Vad had DU för halsband/sele?

Disen

Trådstartare
Jag är väldigt nyfiken på vad ni har för halsband/sele/koppel till era hundar (både till vardags och under träning), och självklart framför allt varför ni har just det halsband ni har.

Skydda nacken
Hantering
Snyggt
"Vana"
etc

Glöm inte koppel!

Själv använder jag ett ganska brett halvstryp (modell utan kedja) som är specialdesignat efter hans hals och det står hans namn i runskrift på :). Sele vid spårning, täcke vid sök och uppletande, ganska standard :).
Ett bredare koppel (med skrift) som är skönt att hålla i, vad han än hittar på :crazy:.
När vi tränar används ett halvstryp (modell med kedja) och smalare koppel så att det inte ska bli så mycket att hålla i när han har det på.

Lägg gärna in bilder!

P1010001.jpg

Senast ändrad:
Sv: Vad had DU för halsband/sele?

Till ena hunden använder jag ett "nomehalsband" i svart med 2 guldfärgade ränder på, fodrat med brun minkpäls och till det har jag ett smalt brunt läderkoppel (Jokke).
Halsbandet har jag för att jag är rädd om hundens crest och halsbandet sliter inte nåt alls. Kopplet har jag för att det är skönt att hålla i.

Till andra hunden har jag också ett "nomehalsband", svart med hundens namn skrivet med silvertråd på, fodrat med svart konstläder och till det har jag ett smalt svart läderkoppel (Jokke).
Halsbandet använder jag för att det är snyggt och inte sliter så mycket, kopplet för att det är skönt att hålla i.

Jag har ett blått halsband med hundben och mönster på och matchande koppel för vanliga promenader och när vi är i stallet.
Jag har det för att jag tappade hennes andra koppel och var tvungen att köpa nytt. Då måste jag ju ha matchande halsband med. Kopplet är fodrat i handtaget så det är bra att hålla i.

Hon har även ett svart läderhalsband med döskallar, som det står "Rocker" på, används när hon ska vara fin. :D

Svart sele med reflexer som hon har när vi cyklar och spårar.

Och så har jag ett kedjestryp som används när vi åker på trav för det är lättare när det är mkt folk och hästar överallt.
Kedjebitarna eller vad man ska kalla dem är rektangulära och inte runda för att inte slita på pälsen.

Och ett svart läderhalsband som jag iofs inte använder, det matchar ju inte kopplet..

schäfern har det halsbandet som syns på avataren, måttbeställt från vibri. kopplet är ett ljusbrunt rundsytt jokke-koppel. labben hade också ett jokke-koppel, fast svart men det gick sönder så nu har han inget alls.

Vaaaart har du beställt det där någonstanns? :love:

Har ingen hund riktigt ännu, betald är hon men hon ska hämtas också.

Just nu använder jag ett bredare vanligt läderhalsband till den stora men jag har en massa olika, både hel- & halvstryp men det är sällan de används. På utställningarna används en dressyrlänk men annars är det bara läderhalsbandet som gäller.
http://www.teba.nu/produktbilder/1240QM.jpg

Jag har ett vanligt svart läderkoppel (260 cm långt) som är superskönt att hålla i. Jättemjukt och fint redan när jag köpte det så det används hela tiden.

Den lilla har just nu ett sele, vi vann det förra året på en inoffare när han blev BIG-valp men har inte använt det förrän nu. Jag har en massa olika halsband till honom, vanliga, halvstryp & helstryp men det som används mest är selet och vanliga halsband. Har ingen bild på selet men det är rött, blått och gult och så är det en massa små Tweetie på det (ganska gulligt faktiskt :D)
http://www.kelleytown.com/Freeware/gcd/tweetie.jpg

Slätt vanligt läderhalsband, läder med benfromade mässingsnitar eller en lös kedja som man trär över huvudet. Sedan har jag ett nästan 3 meter långt smalt läderkoppel till det.

Jag tycker det är kul att variera, men tar oftast det som hänger närmast. Har en hel del andra också, halvstryp i nylon och någon strypkedja, men det är inget jag använder för tillfället. Halvstrypen var bra när han var fullpälsad. Hade ett jättefint halvstryp i läder med kortare läderkoppel till, handsytt av mig för 5 år sedan, men jag har tyvärr tappart bort halsbandet :(

Här är en bild på mitt favorithalsband:
valpar137.jpg

Senast ändrad:

Ganti fick ett nytt halsband igår. Lite förstort så han har inte använt det...ska fixa till det.
halsband.jpg

Annars har han ett helstryp och halvstryp i läder som används. Sele används vid spårning, och när Ganti går i midjebältet.
Kopplet är helt vanligt läder, som är mjukt att hålla i.
Har köpt ett koppel, har inte testat det, men var väldigt skönt att hålla i.

Jag har ett vanligt svart tyghalsband med reflexinlägg från "Rogz for Dogs" och ett matchande ställbart koppel. Använder det nästan jämnt både hemma och på tävlingar.

Har även ett brunt, rundrytt läderhalsband med mässingsspännen från Equiport (som kostade stjortan, i min snåla värld) med matchande koppel som jag ibland använder när hunden ska vara fin, men han gillar det inte riktigt lika mycket eftersom det är smalare och då antar jag att det känns annorlunda mot halsen. Har det för att jag gillar när det är matchat och för att jag gillar att kunna ställa in längden på kopplet. Halsbandet för att hunden verkar gilla den typen av halsband.

Jag har aldrig haft helstryp eller halvstryp eftersom förr förra ägaren hade helstryp och han har lärt sig att "bara gå på" med det. Jag märker fortfarande idag skillnaden så fort jag sätter på ett halvstryp, även om det är samma bredd som mitt eget halsband så blir han mycket segare och drar mer. Används bara pga ren snygghetsfaktor. :D

Har även en dragsele då vovven är inkörd, men tyvärr inget att dra så det blir väldigt sällan den kommer till användning... det är mer när man lånar något.

På promenaderna har mina vovvar sina tyg/halvstryp i kamouflage.
Schäfern har i gröna toner och westien i sandfärgat. Ibland har dom sina finare halband i läder. Harley har ett i ljusbrunt läder med guldtassar på :love:, och Grima ett i svart läder med mässingsdetaljer i "romersk stil"..snyggt! På träning har Harley sitt nylonstryp och Grima har en vanlig ganska kraftig sprenger kedja.

Koppel, ett svart vanligt läderkoppel på promenad till Grima.
Ett brunt smalare till Harley.
Ett svart kort dressyrkoppel till Grima på träning.

Dom är dock sällan kopplade på promenaden...lägger in bild sen.

Till andra hunden har jag också ett "nomehalsband", svart med hundens namn skrivet på med silvertråd, fodrat med svart konstläder och till det har jag ett smalt svart läderkoppel (Jokke).
Halsbandet använder jag för att det är snyggt och inte sliter så mycket, kopplet för att det är skönt att hålla i.

Hittade en bild på halsbandet (min andra hund har också ett - det som är bredvid), bild 5

LÄNK

kl

läder halvstryp, hurttas, eller reteriverkoppel. Oftast dressyrlänk på träning.

den lilla, inget. Ev vanligt läderhalsband.

Jises vad snyggt!

Min valpis har ÄNTLIGEN växt i mitt favorithalsband som från början köptes till hennes mor :p
Svart vinthundshalsband i läder. Till det har jag ett smalt (kanske 12mm) läderkoppel. Silverfärgade spännen på allt.
wahidah_cherazade_bint_zala_02.jpg

Innan hon hade växt i det såg det ut såhär :p
DSC_5496copy.jpg

Hon har även ett helsvart björkishalsband med reflex. Till det har jag nylonkoppel med påsytt reflexband. Det används på kvällsrastningar och om det regnar.

Sedan har hon några till som kommer passa när hon blir större:
DSC_5491copy.jpg

DSC_5499copy.jpg

(Sedan finns ett till, som jag inte har bild på än)

Vi var på medeltidsmarknad för ett tag sen och då fjäskade jag in mig hos en "lädermakare" som gjorde detta åt oss efter att ha mätt hans hals på plats och visat oss lite mönster. Det är riktigt bra läder, mjukt men starkt och riktigt bra för halsen :banana:

Kostade mig 300kr + att han fick dricks som stog ut med mig :D

Låter som mig, har 100 grejer till honom i alla möjliga former :D
Använder dock alltid det jag visade på bilden.

Kenjan läderhalsband till båda hundarna, till vardags.

Lydnadsträning eller i stan - Sprenger stryplänk till båda.

Koppel - Kenjan "väktarkoppel" med en massa möjligheter till att fästa runt midjan, över axeln etc.

Surt när man blir av med saker man verkligen gillar, men det är väl så... det man använder mest har en tendens att försvinna :crazy:

Jag köpte ett snyggt rundsytt läderstryp för ett tag sen som jag tänkte ha när vi tränar (inte för att jag rycker, men det skulle vara snyggt :D) men han gillade det inte alls. Han blev så jäkla sur för ingenting på allt.. så det ligger i en låda nu och är snyggt istället :grin:

Dom är himla söta tycker jag, men min polarspets hade nog inte uppskattat fleece om halsen :D

Därför fick jag komma på något annat, och fann rätt person på medeltidsmarknaden :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: fixi
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
15 453
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Lite kort info; Min hund är 1 år, kastrat och blandras av tre raser. Det är mycket hund, mycket energi som ska riktas rätt. På...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 593
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Usch jag skäms nästan. I denna värld där jag försöker tänka hållbart & visst jag syr själv, köper begagnat osv men har ändå lite ångest...
2
Svar
38
· Visningar
2 581
Senast: Idahoe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka