vad göra...

Sv: vad göra...

han blir inte prillig, det är bara det att han är hungrig :crazy: på alla andra vis är han snäll o rar o lätt att hantera i alla lägen. men just när han är hungrig o ska in, ja då ska han in!

Jag förstår att du försvarar honom, och jag är säker på att han är lika trevlig som snygg - men nej, jag skulle aldrig låta en häst styras så av sin hunger.

Istället för att försvara dig (jag har inte attackerat dig på något sätt), försök klura över hur du skall göra för att han skall vänjas av med detta. Kan bara se nackdelar med att ha en häst med så fast "mat-klocka". Ni har inte möjlighet att ha era två hästar i en egen hage? Så att de kan få mer ensilage eller tom kraftfoder där?

shakermaker skrev:
han blir inte prillig, det är bara det att han är hungrig :crazy: på alla andra vis är han snäll o rar o lätt att hantera i alla lägen. men just när han är hungrig o ska in, ja då ska han in!

Hur många gånger per dag får han mat? Låter som minst 3. Isåfall är det helt ok att ge kraftfoder morgon och kväll, och ev insläpp på eftermiddan. Då kan ni fodra enbarth hö i hagen mitt på dan. Och ang stängslet: Eltråd bör ta hand om problemet. Vet att det kan va trixigt med alla olika viljor i kollektivstall, står själv i ett, men man måste försöka vara öppen för nya alternativ och flexa så gott det går. Kanske kan de andra gå med på större hö giva i hagen mot att de faktiskt kan dra in ett extra kilo eller vad det kan vara fråga om, på sin kvälls eller eftermiddags giva? I vilket fall så ska ju en häst inte springa igenom staket - då måste staketet göras bättre. Hoppas du tar detta som ärliga råd och synpunkter, ej kritik i den bemärkelsen. :)

men nu handlar inte längre tråden om det jag ville få fram :p det är bara det, jag vill fortf ha in min häst mellan 13-14 på eftermiddagen. hur som haver lixom ;)
dessutom går ju ubble in då för han springer av sig så mkt fett o så, nu börjar han bli jättefin faktiskt! äntligen. äter typ 16 kg silage o massa mat o morötter o så.
kan tillägga att jag alltid skrittar ut ca 15 minuter innan o efter ridpass, eller går med ville då han e så paniskt bilrädd!
självklart kommer han gå ute längre men snart börjar det ändå bli mörkt så jag kan lika bra börja ändra det till våren...
just nu, innan ponnierna flyttats över, finns ingen ledig hage, men jag ska se om det inte blir bättre när vi börjar fodra i hagen med hö! vi får vänta o se.
dessutom är han så fäst vid Urban redan, så han blir ledsen om bara urban går in... o han måste gå in om man vill kunna ha en häst som inte ser sjukt mager ut! hur mkt han äter förbränner han det till noll på nån dag. tyvärr.

mackan: det är ju eltråden han spränger :crazy:
jag vet att ni bara vill väl, jag är inte dum ;) men som det är nu kan jag inte ändra på så mkt, hur mkt jag än vill :) som jag skrev här ovan så ska jag ju som sagt försöka få honom att stanna ute sen till våren o när ubble har åkt.

Kan du nita sömmen själv? På en del hästar (som är lite större ,tyngre, eller "vrider"hoven när de rör sig) så slits sömmen mera. Jag har en del pållar som jag mellan skoningarna måste sömma om, men endel hästar klarar bara inte av att gå mera än 5v på sina skor... så är det bara att sko om. Och endel tycks gå hur länge som helst...
Om du inte kan spika i din häst själv kan det karnske vara någon som kan hjälpa dig.

Okej, jag fick uppfattningen att du inte ville att han skulle behöva stå på box mer än 3/4 av dygnet, men då missuppfattade jag, och ber om ursäkt.

Förstår dock inte riktigt resonemanget, men så har jag aldrig haft en häst som blir för smal av att gå i hage heller. :)

Nej det VILL jag inte, men eftersom de rutiner han haft i hela sitt liv fortf sitter i just sitter kvar i honom så hårt så är det svårt att få honom att ändra sig på nån vecka, vet att det är svårt för en del som tycker hästar ska behandlas som vildhästar, de ska kunna gå utan träns o grimma, följa sin ledare lös osv osv men samtidigt ha sadel, täcke o äta mat vi ger dom. Äsch, jag orkar bara inte ge mig in i en diskussion som jag inte vill ha.
Näe, men nu har jag en häst som springer o leker så mycket att han går ner jättemycket på ingen tid alls om han är ute från 7-17. Visst, försök sälja ett levande staket... :crazy: Det funkar bättre om han är ute från 8 på morgonen till ca 12-14 på e.m. och äter så mycket som han äter nu; 16 kg silage, 4 liter spillers märrmix o 2 liter spillers power mix.

Jag vet inte vad cirkuskonster har med hagvistelse att göra, men för mig låter det mest som desperata bortförklaringar. Och, visst, det har du rätt till, själv kan jag dock aldrig legitimera en hästhållning där man inte låter hästen vara ute mer än du gör nu - om det nu inte är tvunget pga tillfällig boxvila eller liknande.

Att man vill ha en piggare häst, en tjockare häst osv känns för mig ologiskt plocka fram genom att låta den vara ute kanske bara 9-12 varje dag.

Vad gäller försäljning förstår jag om man vill att hästen skall se fräsch ut när den säljs, och det rör ju sig oftast om en kort period innan en häst blir såld. De veckorna klarar sig hästen säkert utan längre utevistelse - men jag har faktiskt aldrig stött på en häst förutom som blir mager som ett staket av att vara ute i hagen. I alla stall jag stått i har hästarna kanske dragit en repa vid utsläpp, men sedan äter de, strosar omkring osv - inte springer de tio timmar i sträck iaf. :crazy:

det gör då min, han har inte gått i sådan här hage på 11 år innan jag köpte honom (jo, bete en sommar som 4åring) så jag kan förstå att han är sprallig o springig o lekig, han har ju inte fått göra det förrut.
han bränner väldigt mkt bara av att strosa omkring, ni får kalla det vad ni vill, dumma bortförklaringar osv osv, jag skulle då inte ändra på det, det funkar för mig, mina hästar o de runt om, varför ändra något som äntligen fungerar?
fast du kanske har nåt superfoder som gör att hästen min inte skulle tappa av att gå ute 12 timmar/dygn?
äsch, alla tycker väl olika! när ska folk sluta ändra på andra? tycker det är en dead end discussion faktiskt, och det var inte vad den handlade om heller, ville bara ha tips på vad man kan göra med hästar som sliter av sig skor åt höger o vänster.
min häst blir inte heller piggare av att vara ute kortare, snarare blir det så att han går o lägger sig när han går in o mumsar hö, blir dåsig osv.
men men, jag är en dålig hästmänniska, det är bara att inse det hör jag :p
kan tillägga att alla mina andra hästar har alltid gått ute hur länge som helst (med undantag för araben som var rädd för att vara ute :crazy: ägaren kom o tog in honom varje dag vid 2.) i stora hagar i flockar, nu passar inte det dessa två. jag skulle säkert kunna lämna ville med de andra, om det inte nu var för den anledningen till att han vill vara med urban heelaa tiden.
kom gärna förbi med bra tips på lösningar om du kommer upp ;)

Finns garanterat ingen quick fix, men jag har svårt att tro att varken jag eller någon jag känner någonsin under alla år stött på Någon sådan häst och du har två. ;)

Jag säger inte att du är en sämre hästmänniska, men vill man få en häst att sluta springa sig hysterisk i hagen och slita av sig skorna pga detta bör man låta den vara ute längre och oftare - annars får man väl ställa in den helt och hållet.

Vad gäller foder vet jag inte hur hög din hästs förbränning är, men jag har svårt att tro att ens den piggaste av kusar skulle orka stojja i hagen 12h i sträck dag ut och dag in. Under en övergångsperiod - säkerligen, men om man orkar hålla ut några dagar tror jag den lugnar sig. Nu skall ju Ubbe säljas ändå, men jag hade försökt vänja av den nya vackringen med sådana tramsigheter.

Min häst är alltid tjock som en smock, hur mycket han än rids eller går ute - men han är nog född sådan tror jag. :crazy: :o

Men han tappar ju bara skor när han behöver skos om, har det undgått alla? Det känns så meningslöst att ens skriva sådant här på buke, man blir ju klassad som världens hemskaste hästmänniska. Jag vill ha in min häst vid 1-2 på e.m. och det tänker jag fortsätta med.
Han har gått ute 12 timmar/dag och det var katastrof, han var trött och såg ut som ponnyn gjorde efter buköppning på en vecka av bara springandes. Eftersom han aldrig gått ute så länge innan (3h/dag) så tycker han fortf. att det är fruktansvärt roligt. Han springer o busar inte hela tiden men han rör sig mkt och då går han ner. Svårare än så är det inte.

Okej. Men sko oftare då, då löser du ju problemet? Eller är jag blind som inte ser svårigheten? :confused:

Jag har Ingenstans sagt att du är världens hemskaste hästmänniska, men uttrycker mest en förundran över den hästhållning som är så vanlig, där hästarna hålls på box 3/4 av dagen och när de väl får gå ut är bandagerade högt och lågt.

Att en hästuppfödare bara låter en häst gå ute 3 h/dag är horribelt, men det är min åsikt. Det går säkert till så på jättemånga stora "fina" stall - men tack och lov har jag sluppit den biten av hästägandet iaf.

Han skos var 5:e vecka, det var bara nu första gången som vi kom lite "efter" i hans schema så att säga, så då kastade han av dem åt höger o vänster. Tänkte då be om tips om hur jag kan förhindra det OM hovslagaren av nån anledning inte kan komma när det behövs :idea: så det var inget ont mot dej, tycker du har sund o bra hästhållning och kunde jag ha mina hästar ute längre skulle jag, men detta passar bra just nu faktiskt =) så jag kör på det tills jag hittar en bättre lösning. Han går ju inte ute bara 3h/dag längre, utan gjorde det och då bara i en box-stor hage så han kunde inte ens rulla sig. Nu går han i en stor gräshage med 3 kompisar och går ute ca 5-6 timmar (beroende på väder osv) varje dag och han mår prima! =)

:confused: Jag har helt tappat bort din undran i den här tråden, har läst och läst flera gånger men kan inte luska ut VAD det är som är problematiskt? Tycker att du ändrar dina svar efterhand och nu är jag helt bort kollrad.
Lösningen torde vara enkel, boka in hovslagaren var 4: de vecka så har du 1 vecka "till godo" :idea: . Så, problemet ur världen, fast jag tror nog att vad som fattas din hästshovar är mer utevistelse :angel: ...

kristel skrev:
:confused: Jag har helt tappat bort din undran i den här tråden, har läst och läst flera gånger men kan inte luska ut VAD det är som är problematiskt? Tycker att du ändrar dina svar efterhand och nu är jag helt bort kollrad.

Ja - är hemskt ledsen men benägen att hålla med. Har försökt ge råd också, föreslog boots i hagen mot trampskor , att hästen skulle få vara ute mer och därmed springa och stoja mindre i längden etc, men jag är också förvirrad nu varför debatten fortsätter och varför inga förslag funkar. Det är ju så att visst, gänget här i forumet kan vara tuffa i diskussioner, men det är ju trots allt så att startar man en diskussion, då får man vara beredd på åsikter, och även råd och svar man kanske inte gillar ;) Forumet i sig är helt fantasiskt tycker jag, det finns så mycket folk här med underbara insikter och erfarenheter man kan få hjälp av då de delar med sig. Har fått ovärderlig hjälp och råd ett antal gånger här och är mycket tacksam för det :D Men somsagt - man får samtidigt vara beredd på kritik och delade åsikter, det hör liksom till! :D

Senast ändrad:

jamen, vi diskuterar ju inte samma sak längre? :confused:
ni kan ju inte heller tjata in era åsikter, ja, ni tycker han ska gå ut mer. jag har förstått det. men jag har bara svarat hur jag vill göra o ska fortsätta göra.
och han skos var 5:e vecka = perfekt, men han vart skodd en vecka för sent = mitt fel, han tappade skor osv. men jag ville ha svar på hur man kan hindra det, om nu hovslagaren ramlar o bryter benet eller vad som helst! gudars, vi har ju bara diskuterat att jag är dum som inte låter dem gå ut, det har gått fram att ni tycker det nu! ;)

Jag har öht inte diskuterat om du är dum eller inte, vad är det för trams? Du har lagt ut en förfrågan och jag svarade, att du inte gillade svaret är inget jag rår över.

Men visst har du rätt i att det bästa för hästen hovar är att vara uppstallad så länge som möjligt och behöva skos var 5:e vecka, GIVETVIS är det så man undviker tappskor. Du har ju redan din åsikt klar och färdig, varför ens försöka ändra på ett "vinnande koncept" :smirk: . En viktig bit på vägen till bra hovar är trots allt mycket rörelse och du kan inte erbjuda din häst det för han "springer igenom staket och tappar hull" tror jag det var du skrev som förklaring till den begränsade utevistelsen. Fixa staketet, kan Flyinge hålla sina hingstar bakom staket trots doftande ston, så borde det kunna ordnas så din stannar kvar. Tappar hull av att rusa runt, ja men öka givorna hö ute, lägg in aktivitets grenar att pyssla med, var påhittig! Du får överväga helt enkelt, vilket är viktigast, få bukt med staketrivandet, springandet och/eller hovarna?
Dina val och prioriteringar, men lägg inte ut om förslag om du inte ens är villig att fundera över huruvida det går att lösa eller inte. Ibland måste man bita i det sura äpplet och inse att det inte är "my way or the high way", ibland är yttre input det nyttigaste man kan råka ut för.
Men det vet du säkert redan, eller?

Mvh
kristel fd ägare till staketets fiende nr:1 med takåsmodellrumpa ;)

Jag måste bara undra en sak, inte bara till dej. utan alla som försöker få shakermaker tips så hon ska kunna ha sina hästar ute mer, och visst det är det väl inget fel på. Men hur sjutton får ni det till att skorna skulle sitta bättre för att han skulle stå ute mer?(Och nej jag tror inte han trampar av dom lättare om han står inne mer som nån sa och jag känner båda hästarna mycket väl, ser dom varenda dag) Dessutom har ju ingen av hästarna gått ute mkt så som shakermaker nämde om man jämför 3 timmar i en liten fyrkant helt ensam mot 5 ibland 6 timmar i en gräshage med kompisar. (iofs är det inte "ätgräs" kvar men ändå.
Och om hästarna är hungriga och VILL gå in kan dom inte bara få gå in och äta lunch då? Herregud. Dom står ju bara vid grinden och vill in. Dom lär ju inte ha roligt vid grinden i några timmat gråtandes så fort nån går förbi utan att dom tar in dom. Dom ser så mkt gladare när dom vilar i boxen. Sen får dom ju komma ut en gång till och jobba också. Dessutom tkr jag bara att det är bra att "den smala" får gå in och äta massor stackarn såg ju ut som han inte fick mat innan, fast han fick hur mkt som helst. Nu börjar han se "normal" ut. Så så länge dom inte ger lunch i hagen (vilket dom kommer att göra sen) så ser jag inte problemet med att dom går in 2-3 timmar tidigare. menmen.. det är ju bara jag. Jag kanske också är hemsk. Iofs går min häst kvar med dom andra (vi står i samma stall) och går in mellan 4-5beroende på vädret. Men det beror på att dom (inte samma hage) har oftast silage i hagen och dessutom är hon inte smal nånstans och vill absolut inte gå in har vart ute mkt hela hennes liv. Men skulle jag haft shakermakers hästar skulle jag nog ha gjort samma sak.

Jag svarar för mig, ok?
Mer rörelse ger bättre hovkvalité, bättre hovkvalité ger bättre "sug" åt sömmen, bättre "sug" i sömmen desto längre sitter skorna :idea: .
Annars är det all idé att byta hovslagare, min häst skoddes förr var 6:e vecka men nu med nu hovsagare som kan sina saker sitter skorna minst 9 innan dom börjar bli lösa, måste dock sko var 8: de eftersom han växer sig lång i tårna annars. Kan vara värt att tänka på men det vågar jag inte ens föreslå trådskaparen för då får man väl på fan för att man påstår att hennes hovslagaer är kass eller ngt...

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 555
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar