Vad göra..

Prillan

Trådstartare
behöver verkligen lite tips o råd då jag verkligen kört fast vad jag ska göra med våran underbara kille.....

har en jättefin 4 årig ridponnyhingst som bara går o skrotar här hemma, har annonserat men de svar vi får är antingen från mkt unga tjejer som jag vet skulle ha svårt att klara av honom. mammor som tror att en 4 åring som inte gjort nåt är klara tävlingsponnyer eller äldre tjejer som vill utbilda honom 1 år o sen sälja han vidare..

Planen var att han skulle till dottern i England MEn hon har helt enkelt för mkt att göra o i sommar när hon var hemma o skulle utbilda honom vidare så var hon skadad o sjuk så det blev inte mkt gjort.
Nu mår jag så himla dåligt o kan inte ta några beslut vad jag ska göra, själv orkar jag inte jobba mer än på marken med honom men jag vill ju inte sälja han till vem som helst..
Hur skulle du ha gjort ??

Sv: Vad göra..

behöver verkligen lite tips o råd då jag verkligen kört fast vad jag ska göra med våran underbara kille.....

har en jättefin 4 årig ridponnyhingst som bara går o skrotar här hemma, har annonserat men de svar vi får är antingen från mkt unga tjejer som jag vet skulle ha svårt att klara av honom. mammor som tror att en 4 åring som inte gjort nåt är klara tävlingsponnyer eller äldre tjejer som vill utbilda honom 1 år o sen sälja han vidare..

Planen var att han skulle till dottern i England MEn hon har helt enkelt för mkt att göra o i sommar när hon var hemma o skulle utbilda honom vidare så var hon skadad o sjuk så det blev inte mkt gjort.
Nu mår jag så himla dåligt o kan inte ta några beslut vad jag ska göra, själv orkar jag inte jobba mer än på marken med honom men jag vill ju inte sälja han till vem som helst..
Hur skulle du ha gjort ??

Om det var en häst jag trodde mkt på (vilket det verkar vara eftersom ni sparat honom som hingst o ville skicka honom till england) så hade jag behållt honom, men lånat ut honom på foder för utbildning till en duktig person under ungponnyåren. Sett vad det blir av honom o eventuellt sålt honom efter att han fyllt 6.

Du kan inte själv rida honom? Eller är han för liten?
Då skulle jag lämna honom till någon duktig ryttare som kunde utbilda och ev även sälja.

Jag har själv suttit med fna ponnyer men inte längre barn i rätt storlek/ålder, och vet hur jobbigt det är, det varit såna där riktiga älsklingar som vi både fött och/eller utbildat. Men vad gör man? Jag kan inte rida ponny, särskilt inte b-ponny som det var i ett fall.
Det blev att sälja. Men de var ju redan utbildade och tävlade. Din tycker jag du ska få utbildad först, om du har möjlighet.

Varför är han fortfarande hingst? Det gör det lite mer svårsålt tycker jag. Om det inte är så att det ska jobbas på att få honom godkänd i avel vill säga.

Skicka han till inridnings stall i 2 - 3 månader. Kan kostar lite med helt klart värt det. Mina kusiner gjorde det med en häst i 2 månader, har aldrig sätt en häst gå så bra & traven ska vi inte ens tala om :love:

Lämna iväg honom till någon duktig ryttare som kan utbilda och kanske sedan få några % av försäljningen som tack.

Om planen var att få honom godkänd så satsa på det, annars är han nog lättare att sälja som valack.

Har du satt lite för högt pris på honom?!Har flera vänner där det tagit ca ett år för att få sålt hästen. De har velat ha ganska mycket och tycker det varit värt att vänta. Men det kostar ju ganska mycket att ha en häst. Sänk priset så får du fler köpare och kan förhoppningsvis välja någon köpare du tycker om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 614
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 195
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden