Vad göra om hästen vill rusa iväg på turen?

Nea86

Trådstartare
Vad har ni för tips om hästen gärna vill sticka iväg väldigt fort så fort tempot övergår i en annan gångart än skritt när man är ute och rider? Hästen i fråga är ung och pigg och tycker bara att det är roligt när det går fort, sticker lixom inte riktigt på det sättet, utan tycker som sagt bara det är roligt med fart. Men nu undrar jag hur man får ur hästen detta beteendet? Är det lätt eller svårt? Ska man kolla över utrustningen eller jobba med hästens beteende och vad har ni för tips då? Detta gäller en häst som jag nämligen överväger att köpa, och detta är enda "problemet" med hästen. Jag vill ju bestämma tempot och när vi ska stanna när vi är ute...

Sv: Vad göra om hästen vill rusa iväg på turen?

Så var min häst de första månaderna när jag hade köpt henne också men det blev bättre när vi hade lärt känna varandra så jag vet inte riktigt vad man kan göra.

Jag är absolut inte rätt människa att svara på detta egentligen, men kan ju dela med mig om mina tankar ändå kanske :)

Mina hästar sticker ibland, fast på olika sätt, det ena stoet gör det när hon blir osäker och förvirrad, det andra stoet kan dra i full kareta lite när hon tycker att det passar och är omöjlig (för mig) att få stopp på eftersom hon blir stenhård i munnen :crazy:
Det är något jag förösker lösa från marken och genom att jobba mkt i skritt, hittils går det bra, men jag behöver nog senare ta hjälp av tränare som kan få henne att acceptera bettet bättre.

Och valacken sticker ibland för att komma ikapp andra hästar, eller när jag tappar balansen, råkar driva omedvetet genom att jag spänner mig eller så,
vilket händer emellanåt nu när jag har så dålig balans och kroppskontroll efter att ha varit väldigt sjuk och ganska sängliggande under ca 1½ års tid.
Han sticker inte för att vara 'dum'
(det tror jag eg aldrig de gör, men du kanske förstår hur jag menar, jag lyckas ofta få stopp när han inte orkar springa så långt)

Det jag försöker jobba med, men som är ganska svårt när man tappar balansen själv, är att försöka få hästen mjuk i sidorna/nacken och att hinna göra one-rein-stop (ta i ena tygeln tills hästen snurrar på mindre o mindre volt och till slut stannar med sin mule mot foten/stigbygeln ungefär).

Det är ju ett slags nöd-stopp, men ibland tex på smala, slingriga stigar i skogen så har jag inte vågat göra det, för jag vet att med min balans så kan jag ju flyga av om det blir för hastig sväng o sen tvärstopp också.. :angel:

Men jag tror iaf, att man kan komma långt med problemet om man tränar sin balans o följsamhet som ryttare så att man inte driver omedvetet när man inte tänkt sig det, och att man jobbar lite med ledarskapet och hästens lyhördhet för tygeltag från marken, samt att man försöker hitta ett bra sätt att få stopp fort när det väl bär iväg, som tex ORS som jag nämnde tidigare.

Jag tror också, att det hjälper inte att 'skälla' eller bestraffa hästen när den väl har skenat/stuckit, har sett en del som börjar tok-backa och sliter allt vad de kan i tyglarna som bestraffning, men jag försöker, när jag väl fått stopp, att stå stilla och försöka få både mig o hästen att andas ut o börja om när vi känns lugna och redo.

(Jag brukar iofs säga typ, 'Nej, Seifur, Fy!' eller nåt väldigt bestämt när jag känner att han är på väg, men det hjälper ju inte att gorma efteråt när han väl stannat)

Så var min häst de första månaderna när jag hade köpt henne också men det blev bättre när vi hade lärt känna varandra så jag vet inte riktigt vad man kan göra.

Det stoet jag har som blir lite osäker och sticker korta men explosiva sträckor, gör nog det av samma anledning som ditt sto troligen gjorde.
Hon känner sig inte helt säker med det jag (eller vem som nu rider) kräver av henne och blir osäker o stressad.

Jag tror man får jobba en del på att bygga upp bandet och tilliten till hästen genom att hantera så hästen känner sig trygg, promenera, tömköra, longera, jobba med nh, löshoppa, ja helt enkelt göra olika saker som är lätta att förstå för hästen, så den får självförtroende och den litar på ryttaren/den som hanterar.

Min häst har vuxit något enormt genom att vi gör mkt annat än rida med henne, men fortfarande har vi en bra bit kvar så klart, men Rom byggdes inte på en dag, och jag kan ju inte ställa så vansinnigt höga krav på varken hästen eller mig själv när jag inte är helt pigg heller. Det vore ju orealistiskt.

Men nu undrar jag hur man får ur hästen detta beteendet?
Det finns nog flera olika metoder, och vad som passar bäst får du pröva dig fram till.

Är det lätt eller svårt?
Det beror nog på både hästen (vad som är orsak till problemet), ryttarens kunskap och ridförmåga och situationen i sig.

För mig är det ju tex svårt iom att jag inte har så bra balans,
men o andra sidan så ser jag ju små framsteg emellanåt, så nåt gör jag ju rätt ibland.
Men jag tänker som så, att jag gör så mycket jag kan själv, om jag märker att det ger det resultat jag vill ha, sedan tar jag hjälp av tränare med det jag inte kan reda ut.

Jag har gått igenom alla hästarna med både vetrinär, tandläkare och Kiropraktor tex, så det som det troligen beror på i dagsläget är missförstånds-problem, att utrustningen inte sitter bra (fast det försöker jag hålla koll på) och 'hjärnspöken' tex.

Om det tex är så att hästen har ont, men det inte är så lätt att lista ut, så kan du ju traggla ihjäl dig med lydnadsövningar där hästen gör sitt bästa för att lyda men hästen kommer ändå sticka som en flykt-reaktion på smärta.

Så det är ju jättesvårt att svara på om det är lätt eller svårt,
det som är lätt för en ryttare kan vara snudd på omöjligt för en annan att lösa.

Ska man kolla över utrustningen eller jobba med hästens beteende och vad har ni för tips då?
Både och tycker jag, kolla igenom hästens fysik (tänder, rygg och annat som kan göra ont utan att det syns) och sedan jobba med att få hästen lugn och trygg och dels kolla över sig själv, sin balans, snedheter/spänningar och jobba med att stärka sig själv.

Kolla över sin träning, kanske hästen behöver vila? speciellt om den är ung?
En del hästar sticker när de blir trötta.

Kolla så att bettet är ett välanpassat bett, inte skarpare än som behövs, som hästen gillar och accepterar, kolla så att sadeln är bra, kolla om det behövs en annan typ av sadelgjord etc etc. Kanske testa bettlöst?

Och ta hjälp av erfaret folk, tränare, vänner, internet-tips (som man alltid får ta med en liten nypa salt, det finns inte bara en 'sanning' utan man får alltid utvärdera och pröva de tips man får o kolla vad som passar en själv/hästen)

Detta gäller en häst som jag nämligen överväger att köpa, och detta är enda "problemet" med hästen. Jag vill ju bestämma tempot och när vi ska stanna när vi är ute...
Köp inte på dig problem. Fråga ägaren om du kan få rida /testa olika saker under en lite längre tid, kanske ta ut en kiropraktor/liknande som kan känna igenom om det finns spänningar. Kolla igenom utrustningen och din egen ridning och jobba från marken, så har du iaf jobbat med lite 'som inte kostar så mkt', du kanske kan låna olika bett o prova tex? Så du vet vad pållen gillar o funkar på..?

Så klart du inte vill lägga ner massor av pengar på en häst du inte äger, det förstår jag, men det kan ju vara bra att verkligen veta vad det är för häst du köper så du inte köper på dig problem i form av en häst som i början sticker lite grann, o sen eskalerar det och blir värre problem.
Om du bestämmer dig för köp, ta en noggrann vet-besiktning för att ha trygghet i att hästen är helt frisk och inte har ont.

(tiotecken...)

Det beror ju på VARFÖR förståss.

Varför kan tex vara:

* Obalanserad ryttare= hästen i obalans, ökar för att kompensera
* Obekväm utrustning = springer från obehag
* Ont = springer från obehag
* Dålig träning+ mycket vilja = hästen är pigg och vill fram och har inte lärt sig vilka signaler den ska lyssna på eller att kontrollera tempot

träna på det du vill uppnå:
Vill du ha hästen lydig på att stanna: Träna på att få den att stanna. (Dvs. be den att stanna och beröm den när den gör det.)

Vill du kunna kontrollera hästens fart; träna på att reglera hastigheten i olika gångarter. Öka skritten, sakta skritten. Sen när det sitter gör du samma sak i trav, och tölt och sen galopp.

Det kan vara bra att börja från marken. Lyssnar hästen på marken är chansen större att den lyssnar när du sitter på.

:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 377
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar