vad göra åt huggormsbett?

Tinuri

Trådstartare
hej, började fundera på dessu huggormar, hittade ingen tråd så jag startar en nu! har själv aldrig varigt med om att hästen blivit biten men jag undrar om någon av er har varigt med om det? var har hästen isåfall blivigt biten och vad har ni gjort åt det? bra att veta!

skriiv skriiv o ha en bra kväll! :bump: :)

Sv: vad göra åt huggormsbett?

Haft en som blev huggormsbiten i underdelen av kotan.
Troligen ganska nära stallet då det svullnade oerhört snabbt när jag kom in i stallet.
Visste inte då att det var ormbett men misstänkte det ju.
Ringde distriktvet somhade sommarvikarie som sa att hästen dör inom 10 min om man inte hinner ge cortison. :mad:

Talade om att då är det ju ingen ide att du kommer för du hinner ju inte hit... lade sedan på och ringde en kompis pappa som är vet och har hästar (bor dock långt bort). Han tyckte vi skulle hålla hästen still, gärna kyla benet, ha stenkoll på febern.

Svullnaden gav sig efter några dagar, håret runt bettet trillade av och 2 små hål syntes (efter tänderna, eller vad det nu är ormar har:confused:). Ingen feber.

Vi hade tur, blir de bitna i mulen så kan det svullna så pass att de får problem att andas.

ujjdå, jag skulle få panik om nån skulle säga åt mej att hästen dör om 10 minuter utan bla bla :eek: bra att det gick bra!!

inga sockerbitar i ditt fall? :rofl: hihi har alltid hört att man skall sätta sockerbitar mot såret..

inget med detta att göra men våran katt blev huggormsbiten i halsen, men vi upptäckte det först i det skedet när allt hår hade rammlat bort från halsen på grund av att han är ganslka mkt utomhus, och man såg tydligt två sår :eek: katten åt och var likadan som vanligt..

jo tycker mej ha hört om en häst som var på sommarebete och blev biten i mulen och dog?!!

Vår katt blev också huggormsbiten i somras. Benet svullnade upp och blev jättetjockt. Jag ringde vet som frågade om jag hade cortison hemma vilket jag hade (vi bor på en ö på sommaren ibland och därför har jag skaffat för säkerhets skull). Jag fick tratta i katten lite cortison och efter några timmars sömn var det lilla djuret piggt och raskt igen.

Har väldigt svårt att tänka mig att en häst skulle dö om man inte ger cortison inom tio minuter. Verkar väldigt överdrivet. Det är få människor som dör av huggormsbett. Jag tror att betydligt fler hästar skulle dö om det vore så. Säkert inte ovanligt att de blir bitna ibland på sommarbetena.

ujjdå, jag skulle få panik om nån skulle säga åt mej att hästen dör om 10 minuter utan bla bla :eek: bra att det gick bra!!

inga sockerbitar i ditt fall? :rofl: hihi har alltid hört att man skall sätta sockerbitar mot såret..

inget med detta att göra men våran katt blev huggormsbiten i halsen, men vi upptäckte det först i det skedet när allt hår hade rammlat bort från halsen på grund av att han är ganslka mkt utomhus, och man såg tydligt två sår :eek: katten åt och var likadan som vanligt..

jo tycker mej ha hört om en häst som var på sommarebete och blev biten i mulen och dog?!!

Sockerbitar har ingen effekt. Inte heller suga ur giftet med munnen, eller klämma. Man ska hålla djuret i stillhet och kontakta veterinär. Häst brukar inte va några problem med, så länge inte bettet är i nosen så den får problem att andas. Hålla koll på den så den inte får någon infektion och kanske stelkrampsvaccinera. Ormar är inte så rena i munnen...

Smådjur ska hållas stilla och omgående till veterinär för kortisonbehandling. Ofta ger man även dropp och antibiotika, och många kliniker vill behålla djuret över natten för att se att det inte dör, för det kan hända. Har man kortison hemma, kan man ge det innan man åker in till veterinären.

Det kan lika gärna ha varit en annan katt som bitit din. Nästan troligare, för av ormbett borde den ha blivit dålig...

Senast ändrad:

Min häst blev biten i bringan (legat ner på betet) och det enda som hände va att det blev en stor hård svullnad,vet sa till mig att köpa hudroid (?) salva på tub,på apoteket att smörja in svullnaden med,gick över på några dagar,hästen verkade inte det minsta bekymrad...

Mvh Arabizar

Vilken tönt.
Till saken hör att man på hund visat att kortison inte ökar överlevnaden efter huggormsbett.
PL

hörde om ett ardennerföl som blev biten i tungan för ett par år sen. den dog av det....

Hade en häst i stallet som blev biten på mulen. HUr länge hästen gått innan vi upptäckte det vet jag inte, men veterinären kom iaf o gav nån spruta (var inte med själv, så jag vet inte vad för nått)

Har en väninna vars ponny dog av huggormsbett för snart tre år sedan. Han blev biten i mulen, de ringde inte veterinär förrän dagen efter då han började bli riktigt dålig. Han hade blödningar i slemhinnorna och neukros i munnen.

Var ingen rolig syn kan jag säga.

Maximal otur.

Hos hund och katt behandlar man rutinmässigt med kortison och antibiotika. Som PL redan har påpekat har kortisonet inte visat sig påverka överlevnadsgraden, men jag förmodar att det gäller i de fall där svullnaden i sig inte varit livshotande (dvs bettet tagit så att svullnaden riskerar att orsaka kvävning). Antibiotika är man petig med för att förhindra fula infektioner - huggormsmunnar tillhör tydligen inte de renaste.

Häst är betydligt mindre känslig mot ormbett än hund och katt. Dock förekommer det att de får kraftiga reaktioner med svullnader som man kan överväga att behandla m kortison eller avsvällande i form av NSAID. Även infektioner med vävnadsdöd (nekros) förekommer. Skulle nog välja att sätta in beh om det hände min häst.

Hos hund och katt behandlar man rutinmässigt med kortison och antibiotika.

Nja, inte överallt. Det där är under förändring faktiskt, om än långsamt. Kortisonet är på väg bort och man använder sig mer av antihistamin samt serum om det finns tillgängligt. Antibiotika förebyggande stämmer dock samt även gärna ett dygn för övervakning. :)

Har tyvärr inget bra tips men kom och tänka på en gång när jag var yngre och var ute på semester, det var ett sto som fått ett litet föl (var väl max 2 v. gammalt) som la sig i ett huggormsbo för att sova och så kläcktes ungarna och bet ihjäl fölet:cry:.

Men jag kan tänka mig att det inte är så farligt för större hästar (om de inte blir bitna i mulen som det är skrivet tidigare) men man ska nog alltid ringa vetrinär och höra vad den säger.

Min ponnydam blev biten på mulen för snart två år sedan, såg redan när jag närmade mig hagen att något var på tok, stor svullen mule med dreglet rinnande så vi misstänkte direkt huggorm. Fick som tur tag på veterinär ganska snabbt, cortison spruta o antibiotika kur o följa med att hon kunde äta och dricka. Tog en tid för svullnaden att gå ner helt, men hon blev helt återställd. Stackarn! :)

haft en som blev huggormsbiten i mulen. Det var inte skoj för den kunde kanppt andas. mulen svullna upp och snart kom det ut ett tjockt gult sekret ur näsorna. blurk.
veterinären sa det var ingen fara, men när jag ringt o tjajtat tillräckligt att dom fick komma ut o dom väl kom konstaterade dom att det var tur dom kom ut... Hästen var myckte medtagen.

Har tyvärr inget bra tips men kom och tänka på en gång när jag var yngre och var ute på semester, det var ett sto som fått ett litet föl (var väl max 2 v. gammalt) som la sig i ett huggormsbo för att sova och så kläcktes ungarna och bet ihjäl fölet:cry:.

Men jag kan tänka mig att det inte är så farligt för större hästar (om de inte blir bitna i mulen som det är skrivet tidigare) men man ska nog alltid ringa vetrinär och höra vad den säger.

Men huggormar föder väl ändå levande ungar, så de kläcks knappast.
Låter som en liten skröna...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka