vad göra om hästen stegrar å sparkar me frambena när man longerar ?

L

lie

vad gör man när hästen stegrar sig när man longerar å vägrar gå framåt?? Vad sja man göra då? :confused:
 
Det beror väl på varför den gör det.
Har den ont?
Är den uttråkad?
Gör den det i båda varven?
Om inte, kolla hur hästen är musklad?
Kör ett felsöknings shema, det är väldigt svårt att tala om vad man ska göra eftersom det inte finns punkt beskrivningar när man har med individer att göra.

Man kan säga så här, det ska inte vara bekvämt att stegra sig, MEN du får inte dra hästen i munnen eftersom bettet och munnen ska inte få hästen till att tänka på obehag.
 
nej den har inte ont nån stans utan de handlar bara om respekt! och jag löslongerar oftast och annars har ja bara grimma använder inte bett när ja longerar..!!
 
Det handlar oftast om att "vår" position och vårt kroppsspråk tillåter detta beteénde.

Du måste visa hästen med hela din kropp och din position var du vill ha hästen.

Du och dina armar skall bilda en trekant.
Ex. Vänster varv, din vänster arm är den arm som visar vägen för hästen, den skall vara tydlig och hela tiden visa vägen, den högra armen använder du för att föra hästen framåt med, din kropp placerad i höjd med skänkelläge sedan går du med dessa "fågelkrämmararmar" på en liten volt innanför hästen runt med den, ditt tempo visar hästen vilket tempo i kombination med ev. röstkommandon.

Sedan måste du förekomma din häst, om du tittar noga så kommer du lära dig se när din häst är på G att göra detta då skall du vara före genom att visa tydligare att du vill ha hästen framåt i det varv ni har med visande arm samt be den gå fram en kraftigare med din förande hand och ditt tempo.
Det räcker att ni lyckas ett eller två varv i början och så massor av beröm.
Svårare än så är det inte :-) och än så länge har jag inte träffat någon som inte förstår detta språk.

MVH/
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp