Vad göra med alla vindruvorna?

Lupin

Trådstartare
Jag har en liten vinstock, blå burgunder, som fått ganska många klasar i år, den växer på friland. De mognar för fullt just nu och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med alla druvorna? Skalet är ganska tjockt och lite beskt, men fruktköttet är gott när man pelat bort alla kärnorna. Några förslag?

Sv: Vad göra med alla vindruvorna?

Nej jag har inga förslag, men däremot tänkte jag be om lite tips från dig :) . Jag fick två plantor på min födelsedag, en blå och en grön sort och jag planterade dem mot en vägg och de har tagit sig bra.

Men hur gör du till vintern? Ska de klippas ned något, ska de täckas eller hur gör man? De skulle vara härdiga ända långt upp i landet i alla fall så de tål väl en hel del har jag förstår. Hur länge dröjer det innan jag, som du får druvor?

Var glad att du fått behålla dina v-druvor :bow: mina åt ju getingarna upp :mad:

Har inga tips att ge dig då jag själv kommer att behöva det nästa år
Då ska inte getingarna komma åt dom :devil:

Vi brukar ha en stoor kräftskiva på hösten och alla får äta så mycket vindruvor dom orkar! Sen ger vi bort mycket till grannar, vänner mm. Fans så är vi en stor familj och jättegoda druvor...;)

Ge bort dem till behövande bukefalister :angel: :D

Ja, jag avundas dig som kan äta vindruvor tills du storknar. Så gör även min vovva, som är tossig i de underbara små bären!!

pappa har både gröna och blå vindruvor, han har ett skitstort växthus som de är planterade i. de blå har tagit över helt så den gröna plantan har jag knappt sett :p
bären är små och runda och fulla med syra(?), de smakar väldigt mycket och jag får jordens klåda runt munnen när jag äter dom.

han har iaf gjort vin på sina blå druvor förut, då var jag för ung för att provsmaka så jag har ingen aning om hur det smakade ;) men det kan ju vara ett tips!

*kl*

Tack för alla svaren. Fast jag hade hoppats på svar i stil med: gör vindruvsmos och frys in eller nåt sånt. :p

Torka och gör russin? :D

Häll allihop i en juiceextraktor och gör druvjuice!

Lägg en vindruva i ett iskubsfack och fyll på med vatten. Gör så tills druvorna är slut eller frysen full. Sen kan du sälja partydruvor till närmsta pub!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 811
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 353
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka