Vad göra mot tappskor?

Sv: Vad göra mot tappskor?

Sådana har jag funderat på, med res för hur mycket av sidan de täcker.

ShoeSecure heter de (Stock och Sten säljer i Sverige, googla) och ser ut såhär på (finns i massa olika färger):
http://imagebank.ipcmedia.com/imageBank/s/shoesecure.JPG
http://www.farrierspages.com/userfiles/Shoe-Secure-from-above-one-.jpg
http://www.millcroftsonline.co.uk/_/rsrc/1296504050522/Shoe-Secure/fitting4.gif

De är dock INTE tänka för kontinuerlig användning, så himla bök ta av och på känns det som (jmf med boots)

Ratt fiffi den dar millcroftsonline, man kan se att den kan hjälpa att hindra trampsko:
Jag bara undra hur ballorna ser utt efter en skorning?

Trampsko marks med att den tappad sko blir bojd.

Det beror rätt mycket på det. Både vad gäller när i skoperioden hästen trampar av den, och hästens hovkvalitet - dvs vilken kraft som krävs för att sömmarna ska dras igenom hoven.

Jag har sett skor trampas av och gått och plockat upp en närmast slät sko. Och så har jag hittat de där så förvridna att det är ett under att hästen inte skadat sig vid avtrampet.

Ratt fiffi den dar millcroftsonline, man kan se att den kan hjälpa att hindra trampsko:
Jag bara undra hur ballorna ser utt efter en skorning?

Om du läser ser du att det inte är något som är tänkt att sitta på hela tiden, så ballarna borde inte påverkas ett dugg mer än av något annat (om det används rätt).

Däremot, just för att de inte är tänkta att ha kontinuerligt så blir det ju ett extrapyssel att skruva av och skruva dit den - och frågan är om det extrapysslet och extrapengarna är värt det - jmf med t ex gummiboots? Jag vet inte faktiskt.

Om du läser ser du att det inte är något som är tänkt att sitta på hela tiden, så ballarna borde inte påverkas ett dugg mer än av något annat (om det används rätt).

Däremot, just för att de inte är tänkta att ha kontinuerligt så blir det ju ett extrapyssel att skruva av och skruva dit den - och frågan är om det extrapysslet och extrapengarna är värt det - jmf med t ex gummiboots? Jag vet inte faktiskt.

Damn your fast, skulla just utt och kolla hästar.

Jag minns att vi gjört non liknad sjukbeslag på hovslagerskolen, en 2mm plåt som täkt sulen och strålen sen drogs upp över ballerna och stätts fäst med brod. Vi hade den för typ "spiktramp" där vetrenären kunde ta loss beslaget, inspektera, göra rent och sätta på den igen.
Den har idea verka mer att förhindra "baltramp/trampsko" och i så fall ska den sitta hella tiden.
Min tänken är att en sån beslag bli en finn trätt där sand, grus och gud vet allt kan komma in.
Mycker nya material där utte som jag inte känna till.

Damn your fast, skulla just utt och kolla hästar.

Den har idea verka mer att förhindra "baltramp/trampsko" och i så fall ska den sitta hella tiden.
.

Och tillverkaren SJÄLV skriver mycket tydligt att den INTE är tänkt för att ha hela tiden.

Citerat från tillv hemsida, min fetstil:

ShoeSecure™
•Designed for horses turned out in the field
[..]
•Allows freedom of airflow to avoid risk of infection or fungal problems

ShoeSecure™ is NOT...
•To keep shoes on that are over due for removal, loose or badly fitted
•For use while the horse is being ridden
•For a horse turned out on concrete or tarmac
•Designed for continuous wearing

Du skriver själv skillnaden. Hur ofta skos den?

Är den ung? Rider du mindre? Ystra hästar kliver gärna av sig skorna om den är bra skodd- har utlägg.
Tjocka mjuka neoprenboots på de första veckorna.

Sen ett tips.
Lär dig sätta på tappskor:idea:

Den skos var åttonde vecka nu, skoddes var nionde vecka innan jag fick den. Den är 11 och den rids, som jag skrev i första inlägget, mer än förut samt att den går ute i hagen mer än förut. När jag skriver förut menar jag innan jag fick den.

Jag har som sagt köpt boots och ska sätta på det efter att tappskon slagits på idag.

Skulle gärna lära mig slå på tappskor men tiden finns inte riktigt för att gå en kurs just nu.

Har läs igenom och det enda du kan göra om hästen tapper sko igen är att bytta hovslager.

Det finns två katagori av "Tappsko"
Den där hovslagaren har gjört ett dålig jobb och sko´n bara rammla av:
En Trampsko där hästen har trampet av sig eller har fästnat i nåt.
Trampsko marks med att den tappad sko blir bojd.

Fast som jag skrev i första inlägget så skoddes hästen av samme hovslagare som jag har nu i 1 år innan jag fick hem hästen och då hade den aldrig någon tappsko. Det är hovslagaren själv samt ägaren till hästen som har sagt detta och jag tror dem. Just därför har jag svårt att tro att det är hovslagarens fel.

Skrev ju också i mitt första inlägg att jag tror att tappskorna beror på att hon rids mer samt att hon är ute i hagen betydligt mer nu än vad hon var förut.

Det beror rätt mycket på det. Både vad gäller när i skoperioden hästen trampar av den, och hästens hovkvalitet - dvs vilken kraft som krävs för att sömmarna ska dras igenom hoven.

Jag har sett skor trampas av och gått och plockat upp en närmast slät sko. Och så har jag hittat de där så förvridna att det är ett under att hästen inte skadat sig vid avtrampet.

Precis. De skorna jag har hittat har som sagt varit relativt släta och hovslagaren har kunnat slå på dem igen. Sen vet jag inte vad som hände med de andra två skorna eftersom jag inte hittat dem. Ska försöka leta efter den nyligen tappade skon i hagen idag.

Och tillverkaren SJÄLV skriver mycket tydligt att den INTE är tänkt för att ha hela tiden.

Citerat från tillv hemsida, min fetstil:

ShoeSecure™
•Designed for horses turned out in the field
[..]
•Allows freedom of airflow to avoid risk of infection or fungal problems

ShoeSecure™ is NOT...
•To keep shoes on that are over due for removal, loose or badly fitted
•For use while the horse is being ridden
•For a horse turned out on concrete or tarmac
•Designed for continuous wearing

Jag få främ bara bilden, igen test, bara vad du har skrivet "airflow to avoid infection or fungal problem"!
Du för skicka deras hemsida så jag kan läsa igenom.

Tack vara Alex har jag lite att förska i:crazy:

Bortsätt från allt prat här, du måste prata med din hovslager och komma till grips med problemet eller som jag sa "bytt".
Igen har kan hjälpa dig.......utan för den som med sitt goda råd komma hem till dig och sko hästen åt dig!
Och då har vi gått Full Circle, "bytt hovslager"

Boots hjälper som sagt väldigt bra mot trampskor - jag antar att det är framskor den trampar av sig,eller?

du kan också kolla med hovslagaren om han kan fasa av traktarmarna så att de blir rundade i kanten. det hjälper till viss del om hästen ställer sig med en av de andra hovarna på traktarmen, för de "halkar av" lättare och då minskar risken för att skon ryker.

Mina hästar går i en stor kuperad hage med skog och stora öppna ytor samt en å som de hoppas fram och tillbaka över flera gången per dag. Bara allt hoppande över ån är ju ett riskmoment när det kommer till skodda hästar, och dessutom leker de och springer mycket ute.

Jag har gummiboots på båda två, vanliga med kardborreknäppning. Överlägset bästa sättet att minimera risken för att de drullar av skor. De håller mycket längre än neopreneboots som jag hade förr och är lättare att göra rena. Problemet kan dock vara att vissa är skavkänsliga i karlederna när man har gummi. Min gamla häst kunde inte alls ha det, och en av de jag har nu måste man vara noga med så han inte får småsår.

Jag tvättar av bootsen dagligen, torkar dem rena och ser till att karlederna är torra och rena innan jag sätter på bootsen igen. Den känsliga herren får även en klick helosan inmasserad i karlederna vilket har gjort stor skillnad. Jag har även valt att spara allt hovskägg på dem eftersom det verkar förhindra att gummit bränner i skinnet när de springer. Särskilt snyggt är det inte och både fullblodet och halvblodet ser ut som ponnyer på benen, men det fungerar då de både har just rejält med hovskägg.

Unghästen skos med mindre skor för att risken ska minimera att han trampar av sig dem, han är inte så van vid att ha dojjor än och det fungerar fint. Den äldre måste ha lite större skor men de är påslagna bra så de sitter ändå ofta om man passar med boots.

Men som sagt, boots är billigare än tappskor.

Bortsätt från allt prat här, du måste prata med din hovslager och komma till grips med problemet eller som jag sa "bytt".
Igen har kan hjälpa dig.......utan för den som med sitt goda råd komma hem till dig och sko hästen åt dig!

Stopp lite nu!

Varför är det garanterat hovslagarens fel? Om hästen har stora utlägg och är lite klumpig med sina fötter när den busar i hagen t ex, och trampar på sig. Så det är inte nödvändigtvis hovslagarens fel. Visst kan hovslagaren sko hästen trångt och skorna sitter - men det är då på hästens bekostnad.

Så, det är att göra det väldigt enkelt för sig att skylla allt på hovslagaren utan att ens sett skoningen?

