Vad göra med sovrummet?

Film!

Sovrummet är nog det enda jag inte är nöjd med... ångrar fondtapeten lite faktiskt! Väggarna på sidorna är tapet som förra hyresgästen satt upp..

Det enda jag vet är att jag ska ha mer växter i fönstret..
Är ju tyvärr inte så stor yta att jobba med..

Den gröna tapeten är jättefin! Fondväggen är inte min smak. Hade det nu inte varit en teaksäng hade jag rekommenderat att måla och dessutom byta ut listerna till högre vita men de måste ju harmoniera med sängen. Golvlånga vita gardiner, skira. Mkt grönt i fönstret ( ta igen teak/brunt läder på krukor av olika modell), bygg elementskydd ( teakfärgat alt. vitt beroende på säng och list). Lägg trägolv eller dölj golv med jättematta. Adnetspegel i brunt läder hade ju varit pricken över i:et men de är ju tokdyra. Finns liknande kopior. Sobert enfärgat sänglinne.
Vill du istället behålla dina sprakande sängkläder hade jag rekommenderat att inte ha fondvägg utan fortsätta med samma tapet som på resten av väggarna och låta sängen vara fokus och ta upp "accenter" ( stavning?!) i form av ex.vis orangea grejer du kan ställa på tavellist (av teak eller målad vit) samt ta igen med krukor eller häftig 50-talslampa!

Jag hade bytt gardinerna till vita längder.
Satt upp ett tavellist ovanför sängen och ställt ljuskoppar och någon tavla.
Köpt vita sängbord, eller möjligtvis i teak.
Köpt en stor matta i ljus naturfärg.
Satt upp en stor avlång tavla på väggen till höger om dörren.
Haft ett överkast till de gånger man har gäster/vill bädda ordentligt.
Jag gillar inte taklampor så jag hade gjort mer punktbelysning. Hängt en lampa i fönstret och sänglampo.

Och gröna växter i fönstret.

Så olika man kan tänka!

Det största störningsmomentet för mig är fönstret. Mer gardiner och blommor, kanske någon belysning?

Sedan stör jag mig på de väggar som har ursprungstapet. Dem hade jag inte kunnat leva med. De kontrasterar för mycket mot färgerna i fondväggen och skämmer också golvet.

En rejäl pyts färg är inte så dyrt. Plus enkelt att göra själv.
Jag hade målat.

Jag hade målat rummet typ ljusgrått. Kanske en fondvägg med grått/silver. Då kan du ha vilka färger på sängkläderna som helst. Jag gillar inte vitt så därför hade jag valt grått. Med neutrala väggar kan du slänga in vilken färg som helst på gardiner/sängkläder/fönsterlampor.
Långa gardiner, fler blommor. Typ kristallkrona. En stor matta.

Fast jag gillar fondväggen så hade absolut kunnat behålla den också. Då hade jag målat väggarna i matchande färg, skaffat rosa eller grönt överkast, rosa eller grön matta.

På den högra väggen - skulle du kunna ha någon typ av hylla där typ string eller liknande?
Och en spegel bredvid?
Hade också ändrat gardinerna till hellånga vid sidan istället för en kappa, passar bättre i ett sovrum och ger en mer mysig och inramad känsla just där.
Ljusslingor höjer alltid mysfaktorn!
Hade definitivt lagt in en matta jag med :)
Sänggaveln är superfin :love:

På den högra väggen - skulle du kunna ha någon typ av hylla där typ string eller liknande?
Och en spegel bredvid?
Hade också ändrat gardinerna till hellånga vid sidan istället för en kappa, passar bättre i ett sovrum och ger en mer mysig och inramad känsla just där.
Ljusslingor höjer alltid mysfaktorn!
Hade definitivt lagt in en matta jag med :)
Sänggaveln är superfin :love:

Har faktiskt en stringhylla över som jag inte visste var jag ville ha :)
När lönen kommer ska jag åka och kika efter matta, köpa blommor och gardiner!

Så olika man kan tänka!

Det största störningsmomentet för mig är fönstret. Mer gardiner och blommor, kanske någon belysning?

Sedan stör jag mig på de väggar som har ursprungstapet. Dem hade jag inte kunnat leva med. De kontrasterar för mycket mot färgerna i fondväggen och skämmer också golvet.

En rejäl pyts färg är inte så dyrt. Plus enkelt att göra själv.
Jag hade målat.

Måste man inte börja spackla och ha sig om man ska måla? :o hatar också de väggarna. Tidigare hyresgästen har typ sprayat glitter på dom också...

Blommor kommer köpas in! Vill ha en lampa i fönstret med, funderar på en retro bordslampa eller ska man sikta på hängande?

Måste man inte börja spackla och ha sig om man ska måla? :o hatar också de väggarna. Tidigare hyresgästen har typ sprayat glitter på dom också...

Blommor kommer köpas in! Vill ha en lampa i fönstret med, funderar på en retro bordslampa eller ska man sikta på hängande?
Generellt så tyckerjag att det syns mer om man spacklar en massa. Främst för att spacklet sällan får samma yta som resten av underlaget. Det står och skriker spackel liksom.

Om tapeten är skapligt oskadad så skulle jag bara grunda och sedan måla.

Senast ändrad:
Okej, då kör vi. Jag har kört fast när det gäller sovrummet. Jag är nöjd med väggkulören, som är dovblå, och möblerna. Har planerat att uppdatera gardinerna till något mer ombonat och få in mer växter i rummet, men sen då?

Jag skulle vilja få upp en kroklist, så jag slipper hänga morgonrocken på dörren :o var skulle den passa? Jag har även en hylla (som står lutad mot byrån) som jag vill sätta upp.. men var?

Önskemål om några slags tavlor finns, men jag kan varken bestämma placering eller motiv. Jag vill ha något vilsamt som varken är en färgklick eller för dovt. Skulle med glädje hänga upp den tavla som står på byrån, men vet inte var? Jag har ju ganska mycket vägg till förfogande och tycker att jag har en bra bas, men det där sista får jag liksom aldrig till :confused:

(Och nej, drömfångaren ska inte hänga kvar i fönstret och skenorna ska inte stå i hörnet, jag går ner med dem till förrådet nu :angel:)

img_4911.jpg
img_4912.jpg
img_4913.jpg
img_4915.jpg

Jag spacklar hål, typ där det suttit tavlor, och allmänna ojämnheter. Sen målar jag bara. Orkar inte riva ner tapet om den inte sitter väldigt löst.

Lampa hade jag tagit vad jag tycker är snyggt. Personligen gillar jag hängande men det är ju en smaksak.

I helgen har jag som mål att bli klar med sovrummet, som jag postade bilder på ovan. Har hittat jättemysiga sammetsgardiner i en cremévit ton men i övrigt vet jag inte vad jag hittar på.

Okej, då kör vi. Jag har kört fast när det gäller sovrummet. Jag är nöjd med väggkulören, som är dovblå, och möblerna. Har planerat att uppdatera gardinerna till något mer ombonat och få in mer växter i rummet, men sen då?

Jag skulle vilja få upp en kroklist, så jag slipper hänga morgonrocken på dörren :o var skulle den passa? Jag har även en hylla (som står lutad mot byrån) som jag vill sätta upp.. men var?

Önskemål om några slags tavlor finns, men jag kan varken bestämma placering eller motiv. Jag vill ha något vilsamt som varken är en färgklick eller för dovt. Skulle med glädje hänga upp den tavla som står på byrån, men vet inte var? Jag har ju ganska mycket vägg till förfogande och tycker att jag har en bra bas, men det där sista får jag liksom aldrig till :confused:

(Och nej, drömfångaren ska inte hänga kvar i fönstret och skenorna ska inte stå i hörnet, jag går ner med dem till förrådet nu :angel:)

img_4911.jpg
img_4912.jpg
img_4913.jpg
img_4915.jpg
Det finns ju krokar att hänga över dörren. Väldigt praktiskt och dörren går fortfarande att stänga.

I helgen har jag som mål att bli klar med sovrummet, som jag postade bilder på ovan. Har hittat jättemysiga sammetsgardiner i en cremévit ton men i övrigt vet jag inte vad jag hittar på.

Hyllan hade jag satt över byrån, men jag hade nog målat om byrå och hyllan i samma ton som gardinerna. Tror att gardinerna kommer att göra ett mer ombonat intryck.

Hade också satsat på en kroklist att hänga över dörren.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60251665/ eller http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10197671/

@pepp jag får ordna en bild när de är på plats.

@hemlig @Lovisaleonora ja, det är smidigt med dem men det funkar inte på min dörr för den är liksom "klackad" då karmen inte heller är slät. Jag tror ändå att det blir lite krokar på väggen nära dörren, det är ju där man mest naturligt passerar..

Vilken skillnad med andra gardiner!!
20171225_134405_5a40f96ee087c34970a05586.jpg

Fler gröna växter ska köpas när julen åker ut :)
Inte hittat nån snygg retrolampa än.. men letar med ljus och lykta (hehe)
Min målarkompis kan ev hjälpa mig med sidoväggarna efter januari!

Trodde jag hade en tredje stringhylla, men så verkar det inte vara :( så är mer inne på en stor spegel nu. Måste bara spara ihop lite cash :)

Till din säng hade jag kört på en sängkappa. Det ger ett lite mer "klätt" intryck. Kanske hade det passat med en stringhylla på väggen till höger? Med lite växter och prylar i :)

Liknande trådar

Hemmet Vi tänkte ha den här tapeten i hallen + ljusgul färg på en stor vägg i samma hall. Bilden är väldigt missvisande mot tapetens egentliga...
Svar
8
· Visningar
773
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
810
Senast: MiniLi
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka