Vad göra med 3åring ?

Michis

Trådstartare
Hoppas att denna får ligga kvar här eftersom det gäller träning av islandshäst...

Jag ska snart få hem min första EGNA pålle.
Han är 3år och inte hanterad någonting, borstad, kratsad hovar och sånt där kan han. Men inte så mycket mer.

Han är snäll att hantera, leda m.m.

vad kan man göra mer med honom ?
Han är väldigt välutvecklad så man skulle kunna rida in honom men jag vill ändå vänta 1år med det.

Så, vad gör ni med era 3åringar ?

Sv: Vad göra med 3åring ?

Man kan ju börja vänja dem med sadel och träns, tömköra, promenera med dem så de får vana av omvärlden, och min favorit - ha med dem som handshäst. Väldigt lärorikt för de små liven.

Även träna för hand och träna deras kroppsmedvetenhet är bra förberedelse för inridningen.

Jag har också precis fått hem en unghäst med samma bakgrund som din. Ham är välutvecklad och jag fick för mig att han nog kunde skickas på inkörning, tyvärr visade han sig inte vara psykiskt mogen får såpass mycket träning, så nu är han hemma och vi kommer att fortsätta tömköra osv i lugn takt, promenader på byn är väl trevligt och jag kommer att ha med min pojke på alla möjliga aktiviteter så att han vänjer sig vid olika miljöer. Viktigt är nog att de får regelbundna väl tilltagna vilopauser där de bara får vara häst och smälta intrycken.
Men JISSES vad man är sugen på att börja rida! :eek: Tur man inte köpte en fölis :crazy: :p

Min mammas ridlärare har en isis på3 år som hon brukar Tömköra,longera ,promenera me och sånt

Jag tömkörde, longerade, löshoppade, gick på promenader... hade tyvärr ingen mer häst så jag kunde inte ta med han som handhäst. men allt gick som på räls med inridningen=)

skuggi skrev:
Men JISSES vad man är sugen på att börja rida! :eek: Tur man inte köpte en fölis :crazy: :p

Jo såklart man blir sugen på att rida, men jag har ju våran valack också (mammas egentligen), så honom ska jag ju fortsätta rida samt att jag hjälper till med andra hästar i stallet... Våran 7åring är f.ö. pappa till bebisen :love:

Jag tycker att han verkar vara rätt mycket hanterad om han kan allt som du räknade upp en häst som inte är hanterad (som du skrev att han inte var) går i allmänhet tex inte att leda. Jag är rätt nöjd om mina treåringar är hanterbara och brukar låta dem vara och kanske börja med lite sadelvänjning på senhösten.

Mist skrev:
Jag tycker att han verkar vara rätt mycket hanterad om han kan allt som du räknade upp en häst som inte är hanterad (som du skrev att han inte var) går i allmänhet tex inte att leda. Jag är rätt nöjd om mina treåringar är hanterbara och brukar låta dem vara och kanske börja med lite sadelvänjning på senhösten.

Han har blivit ledd till och från hagen när han ska bli verkad/vaccinerad. Samt att hon tränat att lyfta hovarna.
Detta har gjorts regelbundet (vacc. 1-2ggr per år, verkningar var 8e vecka).
Mer än det har han inte gjort.
Och det kallar iaf jag inte hanterad.
Han har ALLTID varit snäll att leda och försöker verkligen förstå vad du vill, han följer efter en som en hund och detta har han gjort sen han var föl (hon har haft honom sen han vart avvand).
Vi har tre st unghingstar i stallet som inte är mer hanterade än att ha gått in och ut från hagen, och dessa är (nästan) alltid snälla att leda. Så det har nog mycket med indivden att göra.

Om hästen är verkad regelbundet, så har den nog också lärt sig att blivit ledd.

_Diddl_ skrev:
När kan man börja rida in dem då? :)

Jag tänkte börja rida in om typ ett år..
vet inte hur andra gör ? men jag vill inte börja innan han är 4 iaf..

Ju längre man väntar med inridningen desto längre håller de som ridhästar när det blir äldre .. :)

Better safe then sorry (kommer inte på vad det heter på svenska):D

Kiickan skrev:
Ju längre man väntar med inridningen desto längre håller de som ridhästar när det blir äldre .. :)

Det är iofs inte sant. Senor och ligament och hela faderittan måste också vänjas vid belastning etc. Bäst är, tycker jag, att vänja in långsam och börja hyfsat tidigt. Jag skulle börja lite på hösten som treåring (alltså 3½-åring) med att vänja vid sadel o träns o kanske börja tömköra lite. Med väl inplanerade vilor förstås.

Men vad ÄR då hantering för dig???? Att ta in och ut hästen från hagen tycker jag är hantering, att träna den att ledas, att borsta, att kratsa hovar. Tömkörning osv kallar jag hellre föberedning för inridning, men det är ju bara ordklyveri, men när du skrev att hästen inte var hanterad trodde jag att du menade ungefär samma sak som mig, dvs häst som nästan inte ens haft grimma på sig.

Mist skrev:
Men vad ÄR då hantering för dig???? Att ta in och ut hästen från hagen tycker jag är hantering, att träna den att ledas, att borsta, att kratsa hovar. Tömkörning osv kallar jag hellre föberedning för inridning, men det är ju bara ordklyveri, men när du skrev att hästen inte var hanterad trodde jag att du menade ungefär samma sak som mig, dvs häst som nästan inte ens haft grimma på sig.

men om du har en tereåring som typ inte ens haft grimma på sig, hur har du då fått den vaccinerad och verkad ?
Det jag menar med hantera, är att träna den mer på att följa med m.m. än att gå till och från hagen.
Ledas till och från hagen och lyfta på fötterna inför verkning är inte hantering för mig, det är bara sånt som är bra att lära hästen tidigt så att det ej blir problem senare.

Hur ser isf hovarna ut på en 3åring som inte ens haft grimma på sig ?

Självklart tycker jag att man ska hantera unghästar helst redan från det att de är föl, jag tycker att det verkar bra att din häst är hanterad och alla mina unghästar hanteras, det enda jag vill försöka säga är att jag tycker att det är lite konstigt att säga att din häst inte är hanterad när han enligt min mening verkar vara bra hanterad (till skillnad från inte hanterad). Jag får ibland ohanterade 5-åring på inridning (och då menar jag Ohanterade) och det är ofta ytterst besvärligt med stor skaderisk för både häst och människa, lyckligtvis börjar det bli ovanligare även här på Island.

Michis skrev:
Jo såklart man blir sugen på att rida, men jag har ju våran valack också (mammas egentligen), så honom ska jag ju fortsätta rida samt att jag hjälper till med andra hästar i stallet... Våran 7åring är f.ö. pappa till bebisen :love:

Joo.. jag har ju två vuxna här hemma som man kan rida.. men man blir ju så suugen att rida den NYA för han är ju sååå tjusig... :love:

Mist skrev:
Självklart tycker jag att man ska hantera unghästar helst redan från det att de är föl, jag tycker att det verkar bra att din häst är hanterad och alla mina unghästar hanteras, det enda jag vill försöka säga är att jag tycker att det är lite konstigt att säga att din häst inte är hanterad när han enligt min mening verkar vara bra hanterad (till skillnad från inte hanterad). Jag får ibland ohanterade 5-åring på inridning (och då menar jag Ohanterade) och det är ofta ytterst besvärligt med stor skaderisk för både häst och människa, lyckligtvis börjar det bli ovanligare även här på Island.

Min treåring hanterades när han precis blivit avvand, togs in på stall nattetid i box med kompis en tid osv. Sedan dess har han bara kommit in för att verkas(tyvärr lite väl sällan) och vaccineras. Det tycker jag är ohanterat. Fast han är ju ingen vildhäst som aldrig sett en människa heller... :crazy:

Mist, i det näst senaste numret av tidningen Ridsport så förkastades till stor del hantering av föl. Man tyckte där att bandet mellan sto/ föl var viktigt att inte störa och att föl i försök man gjort reagerade minst lika positivt om modern hanterades på ett bra sätt. Det var lite "se och lära" över det. Funderar på de ohanterade femåringarna, kan det vara så att de hästarna inte heller hanterats vid födsel osv?

Alltså, jag har inte en aning om relevansen i dessa försök, men det låter lite rimligt ändå.

Vanligtvis fölar stona ute här på Island och varken sto eller föl hanteras namnvärt de första månaderna (förutom när man skjutsar iväg dem till ny hingst) Många uppfödare har dock börjat med viss hantering av fölen och väldigt många hanterar fölen /unghästarna när de avvänjs, kanske skulle man låta bli att hantera fölen och bara stona men der blir ju ändå en viss form av hantering eftersom fölen då följer med in på stall osv. Att få in en 5-åring som tex aldrig varit bunden är lite knepigt. Att bli uppbunden lär sig en 6 månaders unghäst på några minuter (de flesta i alla fall) medan en äldre häst lätt drabbas av panik. Fast egentligen verkar det mest som om vi har olika definitioner av ordet hantering;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 450
Senast: Ceta
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar