Vad göra!

B

Banana Breeze

Vad gör man om:

Fånghäst på boxvila är superstressad (kissar o bajar inte, bara svettas multi), han står ensam hela dagarna från tidigt på morgonen till 17 på eftm innan kompisarna kommer in. Han själv älskar att gå ut mer än något annat:( stackarn.

Vi har frågat om de andra hästarna kan hålla honom sällskap iaf på förmiddagen, men det var INTE populärt:cry::mad: (3 hästar i stallet med min)

Så VAD GÖR MAN?

Sv: Vad göra!

Vad gör man om:

Fånghäst på boxvila är superstressad (kissar o bajar inte, bara svettas multi), han står ensam hela dagarna från tidigt på morgonen till 17 på eftm innan kompisarna kommer in. Han själv älskar att gå ut mer än något annat:( stackarn.

Vi har frågat om de andra hästarna kan hålla honom sällskap iaf på förmiddagen, men det var INTE populärt:cry::mad: (3 hästar i stallet med min)

Så VAD GÖR MAN?

Gör en boxruta :) dvs en hage i storlek med en box, där hästen kan vara ute med de andra.
Att få hästen att må bra psykiskt är en förutsättning för att den ska tillfriskna.
Boxvila är ju just för att vila, och blir hästen stressad/deprimerad/bindgalen så är ju poängen med boxvila borta.

Tanken med boxvila är ju att hästen ska vara så still som möjligt, så om han hetsar upp sig och far runt och du inte kan övertala någon att lämna sin häst inne är det bättre om du gör iordning en utomhus"box" åt honom, där han ser de andra hästarna och kan hållas lugn.
Tänk på att den helst inte ska vara så många steg från stallet då han inte ska knata runt på sina onda fötter, och att göra iordning underlaget så mjukt som möjligt men ändå stabilt (ex mycket torv + halm, som i en box).
Om det inte fungerar får du ringa din vet och be om råd!
Lycka till!

Jag hade samma situation i somras.

Lösningen för mig blev att byta stall temporärt. Ridskolan en bit bort hade en box ledig. Där fanns fler hästar, alltid var det någon som var inne.

Det finns inte möjlighet för dig att få låna en sällskapshäst en liten tid (om ni har plats förstås)? Då finns det ju fler hästar som kan turas om att stå inne, så blir det inte så många timmar för var och en av dem.

Lycka till!

Stressen i sig är ju otroligt negativ ur fångsynpunkt. Om han sedan dessutom far omkring så är det även negativt ur belastningssynpunkt. Du måste därför göra något åt situationen.

Har ni ingen ridbana som du kan göra en liten mindre hage på? (förutsatt att den ligger så att han har kontakt med de andra hästarna).

Det finns ofta många lösningar det är bara frågan om vad som passar för just er.

Annars är det bara att söka efter en ny stallplats...

Tack för alla svar!

Har funderat lite och vad tror ni om det här:
Han går ut med de andra på morgonen bort till sin hage (100 m ca) som vi har gjort stor som en box vid grinden. Då tror jag han hade varit lugn, lycklig och stått stilla. Problemet är att det är det enda stället och möjligeten att fixa en hagbox på, vilket betyder att han får gå långt (eller lite mot alla de kilometer runt runt i boxen) sedan vet jag inte om underlaget, lerigt och blött! Lägger man torv så sjunker det ju ner i leran bara! Vad har ni för förslag annars? Kom gärna med råd!
En förutsättning för att han ska bli frisk är ju att han ska må bra psykiskt också som ni sa! Fången är måttlig och lindrig på framhovarna.

Tack för alla svar!

Har funderat lite och vad tror ni om det här:
Han går ut med de andra på morgonen bort till sin hage (100 m ca) som vi har gjort stor som en box vid grinden. Då tror jag han hade varit lugn, lycklig och stått stilla. Problemet är att det är det enda stället och möjligeten att fixa en hagbox på, vilket betyder att han får gå långt (eller lite mot alla de kilometer runt runt i boxen) sedan vet jag inte om underlaget, lerigt och blött! Lägger man torv så sjunker det ju ner i leran bara! Vad har ni för förslag annars? Kom gärna med råd!
En förutsättning för att han ska bli frisk är ju att han ska må bra psykiskt också som ni sa! Fången är måttlig och lindrig på framhovarna.

Ta ut hästen , låter som en superidè.
Massa massa halm tillslut har man mättat marken , ändå bättre om du har spån eller an be nån komma med ett lass sand.
Massa granris i botten kan oxå hjälpa lite.

Tack:bow:

Granris låter kanon över leran och så kan man ju fylla på som du säger med massor av halm, spån eller sand!

Tacktack :laugh:

frågan är ju om inte hästen fått kolik om den inte bajsar och står och svettas..... stress brukar ju snarare framkalla just det!!

jag skulle ringt veterinären.

och gör en sjukhage precis utanför stallet så han kan se sina kompisar och få lite frisk luft+stimulans.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar