Vad göra?

sussisus

Trådstartare
Vet inte vad som hänt med Izor, han tycker inte längre om att åka bil.
Han sitter/ligger och skakar när han väl är inne i bilen, hoppar inte längre självmant in i sin bur, vill helst ligga i famnen medan vi åker.
Det är inget speciellt som hänt vad jag kan minnas.

Innan hoppade han så glatt in i bilen, trivdes i sin bur, kunde t.o.m. äta under färd.
Vi har inte åkt till något hemskt ställe heller. En dag började han bara att skaka när vi skulle åka iväg. Då var det 20 grader kallt ute men han hade täcke och det var någorlunda varmt i bilen. Nu måste vi lyfta in honom i bilen och in i buren - om vi inte har honom i famnen.

Kan det vara så att han är åksjuk på något vis? Fjädringarna på vår nästan 6 år(!) gamla bil håller på ge upp, kan det vara en bidragande orsak till att Izor inte vill åka bil?

Vad kan vi göra för att få honom att åtminstone sluta skaka?
Vi ska ju till Skåne på semester i sommar, så det är en tur på 50-60 mil enkel resa.

Sv: Vad göra?

Det kan ju vara vad som helst, nu säger du att det antagligen inte har hänt någonting, men det kan ju vara i din värld, i Izors värld kanske det har hänt något jätteläskigt.

Läs din hund och om du inte upplever panik så skulle jag nog bara åka vidare och inte notera/förstärka för hunden att jag fattar att den är rädd.

Då bör det gå över.

Skulle det var ren skär panik kanske du kan be din vet. skriva ut lugnande.

Är han likadan i andra bilar? Skiljer det om du eller någon närstående är med/inte är med. Be grannen köra en sväng med honom om du kan och se om det är någon skillnad.

En tik vi hade hoppade alltid glatt in i skuffen. Sedan var vi en gång tvungen att (inom samhället) frakta en cykel i skuffen. Vi lade in cykeln, men kunde då inte stänga skuffluckan helt. Den var öppen så pass att det var en springa där ena däcket stack ut. Under denna resa satt hunden med mig i baksätet....inte en reaktion från henne just då.

Men när vi nästa gång skulle ha in hunden i skuffen var hon livrädd och skakade och vägrade hoppa in. Just då förstod vi inte alls vad som hänt och varför hon betedde sig så. Hon fortsatte sitta och skaka under hela bilturen. Vi började då fundera vad som kunde ha hänt och kom då fram till att det var "cykeltransporten" som skrämt henne på nått sätt.

Vi lånade i alla fall hennes bästa kompis som glatt hoppade in i bilen och då följde vår tik först tveksamt efter och sedan körde vi en tur. Vi upprepade proceduren några gånger och då var rädslan som bortblåst! Hon blev som vanligt igen! :banana:

Så mitt råd är att låna en hund som din hund känner väl och låt den hunden följa med på nån åktur och visa din hund att det inte finns nått att vara rädd för!

sådär har min ena också gjort en gång. det visade sig att en list i bakluckan inte var helt tät och antagligen gav det från sig ett ljud som var öhörbart för oss med som han reagerade på. listen lagades och hunden blev lugn igen.

Trasig List är mitt tips också - jag kan få jätteont av tjuvdrag om det är så att det inte är ljudet - kan säkert hundar få också.

Sen har jag denna kalla vinter utövat elchocker på både barn o katter. Jäklar vad det har smällt av statisk elektricitet o vi har skrikit högt för det har gjort ont.
Han har inte fått sig en smäll.

Jag tror inte att han fått någon stöt, eller rättare sagt jag är ganska säker på det (läs: jag har inte märkt något sådant).

Tack för tipsen!

Skakat har han gjort även fast jag inte varit med i bilen.
När vi väl får in Izor i buren lägger han sig ner och skakar, så panik är det inte.
Då jag öppnar burdörren för att klappa/gosa så försöker han ta sig ut - så det kan ju ha med buren att göra.
Jag tror att Izor skakar mindre när jag håller honom i famnen.

Vi har köpt en bilsele som vi ska testa tänkte vi, problemet är bara att han inte tycker om selar - tar vi fram den sele vi ett tag använde för promenader så försvinner Izor in i vardagsrummet.
Kan bilselen ändå vara ett vettigt alternativ till buren?

Funkar inte det så får vi väl försöka ignorera problemet och hoppas att det försvinner, men det kommer inte att bli roligt under tiden.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 743
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka