Vad häder OM man klipper för sent

gaski

Trådstartare
Varför ska man inte klippa hästarna för sent?
Jag har bara hört att dem kan få räder i sommarpälsen, medans andra säger att det är en myt. Att deras hästar har fått hur bra sommar päls som helst.

Jag tycker att Gáski klippning är ful så skulle gärna vela hel raka honom. Men det är ju rätt sent nu och han har börjat fälla jätte mycket.

Läste någon stans här på buke att det var en som hade klippt sin häst sent och deras häst hade inte fått sommar päls utan varit lika "klippt" tills vinter pälsen kom. :eek:

Sv: Vad häder OM man klipper för sent

Det är nog ganska så individuellt hur pälsen blir om man klipper såpass sent som nu.
Jag tycker att du ska strunta i att klippa din häst nu, den har ju redan börjat fälla ganska så mkt...

Jag brukar ge B-vitamin under fällningsperioden, inbillar mig att det skyndar på fällningen lite gran.

Okej. Men det skulle var rätt skönt att få bort pälsen. Så att all päls sen kan växa i hjämn takt.
Ger han redan b-vitamin ;) men jag tykcker det inte skyndar på honoms pälsfällning iaf.

Ingen som har något mer att säga?
Är det någon som ahr klippt sina hästar så här sent?

Om det bara stannar vid ränder i sommarpälsen så är ju allt frid och fröjd, dessvärre är det inte så enkelt. Hästen kan också få hårsäcksinflammtion, det är både jobbigt och smärtsamt, det händer tydligen genom att hårsäcken öppnar sig lite när det är fällnings dags. Klippta hårstrån som vänder ner kan orsaka detta obehag med veterinär och en massa behandlingar som följd.

Okej, då kankse det är bäst att vänta tills sommarpälsen växt ut helt? Så han inte får hårsäcksinflamation :S

Nu drabbas inte alla av det iofs, men risken är alltid stor om man klipper i samband med fällningen.

Okej. Men då får det vara. Vill inte att han ska drabbas av något sånt.

Nu drabbas inte alla av det iofs, men risken är alltid stor om man klipper i samband med fällningen.

och vissa jag känner säger att om man ska få fram den fina sommarpälsen ska man klippa när dom fäller som mest.. Verkar vara olika de där :smirk:

och vissa jag känner säger att om man ska få fram den fina sommarpälsen ska man klippa när dom fäller som mest.. Verkar vara olika de där :smirk:

Få fram? Den kommer väl fram när de fällt klart? Varför ska människan alltid styra o ställa så mkt? Eller finns det något annat vettigt syfte med att "få fram" sommarpälsen i förtid som jag inte tänker på? :confused:

Få fram? Den kommer väl fram när de fällt klart? Varför ska människan alltid styra o ställa så mkt? Eller finns det något annat vettigt syfte med att "få fram" sommarpälsen i förtid som jag inte tänker på? :confused:
Var kanske lite otydlig, det jag menar är att pälsen klipps ju ner, och sommarpälsen växer fram. Somsagt, bara det jag hört, har inga bra argument för varför man ska göra så själv :p

Man får ju inte fram någonting som inte finns, processen är sådan att nya strån knuffar ut de gamla. Har hästen börjat fälla så är således sommarpälsen på väg ut, det innebär ju att man klipper även den när man sätter fart med maskinen.

Om det bara stannar vid ränder i sommarpälsen så är ju allt frid och fröjd, dessvärre är det inte så enkelt. Hästen kan också få hårsäcksinflammtion, det är både jobbigt och smärtsamt, det händer tydligen genom att hårsäcken öppnar sig lite när det är fällnings dags. Klippta hårstrån som vänder ner kan orsaka detta obehag med veterinär och en massa behandlingar som följd.

Oj, tack!
Nu bestämde även jag mig för att inte raka honom, har vart lite kluven till det innan iom att han börjat fälla, men ngt sådant vill man ju inte riskera.

Förresten, ang bvitamin & fällning.
Ngn mer som läst att B-vitamin bara är "myt" i Islandshästen idag? Rätt tänkvärt ändå...

Jag kommer på ett syfte, om man har en häst som inte fällt färdigt förrän i augusti... Min pålle är klar med vintertäckhåren i maj nångång o ullen, ja den brukar lossa så han är blank i mitten på augusti. Utom på ganascherna för där har han ull kvar när nästa vinterpäls kommer igång...

Inte för att jag klipper i fällningen för det, men det var iaf en tänkbar anledning... :D

Har du kollat upp hästen? Det finns något som kallas cushing, ger en långdragen fällning och för det mesta är hästen långhårig året runt.

Liknande trådar

Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 296
Senast: Exile
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 531
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård När klipper klipper ni era ponnyer med mycket päls? Mina börjar bli redigt svettiga när vi tränar nu i september. Tänkte täckes klippa...
Svar
13
· Visningar
983
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 637
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V