Vad göra med 3åring ?

Sv: Vad göra med 3åring ?

*KL*

Min fialotta är 3, och jag har haft henne som handhäst på kortare skrittturer i skogen nu under vintern (jag är hyfsat rund om bebismagen nu så jag visste att hon skulle få vila under en längre period)
Har longerat henne några få kortare stunder under senaste månaden så hon ska förstå vad det är.

Tömkörde henne på kul första gången i förra veckan, gick galant, lite svårt o komma iväg i början bara, men sen så...

Jag har vant henne vid tränset under vintern - och det älskar hon.

Annars så prommenerar vi mest om vi gör något alls.

Det är jättemysigt o bara vara tillsammans tycker jag. sitta i hagen och mysa, plocka blommor i skogen, gå ner och doppa hovisarna i sjön...

jo just ja, förra sommaren gick vi ner till badet under de varmaste dagarna och badade, både hästen och jag... *love*

Filippan skrev:
Det är iofs inte sant. Senor och ligament och hela faderittan måste också vänjas vid belastning etc. Bäst är, tycker jag, att vänja in långsam och börja hyfsat tidigt. Jag skulle börja lite på hösten som treåring (alltså 3½-åring) med att vänja vid sadel o träns o kanske börja tömköra lite. Med väl inplanerade vilor förstås.

Jo, det vet jag men jag menade inte att man skulle vänta med inridningen tills de är 15 bast ;)
Håller helt med dig & om att skynda långsamt :)

Kiickan skrev:
Ju längre man väntar med inridningen desto längre håller de som ridhästar när det blir äldre .. :)

Better safe then sorry (kommer inte på vad det heter på svenska):D

Håller med!

Man får ju kolla på individen, vi har en fyraåring i stallet som ännu inte är redo för inridning, han är så valpig och framför allt är han riktigt klen.

Hej !

Jag har ingen direkt erfarenhet av unghästar, så jag ska inte börja ge mig på att ge dig råd ;) Men är såklart nyfiken på vad det är för häst du köpt, berätta o lägg in en bild :D

Nasi skrev:
Hej !

Jag har ingen direkt erfarenhet av unghästar, så jag ska inte börja ge mig på att ge dig råd ;) Men är såklart nyfiken på vad det är för häst du köpt, berätta o lägg in en bild :D

Erro från Segerbäck heter han.
E: Ási från Fors (våran 7åring) och U: Asa från segerbäck som är e: Mökkur.
så det finns bra stam på honom.
Bilder (endast fölbilder dock) finns på http://www.segerback.com
gå in på våra avkommor och sen Erro.

Helt underbar bäbis :D
han ska vet. besiktas den 13juni :D

Min 3-åring åkte på bete igår, tomt.

Det finns mycket du kan göra med din häst. Om han är van/snäll att leda kan du smått börja tömköra honom, med sele el sadel och när han lyssnar på dig och är fullt styrbar kan du även sätta honom för vagn.

Ut och klättra i skog & mark, gå över bommar, kavaletti,,,nyttig styrketräning. Träna lastning, unghästar brukar ofta vara rädd om sina ben, låt honom vänja sig vid att du tar och lyfter på hans ben.

Lyck till med din häst/ Mvh Linda

Tänkte vänta med sadelvänjing tills nästa år faktiskt..
börjar hellre med det sent.. men bett ska han nog få börja vänja sig vid i sommar då jag ska försöka ut och handhästa honom ganska mycket under sommaren så att han får komma ut och röra på sig lite samtidigt som han lär sig väldigt mycket på det...

är det dumt ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 451
Senast: Ceta
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar