Vad göra åt svettfläck i sadeln?

dumle_gumman

Trådstartare
Någon mer än jag som får en rund svettfläck i sadeln efter rumpan? Har ni tips? Den nya dyra sadeln börjar få märke precis som min gamla

Någon mer än jag som får en rund svettfläck i sadeln efter rumpan? Har ni tips? Den nya dyra sadeln börjar få märke precis som min gamla

Många nyare sadlar är känsliga då sits skinnet är ngt tunt. En tanke är ju att inte sitta ned så mkt under passets gång utan lätta mera från sadeln så att det inte blir så mkt friktion.;) Prova med att byta till andra underkläder som kanske inte gör att det blir så varmt. Kanske kan hjälpa att du talkar/pudrar din rumpa med ex barnängen talk. (samma talk som bebisar pudras i rumpan med för att inte få utslag av blöjan)

Eller prova att byta ridbyxor, många av dagens ridbyxor är det mkt polyester (plast) i vilket medför värme och ökad friktion mot sadeln, men även för stora ridbyxor medför mer friktion/rörelse då de ”kanar runt” under dig. Eller köp en vanlig sits/rumpvärmare. Finns i både fårskinnsmodell runt ca 400-500 kr eller ”konstpäls” för ca 100 kr.

Enkelt sätt att skydda din sadel i vardagsridningen och enkel att plocka bort när du inte vill ha den.

Lycka till:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: super
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 542
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Appar
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur