Sv: Vad göra om hästen vill rusa iväg på turen?
Jag är absolut inte rätt människa att svara på detta egentligen, men kan ju dela med mig om mina tankar ändå kanske
Mina hästar sticker ibland, fast på olika sätt, det ena stoet gör det när hon blir osäker och förvirrad, det andra stoet kan dra i full kareta lite när hon tycker att det passar och är omöjlig (för mig) att få stopp på eftersom hon blir stenhård i munnen
Det är något jag förösker lösa från marken och genom att jobba mkt i skritt, hittils går det bra, men jag behöver nog senare ta hjälp av tränare som kan få henne att acceptera bettet bättre.
Och valacken sticker ibland för att komma ikapp andra hästar, eller när jag tappar balansen, råkar driva omedvetet genom att jag spänner mig eller så,
vilket händer emellanåt nu när jag har så dålig balans och kroppskontroll efter att ha varit väldigt sjuk och ganska sängliggande under ca 1½ års tid.
Han sticker inte för att vara 'dum'
(det tror jag eg aldrig de gör, men du kanske förstår hur jag menar, jag lyckas ofta få stopp när han inte orkar springa så långt)
Det jag försöker jobba med, men som är ganska svårt när man tappar balansen själv, är att försöka få hästen mjuk i sidorna/nacken och att hinna göra one-rein-stop (ta i ena tygeln tills hästen snurrar på mindre o mindre volt och till slut stannar med sin mule mot foten/stigbygeln ungefär).
Det är ju ett slags nöd-stopp, men ibland tex på smala, slingriga stigar i skogen så har jag inte vågat göra det, för jag vet att med min balans så kan jag ju flyga av om det blir för hastig sväng o sen tvärstopp också..
Men jag tror iaf, att man kan komma långt med problemet om man tränar sin balans o följsamhet som ryttare så att man inte driver omedvetet när man inte tänkt sig det, och att man jobbar lite med ledarskapet och hästens lyhördhet för tygeltag från marken, samt att man försöker hitta ett bra sätt att få stopp fort när det väl bär iväg, som tex ORS som jag nämnde tidigare.
Jag tror också, att det hjälper inte att 'skälla' eller bestraffa hästen när den väl har skenat/stuckit, har sett en del som börjar tok-backa och sliter allt vad de kan i tyglarna som bestraffning, men jag försöker, när jag väl fått stopp, att stå stilla och försöka få både mig o hästen att andas ut o börja om när vi känns lugna och redo.
(Jag brukar iofs säga typ, 'Nej, Seifur, Fy!' eller nåt väldigt bestämt när jag känner att han är på väg, men det hjälper ju inte att gorma efteråt när han väl stannat)