På mitt ena sto har jag också problem med tappskor men henne har vi skott med Equi-Librium skor. Detta har gjort att hon inte drar av sig skorna efter tre-fyra veckor utan nu sista perioden har hon gått åtta veckor. Har inte velat ha boots på henne under vintern eftersom de bara vänder sig ut och in (började med Equi-Librium skorna i oktober på hovslagarens inrådan). Har haft olika hovslagare under tiden och vilken de än var så sitter bara vanliga skor i max fyra veckor.

Efter 3-4 tappsko skulla jag nog bytta.
Du för åka utt till hästen och ger mig ett report ;)

Nu för jag google.

Fast det jag menar är att det oavsett antalet tappskor inte BEHÖVER vara hovslagarens fel. Det KAN vara det - absolut. Men inte per automatik.

Mitt fbl tappade 'aldrig' skor innan jag köpte honom, och var en mästare i att trampa av sig dojorna här. Inte för min hovslagare var sämre än den innan - tvärtom snarare. Hästen var rejält trångskodd innan - antagligen JUST FÖR att han hade fena på att trampa av sig dojorna.

Men att trångsko löser ju inte grundproblemet, att hästen sprattlar runt och får påtramp på skorna. Det bara tar bort symptomet (och ger andra problem).

Min Lillen håller sig numera (*peppar peppar, ta i trä*) i schack. Men vintern 09/10 var han HEMSK. Han skickade MINST en sko i veckan... Jättekul - inte. Det var INTE hovslagaren som börjat sko på fyllan - utan det var all snö som gjorde att de mest höll sig i de upptrampade, smala gångarna i hagen. Och om man galopperar i en sådan smal gång blir det tätt mellan hovarna, och påtramp på de rejäla utläggen han har. Och skorna flög kors och tvärs.

Däremot om jag hade haft en häst som inte var trångskodd, som 'aldrig' tappat skor men efter hovslagarbyte börjar hiva skorna kors och tvärs, ja då skulle jag ta en diskussion med hovslagaren.

Ändrat rörelsemönster (pga ont/låst/växer/etc) kan ju också göra att tappskofrekvensen ökar på en häst - osv osv. Så att tycka '3-4 tappskor, nej då skulle jag byta hovslagare'. Det kanske är helt rätt, eller så är 'det rätta' att byta häst snarare ;P Eller byta skotyp, skaffa boots, veterinärundersöka hästen osv osv. Men folk känns väldigt snabba att tycka 'tappskor = hovslagarens fel'. Och jag tycker det är rätt orättvist att så snart dra den slutsatsen, speciellt som i den här tråden när man inte har en aning om hästen är en klumpeduns, hästen är bra skodd eller ej etc.

Jag har slutat att kratsa hovarna på min häst, den går i stor kuperad hage med mycket sten, skog , lera och varierat underlag... Vinter med snösulor och brodd, fån november till slutet av mars.

Det+ att man har ngn snäll stallkompis som slår i en söm, eller nitar fast den när hästen börjar få en lös sko....
peppar , peppar så fungerar det utmärkt.

Jag har slutat att kratsa hovarna på min häst, den går i stor kuperad hage med mycket sten, skog , lera och varierat underlag... Vinter med snösulor och brodd, fån november till slutet av mars.

Det+ att man har ngn snäll stallkompis som slår i en söm, eller nitar fast den när hästen börjar få en lös sko....

Hur kom du fram till att detta är receptet mot tapp/trampskor? Vad är det för faktor som "hjälper"?

Stopp! Läser du ens vad jag skriver? Hovslagaren har skott hästen i 1 ÅR (!) innan jag tog över den. Det är alltså INTE hovslagaren det är fel på om h*n inte helt plötsligt börjar sko på fyllan (tack Alexandra_W för uttrycket :D)

Jag ber inte om råd hur hästen ska skos på ett bättre sätt (nåja) utan jag ber om råd hur jag kan förebygga att hästen inte tappar skorna lika lätt.

Boots hjälper som sagt väldigt bra mot trampskor - jag antar att det är framskor den trampar av sig,eller?

du kan också kolla med hovslagaren om han kan fasa av traktarmarna så att de blir rundade i kanten. det hjälper till viss del om hästen ställer sig med en av de andra hovarna på traktarmen, för de "halkar av" lättare och då minskar risken för att skon ryker.

Framskorna är det som åker av ja, helt rätt :) Vi kollade lite extra på skorna idag och det finns knappt något att trampa på, hästen går redan med ett par skor som, inte är för små, men på gränsen till.

På mitt ena sto har jag också problem med tappskor men henne har vi skott med Equi-Librium skor. Detta har gjort att hon inte drar av sig skorna efter tre-fyra veckor utan nu sista perioden har hon gått åtta veckor. Har inte velat ha boots på henne under vintern eftersom de bara vänder sig ut och in (började med Equi-Librium skorna i oktober på hovslagarens inrådan). Har haft olika hovslagare under tiden och vilken de än var så sitter bara vanliga skor i max fyra veckor.

Jag försökte googla Equi-Librium men det kom bara upp en film :p Du har inte lust att visa en bild eller förklara lite mer hur de ser ut och hur de verkar?

Ändrat rörelsemönster (pga ont/låst/växer/etc) kan ju också göra att tappskofrekvensen ökar på en häst - osv osv. Så att tycka '3-4 tappskor, nej då skulle jag byta hovslagare'. Det kanske är helt rätt, eller så är 'det rätta' att byta häst snarare ;P Eller byta skotyp, skaffa boots, veterinärundersöka hästen osv osv. Men folk känns väldigt snabba att tycka 'tappskor = hovslagarens fel'. Och jag tycker det är rätt orättvist att så snart dra den slutsatsen, speciellt som i den här tråden när man inte har en aning om hästen är en klumpeduns, hästen är bra skodd eller ej etc.

Jag förstår ditt resonemang och håller med dig. Hästen är en föredetta ridskolehäst som inte funkade i verskamheten. Detta innebär att hon för det mesta inte reds utan fick stå i box när de andra var i ridhuset. Som på de flesta ridskolor så går hästarna bara ute en kortare stund under dagen eftersom det är lektioner på eftermiddagen. Inget ont om detta men hästens liv har helt enkelt förändrats :) Hon går ute större delen av dagen och rids nästan varje dag vilket då leder till att hon rör sig mer och har större risk att trampa av sig skon. Det är väl min teori.

Hur skulle detta påverka det hela? Eftersom hästen bara tappat skorna i hagen så ser jag inte att kratsa hovarna eller ej ska göra någon skillnad.

Kl.

Har satt på boots idag, ska bli spännande att se om de sitter kvar imorgon när jag kommer dit ;)

Fast det jag menar är att det oavsett antalet tappskor inte BEHÖVER vara hovslagarens fel. Det KAN vara det - absolut. Men inte per automatik.

Mitt fbl tappade 'aldrig' skor innan jag köpte honom, och var en mästare i att trampa av sig dojorna här. Inte för min hovslagare var sämre än den innan - tvärtom snarare. Hästen var rejält trångskodd innan - antagligen JUST FÖR att han hade fena på att trampa av sig dojorna.

Men att trångsko löser ju inte grundproblemet, att hästen sprattlar runt och får påtramp på skorna. Det bara tar bort symptomet (och ger andra problem).

Min Lillen håller sig numera (*peppar peppar, ta i trä*) i schack. Men vintern 09/10 var han HEMSK. Han skickade MINST en sko i veckan... Jättekul - inte. Det var INTE hovslagaren som börjat sko på fyllan - utan det var all snö som gjorde att de mest höll sig i de upptrampade, smala gångarna i hagen. Och om man galopperar i en sådan smal gång blir det tätt mellan hovarna, och påtramp på de rejäla utläggen han har. Och skorna flög kors och tvärs.

Däremot om jag hade haft en häst som inte var trångskodd, som 'aldrig' tappat skor men efter hovslagarbyte börjar hiva skorna kors och tvärs, ja då skulle jag ta en diskussion med hovslagaren.

Tack för den www.siten.
Google främ shoesecure, nu vet jag, BS. som non har redan sakt, åk ner till Hööks och köpa ett par boots.

Att byte hovslager kan vara ett sätt att få hästen brukbar som för närvarenda är obrukbar och som nu har kommit främ att den var inte brukbar i ett ridskol verksomhet! (värför kom inte främ).

Det verka som Gulis har ett bättre kontackt med dig än med sin nuvarenda hovslager som är säkert trött att jogga tappsko. Så det bäste lössning är att göra som jag redan säkt:
Åk utt fixa problem, då kan vi ändra få en Report.

Nu för jag gå vider för längre komma man inte i den har tråden.

Men nu får du ju ge dig. Min hovslagare kommer när jag ringer och slår på den nya skon, inga krusiduller. Det är ju dennes jobb! Att hästen inte fungerade i ridskoleverksamheten har verkligen ingenting med denna tråden att göra och det berodde absolut inte på tappskor.

Varför är du så angelägen om att få en rapport om hur det ligger till med hästen och tappskor? Alexandra_W är inte en person jag känner så att ta henne till stallet skulle nog inte göra att min häst tappade mindre skor. No offense Alexandra_W men jag tror du förstod vad jag menade.

Jag blir riktigt putt på dig när du säger att jag har bättre kontakt med folk i den här tråden än med min hovslagare för du har verkligen ingen aning om vad jag och hovslagaren har diskuterat och pratat om angående min häst. Du känner inte mig och min häst och vet således inte alls vad jag och min hovslagare diskuterar angående tappskor. Du beter dig bara löjligt.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka