vad göra åt huggormsbett?

Sv: vad göra åt huggormsbett?

Min ettåring blev biten idag. Skulle ta in stoet för träning då jag tyckte han betedde sig så konstigt. Såg vid en närmare titt att han såg ut som en karikatyrhäst, med supersvullen mule. Ringde vet. direkt som kom efter en dryg timme. Kortison, penicillin och metacam. Stackarn han hade verkligen ont och man såg till och med bettet på mulen/nosryggen..... Detta var vid 15 och nu mår han nycket bättre, äter till och med trots att det är svårt! Han var i och för sig aldrig speciellt medtagen...

Så nu står han på peniccilin i en vecka, metacam och strikt vila..... Han har precis avslutat en penicillinkur efter infektion i kastrationssåret.. *suckar*

Min pålla blev förmodligen huggormsbiten någon gång igår för hela hennes bakben från flanken ner till hasen är tjockt som ett träd. Det är alldeles hårt och uppsvällt och hon har ont i benet (tror jag det). Ringde distriktan så fort vi såg det igår, som kom ut och gav något mot svullnaden. Vi ska nu ge henne pencillin i ett par dagar. Ska även hämta ut metacam på måndag (apoteket är ju stängt!!)

I veckans Veterinary Record (17 May 2008) står det just en rapport om Huggormsbett (Vipera Berus) på 7 svenska hästar samt deras behandling. Artikeln är skriven av K. G. Anlen. Hon skriver att under tiden Januari 2003 och September 2006 fick ett försäkringsbolag in 44 ansökningar om veterinärvårds kostnad samt 6 livs ersättningar för hästar som hade drabbats av huggormsbett.
Det finns också en beskrivning av behandlingen av 7 hästar med huggormsbett, ålder 10 dagar till 11 år. Tre vart avlivade de andra fyra överlevde.
Antiserumet "Zagreb" gav bra utgång och om det gavs tidigt vart det mindre vätskeansamling.

Tar upp denna tråd istället för att skapa en ny...

Hur vet man om hästen blivit ormbiten? När jag tog in ena hästen idag så var han jätte tjock mellan kronan och kotan och en liten bit upp på kotan. Han hade även en fuktig fläck, vi misstänkte direkt ormbett, men fick inget vettigt svar när vi ringde vet. Han har lite feber 38,1. Han verkar ha riktigt ont men vi lyckades iaf raka bort lite päls och man kan tydligt se två "hål" som skulle kunna komma från ormtänder men det var en massa mintdre "hål/sårskorpor"

Kan det vara ormbett tror ni? Kan man behandla det, att han inte ska ridas eller ansträngas vet jag ju men är det nå mer jag ska tänka på?

Har inte varit med om det och hoppas att jag inte kommer bli det heller. har hört att det inte är någon jätte stor fara om hästen blir biten i benet eftersom att hästen är så pass stor och lite gift, människan väger otroligt mycket mindre än en häst. men man ska se upp med om hästen blir biten i ansiktet så som tunga å så det är inte så bra

Om hästen inte blir DÅLIG - gör ingenting.
Man använder hästserum till människor som behöver antidot mot huggormsbett och det antyder ju att hästar som regel klarar detta utan problem.
Det är väl om hästen blir biten nära luftvägarna som det kan bli besvärligt pga svullnaden.

Mitt dräktiga sto blev biten i mulen tre veckor innan beräknad fölning. Bettet måste ha skett mellan klockan 11.00 och 13.00. Jag ringde veterinär som sa att hon skulle hållas i stillhet alltså box. Hästen var helt klart medtagen ville inte äta och jag fick inte titta alls på mulen så jag var först inte helt säker på om det verkligen var ett huggormsbett. Men då jag samma morgon hade släppt dom i en ny hage misstänkte jag huggorm.

När veterinären äntligen kom klockan 21.00 alltså 9 timmar efter bettet sederades hästen för att vi skulle se om det verkligen var ett huggormsbett eller om det var någon annan skada. Mulen var jättesvullen och jag var lite rädd att det var ett brott på käken orsakat av en spark. Men när hästen var sederad så vi fick titta så var där två små hål. Veterinären gav Gentoject och Comforion, jag tror i alla fall det står så, veterinären skriver som en kratta, är det någon som känner igen preparaten?

Hästen skulle stå på box till svullnaden lagt sig men morgonen efter fick jag släppa ut henne trots att svullnaden var nästan lika stor då hon höll på att riva stallet. Hon går på lösdrift i vanliga fall och gillar inte alls att stå inne någon längre tid. 5 veckor senare, hon gick över tiden två veckor, födde hon ett piggt hingstföl

Vad jag har förstått generellet är stillhet bra vid ormbett, alltså box som snowball skrev. Sedan avvakta för att se hur den reagerar, blir den dålig så är det ju bara att ringa vet.

Min häst var öm och svullen i benet efter huggormsbett och fick hög feber.
Hon var inte halt eller någonting så jag blev mest förvånad över att hon var så extremt svullen...
Fick spruta och boxvila några dagar..
Alla hästar blir inte dåliga, men för att undvika att hästen blir dålig så bör den stå inne/stilla, så giftet inte cirkulerar runt.
Bara för att hästen är okej så betyder det inte att den fortsätter vara det.
Visst är det vanligare att hästen förblir okej, men Jag tycker det är dumt att chansa..

En annan häst i stallet blev ormbiten i huvudet. Innan svullnaden gått ner så red dom på den. Den hästen gick inte att tränsa normalt efter det. :grin:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur