har jag som människa lärt mej mycket om ledarskap av såna hästar. Vänligt med bestämt, och med stor auktoritet. Försök bli likadana. Det fungerar, jag lovar.

Bli inte rädda för honom. Troligen vet han vad han gör och utsätter inte sig själv (och därmed er om ni sitter på) för några risker. Det är han för viktig för :p

Vet inte om n i förstår hur jag menar men det handlar främst om er mentala inställning till hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad håller han på med?

Men hur gör man om man vill att han ska gå förbi ett ställe och han börjar backa? Jag har provat backa honom mot det "farliga" och det funkade bra men som sagt- är det också fel metod?:crazy: det går nästan inte att få honom att gå framåt annars.

Jag tror att vi har varit blinda för det här eftersom
vi har tränat ganska mycket "fysiskt" ledarskap och han har "spelat" så bra.:o
/krulltottan- den andra fodervärden som det äntligen har gått upp ett ljus för!
 
Sv: Vad håller han på med?

Krulltottan skrev:
Men hur gör man om man vill att han ska gå förbi ett ställe och han börjar backa? Jag har provat backa honom mot det "farliga" och det funkade bra men som sagt- är det också fel metod?:crazy: det går nästan inte att få honom att gå framåt annars.

Jag tror att vi har varit blinda för det här eftersom
vi har tränat ganska mycket "fysiskt" ledarskap och han har "spelat" så bra.:o
/krulltottan- den andra fodervärden som det äntligen har gått upp ett ljus för!

Oopsie och jag har lite varierande åsikter runt det där med stannande/backande, :D men jag vidhåller vad jag erfarit särskilt runt smarta och ranghöga ganska coola hästar, att utråknings metoden funkar bra, dvs låt honom stanna och nöj dig med att du kan häva backningen, även om det bara resulterar i att han står stilla, inte går framåt. sen väntar du ut honom. det kan vara påfrestande i början och krävs massor med lugn och tid från din sida, dvs du får inte bli frustrerad, men den smarta hästen inser på några gånger att den inte kommer ngn stans utan det blir skit tråkigt istället.


anledningen att jag tycker det funkar just på smarta och ranghöga hästar som ev. ifrågasätter ryttarens auktoritet, är att du kan "vinna" även om det sker i steg, dvs du sätter gränser inom en ram du kan hantera... du kanske inte i det läget kan förmå hästen med varken vilja eller styrka att gå framåt - därför att du inte har rangen och respekten tillräckligt hos hästen - men du kan då bestämma inom en ram som du KAN hantera, att "OK du vill inte gå framåt, men då ska du iallafall inte backa". det blir ett steg på vägen, och lite omvänd psykologi på hästen om du förstår vad jag menar.

jag kan förklara lite närmare, men nöjer mig med detta för tillfället som illustration av "tipset".

jag skulle inte straff backa en häst. dels är det en mycket skarp bestraffning, dels så kan du få problem med både halter och ryggning senare, då hästen associerar med straff/obehag. bättre att manipulera den smarte med lite mänsklig intelligens....
 
Sv: Vad håller han på med?

mackan skrev:
Oopsie och jag har lite varierande åsikter runt det där med stannande/backande, :D men jag vidhåller vad jag erfarit särskilt runt smarta och ranghöga ganska coola hästar, att utråknings metoden funkar bra, dvs låt honom stanna och nöj dig med att du kan häva backningen, även om det bara resulterar i att han står stilla, inte går framåt. sen väntar du ut honom. det kan vara påfrestande i början och krävs massor med lugn och tid från din sida, dvs du får inte bli frustrerad, men den smarta hästen inser på några gånger att den inte kommer ngn stans utan det blir skit tråkigt istället.

Jo men Mackan det skrev jag väl (eller inte?:confused: ) om såna här ovan. där håller jag med om att det är bäst, :D Så då är vi överens. Med såna. Men vissa hästar kan trappa upp genom att inte stå still utan att när de väl fått stanna så vill de vända också och kan börja kasta runt.
Det är ju det som är så himla svårt med att ge råd så här, för man känner varken ryttaren eller hästen. Jag gör inte lika på alla hästar, utan anpassar efter hur de fungerar.

Det bästa med den här sorten som vi pratar om här är att de brukar inte bråka så det blir farligt med fok som inte klarar det, :smirk:
De bråkar inte heller på ett dumt så om du förstår hur jag menar.

Ja, i det här fallet kan man gärna trötta ut, vissla och tala om att man har hela kvällen på sej, och fråga om hästen också har det?:devil:

I vissa fall måste man dock ta till mer bestämd ton, tex när min tuffing bestämde sej, helt plötsligt ute på en tävling, att transport tänkte han inte åka mer. Stod vid rampen med fastfrusna hovar o vägrade. Helt lugn o kall o isstadig. Havren fnös han åt och övertalning gäspade han åt.
Hellre stor lastbil som när han var galoppsstjärna.:mad: Ja då blev det till slut att strunta i ömhjärtade personer och ta fram dressyrpisken. Fast det fattade han: "har hon inga hämningar, det är folk här ju :eek: " Så vi kom hem i alla fall. Det var i början. Efter det kunde jag med sadlar o täcken i famnen, kasta in honom,lägga ner grejorna, stänga luckan, gå runt och binda fast.


Det gäller att känna efter när det är läge för vad.

Men jag håller med om att med såna hästar fungerar det ofta bäst att nöta på och ha tålamod.

När jag köpte mitt första fullblod sa en anställd hos tränaren: (alla galoppmänniskor pratar ju engelska) "You cant work against him, you have to work with him" eller nåt sånt, (det är länge sen). Han förklarade att såna hästar måste man få med sig, inte mot.
Jag tänkte ofta på det. Det stämde verkligen. så det är väl vad man ska ha i huvudet. Hellre lura runt än gå i öppen strid, lyssna på hästen och veta när man ändå måste sätta ner foten och markera.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad håller han på med?

Krulltottan skrev:
Men hur gör man om man vill att han ska gå förbi ett ställe och han börjar backa? Jag har provat backa honom mot det "farliga" och det funkade bra men som sagt- är det också fel metod?:crazy: det går nästan inte att få honom att gå framåt annars.

Jag tror att vi har varit blinda för det här eftersom
vi har tränat ganska mycket "fysiskt" ledarskap och han har "spelat" så bra.:o
/krulltottan- den andra fodervärden som det äntligen har gått upp ett ljus för!


Backa på ni! Exakt vad jag gjorde när han (min första) stfannade 50 m från alla vattenpölar och vägrade gå. Och alla diken, mm. För att inte tala om havet:eek: . Bada kom han att ÄLSKA:love: , vi galopperade i vattnet. Pölar kom han också att älska.
Men allra först stannade han som sagt. jag gjorde exaktf så, när jag tröttnade på honom. Backade förbi. Med min gick det utmärkt. Så småningom insåg han att han kom förbi ändå, frågan var bara om svansen eller nosen skullle gå först:angel: .
Så backa på ni. Bara ni kommer förbi. Eller vänta ut, gör det ni tycker passar bäst i situationen. Jag stod en halvtimme och tittade på ett dike första gången. Vår andra häst hoppade fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka:angel: medan fullblodet gäspade och undrade varför hon tröttade ut sej så? Vi tyckte synd om honom, aldrig sett diken, osv. Men när han tyckte det började kännas som matdags klev han bara fram och hoppade över. Senare hoppade han enorma diken, utan minsta bekymmer. :angel:

Låt honom kolla om han vill. Men bestäm vad ni tänker uppnå och driv det dit, med tålamod och utan att tappa humöret.
 
Sv: Vad håller han på med?

mackan skrev:
jag skulle inte straff backa en häst. dels är det en mycket skarp bestraffning, dels så kan du få problem med både halter och ryggning senare, då hästen associerar med straff/obehag. bättre att manipulera den smarte med lite mänsklig intelligens....

Jo det gjorde jag som sagt (i inlägget ovan) Så DÄR sa vi olika:D
Faktiskt var det det bästa. Och jag hade aldrig problem med halter eller ryggningar för var det något den hästen kunde så var det att fatta olika situationer snabbt. Du kan ha rätt i farhågan. Det medger jag kan bli problem. Men samtidigt är det så viktigt att på något sätt, utan våld lyckas driva igenom vad man har tänkt i början, som tjejerna är, för att fortsättningen ska bli bra.

Nu är det väldigt många år sen, jag skulle inte göra så idag. Men den här hästen och många andra har lärt mej så mycket att idag kan jag få hästen att förstå ändå, hela mitt förhållnigssätt är annorlunda på det sättet att jag har enormt självförtroende i att jag kommer att få som jag vill och då får jag det oftast. Ja det där lät konstigt, men jag tror jag förmedlar annat till hästarna idag.

Så om jag igen vore yngre och hade ny häst som min jag hade då, ja då skulle jag nog tycka att det viktigaste är att nå sitt mål med det man har föresatt sig, så att man inte tappar självförtroendet.
Det är mål nr 1. Sen kommer annat. Som att rygga. Det brukar f ö inte bli så många backningar, eftersom hästen troligen fattar mkt snabbt. Att känna att hästen inte tar över är det viktiga.

Ja men vi ser det kanske lite olika. OCh jag förstår hur du menar, absolut. Min häst fick i alla fall många lovord av tränaren trots mina backningar, hästen höll våra små diskussioner från promenaderna borta från ridhuset.
 
Sv: Vad håller han på med?

Ja visst ja, glömde bort att vi faktiskt var överrens just om DESSA typen av hästar som du sa....:smirk:

ang. backningen: jodå - jag har också gjort det i vissa fall, och det har funkat. Men precis som du säger - det beror helt på en själv, situationen och hästen. Därför är jag försiktig att dela ut det som första råd till någon okänd, då det "lika gärna" kan gå fel.

så vi ÄR överrens tror jag ! :)
 
Sv: Vad håller han på med?

Hm... det gäller alltså att h is i magen och antagligen vara stenhård med honom angående gränser i fotsättningen. :cool: Men det verkar som att alla som svarat på den här tråden har ungefär samma åsikt av vår "typ" av häst och både jag och jennye känner igen hästen i inläggen. Han är väldigt godhjärtad och lättlärd och beter sig som ni skrivit i hagen med andra hästar.:smirk: Men sen har vi tur att det är sommarlov och därmed mycket tid att börja träna honom.
 
Sv: Vad håller han på med?

Krulltottan skrev:
Hm... det gäller alltså att h is i magen och antagligen vara stenhård med honom angående gränser i fotsättningen. :cool: Men det verkar som att alla som svarat på den här tråden har ungefär samma åsikt av vår "typ" av häst och både jag och jennye känner igen hästen i inläggen. Han är väldigt godhjärtad och lättlärd och beter sig som ni skrivit i hagen med andra hästar.:smirk: Men sen har vi tur att det är sommarlov och därmed mycket tid att börja träna honom.

Tror inte ni ska gå in så mycket för att "träna" utan var glada för att ni har en oftast väldigt lätthanterlig coh samrbetsvillig häst. Var bara mycket konsekventa och lugna och bestämda när han sätter sig på tvären och försöker tala om att ni står under honom. (och försöker få er att gå istället för att rida, gå först till lejonen osv)

Eftersom han själv anser sig högst tycker han att han ska avgöra vad som är farligt och när man bör vända hem istället. Det är då ni ska vänligt men bestämt tala om att NI tycker inte det är farligt NI tycker inte det är dags att gå hem och då får han finna sig i det. Han måste acceptera att ni har rätt, det är inte farligt och respektera er bedömning. Det kanske inte blir så lätt för er eller honom. Men han kommer att göra det. Bara ni inte låter honom slippa undan med att börja strida, en kamp där han kanske vinner. Som Mackan också säger, lugnt men vänligt, och ENVIST, står ni fast vid vad ni har tänkt göra.

Mackan: Jodå vi är nog överens. Jag förstår hur du menar. Men tjejerna behöver nog, tänkte jag, främst känna att de har initiativet
i det här fallet.
 
Sv: Vad håller han på med?

Håller med (igen)...

TS: ni kommer en bra bit på vägen bara genom det ni gjort nu, att börja analysera honom och få koll på hur han funkar.
som Oopsie säger: lugn och konsekvent och tålamod, med inställningen att ni är människor och därmed kan utnyttja er intelligens och förmåga att analysera situationen och "manipulera" hästen (om man får använda det ordet) på ett sätt som i slutänden ger er det ni vill ha. Och får honom att inse att det är er man lyssnar på, via lite smart mänsklig hjärnaktivitet, och ibland lite "omvänd psykologi" på hästen s.a.s :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp