Vad göra - hovar

Jane_Done

Trådstartare
Nu vill jag ha lite inspiration från olika håll. Min häst är konvalescent och barfota just nu. Nedan ser nu hur han ser ut. Vad tycker ni om problemområdena och vad rekommenderar ni? (Länken ligger under för er som bara får kryss.)

Höger fram:
350362916IbilLm_ph.jpg

Höger fram

Vänster fram
350362613OYtQPt_ph.jpg

Vänster fram

Höger bak
350363063YfLiLZ_ph.jpg

Höger bak
Vänster bak
350362479aILliR_ph.jpg

Vänster bak

/Jane

Sv: Vad göra - hovar

vet inte om det är bilderna som förvillar, men högersidans hovar sen ut att ha flutit ut mera än vänstersidans, de ser större/bredare ut. Hästen är rätt plattfotad också på alla 4. Vet inte riktigt vad du menar för problemområden och vad du vill ha för förslag, men det kanske är så att hästen behöver gå skodd även nu?

Jag frågar egentligen helt förutsättningslöst och vill gärna höra hovslagare men också andra synpunkter.

Höger fram är rejält utfluten men har blivit bättre utan skor. Med skor växte den bara. Höger bak är ju lite speciell eftersom han är skadad där. Men hur kommer man då tillrätta med utflytningen tycker du?

/Jane

jag har ingen aning, jag är ju inte hovslagare och har ingen utbildning på hovar... vad säger din egen hovis? konstigt att hoven flyter ut mindre barfota när den inte har något som håller emot den borde det ju vara tvärt om kan man tycka. Din hovslagare kanske skor med för stora skor eller nåt då? nä, jag ska inte komma med spekulationer när jag inte vet vad jag pratar om... konsultera ett par olika hovslagare är mitt tips!

En hov som flyter ut mer på en sida är helt enkelt felbelastad.
Så skaffa en hovis som kan se helheten på hästen= från axelled, karpalled, kot-kron-hovled....en sådan häst måste verkas på ett annat sätt så att hästen kan belasta hoven rätt.

Min häst hade ganska utflutna hovar när jag köpte henne. Hon hade då aldrig varit skodd. Två skoningar senare var problemet åtgärdat. Men min hovslagare är lite av en trollkarl :bow:.

Jane_Done skrev:
Nu vill jag ha lite inspiration från olika håll. Min häst är konvalescent och barfota just nu. Nedan ser nu hur han ser ut. Vad tycker ni om problemområdena och vad rekommenderar ni? (Länken ligger under för er som bara får kryss.)

Höger fram:
350362916IbilLm_ph.jpg

Höger fram

Vänster fram
350362613OYtQPt_ph.jpg

Vänster fram

Höger bak
350363063YfLiLZ_ph.jpg

Höger bak
Vänster bak
350362479aILliR_ph.jpg

Vänster bak

/Jane

Att en hov blir större än den andra - som här hf större än vf - beror på att den hov som är störst belastats mer. Vanligt om hästen varit långvarit halt. Nu kommer jag inte ihåg vilken fot din häst hade problem med, men en halt fot ger större belastning både den andra foten på samma benpar, alltså andra bakbenet om hälta bak, och den fot som är diagonalt. Alltså om hälta vb så belastas hf. Kan det vara ett svar?

Att komma tillrätta med det hela är att få hästen frisk först och främst och givetvis bra hovvård. Det behöver inte vara utflutna hovar om den ena hoven är större. Det kan vara hela vägen uppifrån. Att bara få se hovar underifrån säger inte så mycket om dem.

Vad det gäller utflutna hovar så rekommenderar min hovslagare att gradvis jämna ut förhållandet. Ta bort utflutna sidor, framförallt om det på hovens sida blir en bruten vinkel, då skall det som sticker ut nedanför vinkeln bort.

Jag är inte hovslagare. Undrar var alla trevliga hovslagare som brukade svara förut tagit vägen. Rude, Ameo t.ex.

Hälsning Maja

Jag tycker att det ser ut att vara dags för verkning.
Men det är svårt att avgöra genom att bara titta under hoven.

Men om det är sm jag tror, så skulle jag om det var min häst, verka, verka och verka.
Ofta, ganska så hårt och med ordentligt rundade kanter.

Utflytningen kan vara en gammal skada, yttre våld.
Den kan vara att hästen bänder ut hovväggen för att den är för lång eller av snedbelastning.
Alla dessa problem vill ha hårdare verkning som lösning.
Jag skulle klippa upp kanten högt vid utflytningen för att avlasta hovväggen så att den får en god kontakt med lamellranden igen.

Vill du att jag analyserar ytterligare, så vill jag ha bilder på foten stående på plant rent underlag, förslagsvis betonggolv.
Framifrån, snett framifrån, från sidan och gärna snett bakifrån.
Jag vill se hela benet inklusive karpus (framknät) för att få en uppfattning om vinklarna.

Hf har alltså varit utfluten sen jag köpte honom för ett år sen, så någon skada eller hälta har han inte haft på vänstersidan. Därmot ställer han ju fram höger påfallande ofta när han betar, och ska tilläggas, viker in vänster.

Jag har fått bud på att verka upp det utflutna. Något mer?

/Jane

Bara några korta tillägg....
Som påpekats av tidigare svar är utflytningen en verkningsfråga, den sida som flyter ut tar mindre belastning och motsvarande sida tar mer belastning och börjar därför växa mer lodrätt.
I det att man verkar ner den utflutna sidan mer vrids hoven och belastningen jämnas ut och alla blir glada igen(mest hästen).
Jag tycker att det är hög tid att verka, ett problem är att hörnstöden utvecklas olika, detta i sig ger en asymetri i hovens stabilitet så därför tycker jag du skall låta verka ofta max 3 veckor.
Det är väldigt viktigt att skapa och behålla en symetri i hoven för att den skall växa korrekt.
Att hovar är olika stora(inom rimliga gränser) är inget onormalt, det kommer sig av att hästar som mäniskor belastar sina svaga o starka sidor olika mycket.

Tack Maja :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
408
· Visningar
35 409
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: igbest
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
673
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama