Vad göra?

Sv: Vad göra?

Eftersom du ej känner hur hårt du egentligen tar i hästen tycker jag att man ska ha ganska långa tyglar och endast ta lite lite i hacket..
Jag tror många underskattar hur skapt det är och när jag rider på det tänker som om jag skulle ridit med stång.
Alla gör olika men efetrsom det ger både tryck på nosryggen och i nacken tycker jag att man ska vara försiktig. Oftast därför hästen "dyker" för att den vill ge efter för trycket över nacken och nosryggen, sen gör ju alla som de vill men så gör jag.
Bättre med Sidepull på så sätt.

Jag använder mig ej av pelham men då har man väl två tyglar? Man kortar upp de tyglarna som sitter i det vanliga bettet och håller endast lite mjukt i den undre som sitter i stången..
När man rider på stång tycker jag att man ska rida på lite längre tyglar för man ska ej behöva ta mycket i hästen med det, sen att man sammlar upp hästen det anser jag att man ej gör genom tygeln..

//Mimmi

Senast ändrad:

Nu har jag ridit på bett också det gick bättre så jag få väl ta och variera mellan hacket och bettet då hon kan bita tag i bettet när man rider och dra iväg.. Och nee jag är tyvärr inte så duktig att jag känner när hästen går i form :cry:

så jag får väl börja rida för tränare så jag får lite hjälp antar ja :smirk:

Jo men sörru det har jag varit med om massa gånger. Tänkte inte på det innan men någon sa att många (säkert inte alla) hästar går bra på hackamore tills de lär sig hur de ska göra för att komma undan. När man väl hade det i bakhuvudet upptäckte man att ja, jäklar det stämmer ju!

Till TS: Jag skulle nog variera mellan bett och hack och framför allt ta hjälp av tränare så att du kan rida på bett utan att hon ger sig iväg. Men det verkar du ju själv redan ha kommit fram till :p

Japp ska kolla med stall ägaren om hon skulle kunna hjälpa till lite :)

Hackamoret har ju skänklar vilket gör att man bör vara lätt i handen.
Ett tag i tygeln ger ju ett tryck över nosryggen vilket ibland (eller alltid kanske?) gör så att hästen drar in huvudet/nosen.

Min häst slänger upp huvudet om jag råkar ta för mycket i henne. :angel:

Men hon är å andra sidan väldigt känslig för både sits och hand och hon fungerar super på hack. :p

Tänk på att hacket är väldigt skarpt. Man ska aldrig bromsa hästen med det, (möjligtvis pyttesmå bromsningar) utan man ska bromsa med sätet.
Har man en häst som gärna sticker iväg så bör man inte rida på hack.

Jag tycker att hästen ska vara så känslig för vikthjälperna att man kan rida på långa tyglar och ändå bromsa upp hästen, innan man tar på hackamooret eftersom det är så pass skarpt.

Lycka till och hoppas det går bättre när du skaffat dig en tränare! :bow:

Men om man är tillräckligt mjuk i handen så spelar det ju ingen roll om man har tyglarna korta eller långa.
Det är ju om man blir kvar i handen eller hängande i tygeln som man bör ha dem lite längre.

Men om man är tillräckligt mjuk i handen så spelar det ju ingen roll om man har tyglarna korta eller långa.
Det är ju om man blir kvar i handen eller hängande i tygeln som man bör ha dem lite längre.

Jo precis.. jag skrev så för att många ej vet hur stark hackamore är.
Jag anpassade svaret efter vad jag fick fram av vad TS skrivit och eftersom hästen dyker ner med huvudet försöker den anntagligen komma undan trycket och därför skrev jag att hon skulle ha längre tyglar :idea:

Men med hacket så är det ju så hårfint...

Ja det tycker jag eftersom hacket är så väldigt skarpt.
Med bettet får man en annan inverkan på hästen.

Sen så tycker jag att det alltid är fel att DRA i hästens mun (hård användning) .

Precis som du skriver så söker en travhäst stöd på bettet eller i käken när den travar fort. En häst på bettet är en bra häst i dessa sammanhang och en häst som pullar har oftast styrka och ork att springa ännu fortare. Vid omskolning av en travhäst blir ju detta lätt ett problem, dels är ryttaren inte van vid de tempon som en travare motionstravar utan känner snarare att den drar iväg, tar i hästen = ger den stöd, och hästen ökar automatiskt tempot. Självklart går det att träna bort detta men det tar massor av tid.

Lycka till och tänk på att hästen förmodligen bara missuppfattar dina signaler.:D

Okej vi kan säga såhär:
Jag tycker det är värre beroende på HUR hårt det dras.
En lättare förhållning tycker jag är bättre genom munnen, eftersom det inte har samma effekt som över nosen. Lite svårt att förklara, men om du har ridit med hack så förstår du nog på ett ungegfär hur jag menar iaf .. ;)

Däremot så tycker jag som sagt att hård användning alltid är fel oavsett milt bett, skarpt bett eller kanske rentav vanlig mjuk grimma.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama