Vad göra åt långvarig (foderrelaterad) diarré?

L

Lord Owen

Min häst fick diarré när han gick över till gräs nu i våras (förutom en miss så gick det långsamt och som planerat) och har sedan dess fram och till haft diarré, den kan försvinna i några dagar men kommer sedan tillbaka. Han är känslig i magen annars också, som vid foderbyten i allmänhet och stallbyte, men har inte reagerat på hela vintern då han fått byta hö en gång. Känns som att jag verkliegn måste få ordning på hans mage nu, han får Mag/tarmbalans och är nyligen avmaskat för att se om det skulle hjälpa. Har blivit liiiite bättre av mag/tarmen men inte särskilt mkt. :crazy: Vad ska jag göra? :confused: Han verkar helt enkelt inte kunna få ordning på sin mage med gräset.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad göra åt långvarig diarré?

Hm, borde nog ha satt den här på hästvård. Kanske någon vänlig själ (moderator) vill flytta den? :angel: :bow:

Sv: Vad göra åt långvarig (foderrelaterad) diarré?

Finns olika bakterier, Proequo (bakteriesyrad ensilerad havre som soppa), Protexin (gel på samma form som avmaskning eller som mineralpellets), Pronutrin (pellets köps av veterinären). PM:a för tips om inköpsställen.

Har provat alla tycker att protexin fungerar bäst, börja med en tub gel och fodra med pelletsen därefter.

En häst jag hade ställde jag på HGB i en vecka och då bytte de hela hennes tarmflora, riskabelt men efter det blev hon mycket bättre.

Lycka till

Senast ändrad:

de e bra att prova pro equo om du får fatt ide..... men prova med loppfrö, de ska funka både på diaree o sand, ja men annars kolla in www.steneberg.se, Ingela som har denna hemsida är rätt bra på detta med foder o sånt. skriv ett mail till henne, så kan hon ha ett o annat bra förslag. Hon säljer loppfrö med så kan du juh prova

Lycka till!!!

de e bra att prova pro equo om du får fatt ide..... men prova med loppfrö, de ska funka både på diaree o sand, ja men annars kolla in www.steneberg.se, Ingela som har denna hemsida är rätt bra på detta med foder o sånt. skriv ett mail till henne, så kan hon ha ett o annat bra förslag. Hon säljer loppfrö med så kan du juh prova
Povex är oxå ett förslag, men fråga ingela

Lycka till!!!

Har inte provat Mag- tarm från Krafft men däremot MicroBalans och den funkar jättebra. Även bra mot "semester-mage" för den som ska ut och resa i sommar. :)

Hej
Foderjäst är bra att ge vid foderbyten, mindre svullna ben oroliga magar.

Dessutom får hästarna bla fin päls av det.

De brukar vara lite skeptiska till en början, luktar och smakar konstigt. Men när de vant sig så äter de precis som vanligt.

Min nuvarande häst kan inte äta betfor, blir väldigt lös i magen av det. Har märkt att ju mer blöt mat desto lösare mage...

Mvh/P

Men loppfrö är väl som lavemang, att det "sköljer ur tarmen", eller? Och mer lös i magen behöver han knappast bli... :crazy:

Tror ni att man skulle kunna ge A-fil (Asidofilus)?

I stället för A-fil gav vi Probimin till vår gamling som var lite risig i magen. Det hjälpte suveränt bra.

Lord Owen skrev:
Men loppfrö är väl som lavemang, att det "sköljer ur tarmen", eller? Och mer lös i magen behöver han knappast bli... :crazy:

hej Lord owen, om du läser på hemsidan som jag rekomenderar så står där att de är bra även vid diarre. O nej de blir inte som ett lavemang utan fröerna har en hinna som blir lixom klibbig när den blir fuktig, denna hinna suger åt sig sand om hästen har de i magen, (kan vara en orsak till diarre, om sanden ligger o hindrar upptag av vätska i tarmen :idea: , de behöver inte alltid få kolik för att de har sant i maggen) o om den är lös som din då är så suger den åt sig fukt o stoppar upp "farten" lite grann. Som sagt ring Kvinnan från hemsidan, hon har mångårig kunskap med loppfrö, djursjukhuset i helsingborg anvisar ofta deras kolikpatienter till henne för efter vård med loppfrö.

de finns ett sätt att säkert få en "genomsköljning" alla lavemang o de e o ge mkt olja i fodret. eller linfrö kan oxå ha den effekten.
men de va bara ett litet PS.

www.steneberg.se

lycka till!!! :banana:

Vad ÄR loppfrö egentligen? Det är inget man kan köpa i en vanlig affär?
Tack för tipset! :bow:

Lord Owen skrev:
Vad ÄR loppfrö egentligen? Det är inget man kan köpa i en vanlig affär?
Tack för tipset! :bow:

nej man kan ju inte de änn, de finns i hälsokosthyllan i de flesta mat affärer heter psyllium frö, men de e dyrt som pocker. De blir de så fort man döper om ngt till hälsokost. Så med andra ord man kan ha de till sig själv om man blir lite diarreig..... annars kan man beställa av steneberg. Ingela skickar i hela sverige. Jag kan inte direkt svara i tekniska termer vad loppfrö är, men de heter psyllium frö o kommer från de varma breddgraderna typ runt afrika. ngn sorts växt vet ja :confused: ,
Men som sagt de GÅR att köpa i affären men de blir jätte dyrt per kilo, om du bara ska prova så e de kanske ok. hästar med akuta besvär ska ju ha i sig en hel del. I förebyggande syfte räknar man med 1-2 dl om dan för små hästar o 3-4 dl för stora.
Skicka frågor till
ingela.knutsson.klitte@lm.lrf.se
kan även berätta om de hjälper dig med trovärdigheten att hon sitter som ordförande i lrf i sitt distrikt.
ja avdelningen övrig info......
men skicka massor med frågor dit så lovar jag att du kommer att få massor med trevliga o informativa svar :banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 337
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
P
Katthälsa Hej! Nu är jag orolig för min kära katts hälsa igen och den här gången tänkte jag se vad jag kan få för kloka svar här, då både jag och...
Svar
3
· Visningar
2 367
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?