vad göra...

S

shakermaker

med en häst som sliter av sig skor o har lösa skor nästan hela tiden? :crazy:
han är fruktansvärt klumpig o så, har inte kunnat rida ordentligt på hela tiden... och det är inte kul någonstans lixom! han vill jobba o jag vill ju sätta igång någon gång.
tror ni att boots skulle hjälpa något?
vill inte stoppa honom i en mindre hage för han är så glad nu när han går med andra...
så vad skulle ni göra?

Sv: vad göra...

hej, jag känner för dig - har/haft precis samma problem.... Man blir ju galen.... inte roligt alls., det förstör helt nöjet med häst att aldrig våga räkna med att skorna sitter på när man kommer dit och ska rida osv....Har nästan utvecklat psykos över detta tidigare i år.... Det finns en länk här på forumet som heter "Hjälp - blir galen - trampar av skor." Där får du tusen tips från hjälpsamt folk! Eftersom jag har ett fullblod som har dåliga hovar under sommaren, och däremellan trampar av sig själv skorna, så har jag själv tagit folks råd att testa boots i hagen. Han går nu med boots på alla fyra och det har faktiskt hjälpt. Har även kontaktat en trav utrustnings försäljare som skulle ta fram ett par sko beskyddare åt mig för att använda som alternativ till bootsen så ska testa det också. Det finns även massor med råd om hur du kan förbättra din hästs hov kvalitet. Jag brukar använda alosin salva och det har verkat som det faktiskt gör lite nytta. Lycka till av hela mitt hjärta!

tack så mkt :bow:
funderar på att köpa rejäla paddar o linda natt+dag alltså ha i hagen (han slår sig överallt själv när han springer o bockar o busar, samt boots. jag är inte överdrivet skyddgalen men jag vill kunna hålla igång min häst o inte bara kunna rida 3-4 dagar/vecka! :(

skulle avråda från allt vad lindor heter i hagen såvida du inte har en precis jämn platt hage utan buskar, rötter, stenar och snår. Risken att han fastnar och drar hål på sig själv om en linda går upp är överhängande. Isåfall är det bättre med vanliga benskydd....

men det är så att lindor kan jag sätta på kvällen innan, skydd för han inte på sig på morgonen o dem kan han inte sova med =/
har haft lindor i hagen förrut och det har fungerat. det är inte en platt hage men det är inte direkt träd o snår i den heller.
något måste göras annars blir det minihage eller ingen hage alls :(

Hej!
Att linda benen i hagen gör nog inte att hästen drar av sig färre skor,
däremot kan nog boots vara en bra ide. Testa och kolla om det blir bättre, håll koll bara så att inte karlederna blir skavda. Lycka till hoppas det funkar så att hästen inte behöver vara själv.

lindorna är inte pga skorna, det är pga att han inte kan hålla fötterna i styr o får sår hur lätt som helst o blir alldeles svullen o dålig o kan inte ridas. onda cirklar överallt känns det som

skulle fortfarande inte linda i hagen pga skade risk. dessutom blir det blöt och sunkigt runt hästbenen. Men han kanske bara är ute ett par timmar varje dag, då kanske det är mindre av ett problem... Jag skulle hellre än lindor använda ett par lätta neoprene damasker - h***s har dem för en billig penning, och de är speciellt lämpade för mycket användande, tex i hage, då de inte drar åt sig fukt etc. Om han kan stå lindad på natten och sen i hagen tror jag han lika gärna kan stå med ett par damasker över natt?

han går ute mellan 9 på morgonen o ca 12-13 på eftermiddagen så det är inte så stort problem. som sagt de sätter inte på damasker på dagen o neoprene damasker ska man inte använda mer än till ridning har jag lärt mig, då benen sväller så fort de står stilla...
ska iaf prova imorgon, har lindat o satt rikligt med tejp om. vi får se hur det går.
har inte så många fler lösningar.

Sweet: barforta funkar inte, han trampar sönder fötterna totalt...

Varför är han ute så kort tid? Min häst slet av sig sina skor i tid och otid i sitt förra stall, och där var han bara ute ca 5 timmar per dag. Han var helt enkelt så glad att komma ut och hade överskottsenergi (trots att han reds...), så han lekte rövare i hagen helt enkelt :crazy: I mitt nya stall har jag bara haft en tappsko på ca 10 månader! Där är han ute mycket, mycket mer. Hovkvaliteten blir säkerligen bättre då hästen rör på sig också! Kan du inte ha honom ute så mycket så prova med boots, kan säkert fungera :confused: Han kanske inte skadar sig iallafall. Lycka till! Vet precis hur det är!

om han är ute som de andra (9 till ca 16-17) så blir han hemsk då han blir hungrig mitt på dagen o får han inte gå in trashar han staketet... det är inte lite om och men med denna hästen ;)

Jag hade alltid boots på min gamla häst då hon hade så stort steg att hon trampade av sig framskorna i ett nafs ute i hagen. Funkade jättebra med boots, modell lite större och äldre. Min nuvarande häst går fortfarande utan skor eftersom hon inte är så gammal men jag har fått börja ha benskydd på henne ute eftersom hon alltid kommer in med blödande sår på benen. Detta beror inte på att hon är en liten vilding utan hon är verkligen världens lugnaste häst, det är bara det att hon är så himla klumpig - går rakt in i trädgrenar och får sticksår, slår sig själv på benen så fort hon ska sparka bort en fluga etc etc :smirk: .

Om han nu tas in vid 12-13, så innebär det att det finns folk i stallet då. Kan inte de som är där fodra honom i hagen istället för att ta in?!?!??! Att bara ha en häst ute 3-4 timmar per dag tycker jag är alldeles för lite!

Om hästen bara får vara ute i hage 3-4 timmar om dagen så förstår jag att han har dåliga hovar...

jag hatar att säga det men måste hålla med - din häst är ute för lite.... om du bara kan komma över "tröskeln" och övervinna några dar när han springer mycket, tror jag att han kommer lugna sig om han får vara ute fler timmar. Om han står inne så mycket är han säkert stallmodig och bara måste ut med all sin överskotts energi. Vad som helst är bättre än att stå inne så mycket enligt mig: liten hage, platt tråkig hage - vad som helst, om enda andra alternativet är att stå inomhus så mycket. Förlåt nu får du kritik för något du inte bett om, men måste bara uttrycka min mening. Jag förstår problemet med dåliga hovar och tappskor, men försök att stå ut och ge det lite tid (med mera utevistelse och - testa boots) så tror jag du har igen det sedan, han kommer öva upp sin snubblighet och funka bättre och stabilare mentalt. Håller med andra insändaren, om han kommer in mitt på dan kan personen som tar in lika gärna fodra i hagen?

ja, det kan jag absolut hålla med om, jag skulle vilja ha båda mina hästar ute mer!
lugn är han, men gud nåde vad som står i hans väg när han ska in o äta sitt kraft-foder :crazy:
de fodrar i hagen, eller ska börja med det snart igen efter sommaren, men 1 kg silage räcker inte för honom, han ska ha minst två o så kraft, jag VILL ju ha honom ute mer, missförstå inte det, och jag tycker inte om att ha han ute så lite, men vad ska jag göra? han är van sen bebisålder att få gå in o äta just sin mat i krubban, ska man verkligen riskera att behöva laga staket varje dag? samt se över alla nya sår han säkerligen kan få på vägen in?
och han springer sig sönder o samman om han inte får komma in, om man bara tar in honom när han ska in så går allt som smort. går han ute för mkt så får man ingen kontakt med honom och han blir ännu hingstigare än vad han redan är.
att fodra i hagen med både kraft och mer hö skulle gå - om de andra hästägarna till hagkompisarna gick med på det, vilket de inte gör...
vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre eller mer, han kommer fortsätta att gå in när han går in för annars funkar han inte.

Jag hade på något sätt försökt Tvinga honom inne i hagen. Antingen genom bättre stängsling eller på annat sätt, måste vara jättejobbigt om han är så "Skalman-betonad" att han måste ha mat och blir så hysterisk vid en speciell tid.

Hur gör man om man tävlar exempelvis?

Boots på i hagen, försöka förbättra hovkvalitén på alla sätt tänkbara och sedan försöka få honom lugnare i hagen. En större frukostgiva kanske, så han inte behöver bli så hysteriskt hungrig?

Eller be den som ändå tar in honom ge honom mat och släppa ut igen, och strunta i kraftfodergivan tills han nöjer sig med att äta hö mitt på dagen?

alltså, han har inte så taskig hovkvalité som alla tycks tro, det är bara det att när han gått 5 veckor med sina pjucks behöver dom bytas annars ramlar dom av o blir fnöskiga, inga superhovar men inte världens sämsta heller... någonstans mitt i mellan.
jag får redan så mycket av dem i stallet utan att betala så det känns som att jag inte kan be dom om mer...
de tar in båda killarna tidigare, lindar ville på morgonen, de äter 4 ggr/dag osv osv osv...
äsch, det här var ju inte vad jag tänkte att denna tråd skulle sluta med.

Nej, efter fem-sex veckor måste jag också sko om min häst, annars tappar han skorna och trasar sönder sig. Jag har dock haft boots på när det varit som värst, framför allt under de perioder när han springer och far i hagen.

Just utevistelsen känns ju som lite A&O här, även om jag förstår att du inte kan med att be om mer (alltid detta dilemma när man har häst uppstallad). Ju mindre han är ute, desto prilligare blir han ju. Är ju inte många timmar ute för en ung häst, och Jag hade försökt på alla sätt att få honom att avdramatisera ätandet. Jag hade helt enkelt inte orkat med att ha en häst som blir så hysterisk efter mat. :o

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 555
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar