Vad göra åt betäckande sto?

pernilla_s

Trådstartare
Jag försökte söka, men hittade inte det jag ville veta. Mitt dräktiga sto har börjat betäcka de andra hästarna i hagen varav ett är ett föl så det är ju inte så bra om man säger så.

Finns det något man kan ge ett dräktigt sto för att hålla nere lusten? Hon kommer troligtvis få gå själv, men tänk om hon aldrig kommer kunna gå med dem andra igen? Det kommer ju inte vara ett bra hästliv i mitt tycke.:crazy: Men risken för skador gör ju att man måste göra något åt det.

Det enda är att om hon står själv kommer hon inte kunna gå på lösdrift längre utan kommer bli installad för första gången i sitt liv.

Sv: Vad göra åt betäckande sto?

Om jag inte minns fel så betäcker många ston som är dräktiga.

Sen tror jag det finns något man kan ge, minns inte vad det heter bara? Är nästan 100 på att jag läst om det här på buke :confused:

Du ska se att du får vettigt svar snart :)

Är ju inte så ovanligt att de gör så där i perioder av dräktigheten. En del påstår att det då ligger ett litet hingstfoster i magen, men det har inte stämt på mina.
Kanske kan du flytta ut fölet och de yngre eller mindre stona ur flocken en tid? Eller stoet och en kompis som kan säga ifrån, i egen hage? Betäckningsfasonerna brukar sällan pågå längre än några veckor.

Jag tycker absolut inte att du ska ge henne ngt medel.

Senast ändrad:

Jag har sett dräktiga ston betäcka !
I vintras var en av damerna typ storlek flodhäst och klättrade på ett av de andra stona, det såg helt galet ut.
Hon gjorde det någon enstaka gång, sedan upphörde det.

Är ju inte så ovanligt att de gör så där i perioder av dräktigheten. En del påstår att det då ligger ett litet hingstfoster i magen, men det har inte stämt på mina.
Kanske kan du flytta ut fölet och de yngre eller mindre stona ur flocken en tid? Eller stoet och en kompis som kan säga ifrån, i egen hage? Betäckningsfasonerna brukar sällan pågå längre än några veckor.

Jag tycker absolut inte att du ska ge henne ngt medel.

Jag tycker egentligen inte heller att jag ska ge henne något medel. För att jag ska överhuvudtaget ge henne något ska det vara bevisat att det är ofarligt för fostret och hästen. Jag skulle aldrig chansa.

Jag vet bara inte vad jag ska göra. Jag måste ju göra vad som är bäst för hästen.

Jag kan inte flytta ut någon av de andra hästarna. Dels är jag inhyrd och den hagen som är tom bör det inte vara mer än en häst i.

Det lutar att hon i en period kommer få stå installad och ensam, så förhoppningsvis lägger sig det hela. Hon betäckte för någon vecka sedan, men slutade och började nu igen. Det verkar som om hennes hormoner lever loppan efter hur de andra hästarna brunstar.

puttar.... Jag är i stort behov av råd och tips.

Du skall ta ut en veterinär som kollar hennes äggstockar. Jobbade på ett stuteri där ett sto betäckte andra ston. Hon jagade dom i hagen tills de tröttnade och sedan hoppade hon på. Allteftersom så fick hon ett hingstbeteende även i stallet och fick stå i hingstavdelningen. Gick inte att ha i stodelen.

Vet hittade en cysta stor som en grapefrukt på ena äggstocken. Denna opererades bort, så även äggstocken. Stoet återgick i aveln utan problem efter detta.

Det är vanligt att stom som betäcker har cystor på äggstockarna vilket sänker estrogenet och höjer testosteronet hos dom. (Jo, vi tjejer har också testosteron.)

Du skall ta ut en veterinär som kollar hennes äggstockar. Jobbade på ett stuteri där ett sto betäckte andra ston. Hon jagade dom i hagen tills de tröttnade och sedan hoppade hon på. Allteftersom så fick hon ett hingstbeteende även i stallet och fick stå i hingstavdelningen. Gick inte att ha i stodelen.

Vet hittade en cysta stor som en grapefrukt på ena äggstocken. Denna opererades bort, så även äggstocken. Stoet återgick i aveln utan problem efter detta.

Det är vanligt att stom som betäcker har cystor på äggstockarna vilket sänker estrogenet och höjer testosteronet hos dom. (Jo, vi tjejer har också testosteron.)

Men går det att kolla på ett dräktigt sto? Hon har precis ultraljudats så borde inte det upptäckas då?

Jag saknar ha valack inser jag nu... Det var rätt lätt och behändigt.

Men går det att kolla på ett dräktigt sto? Hon har precis ultraljudats så borde inte det upptäckas då?

Den var väl i syfte att konstatera dräktighet och då tittar man inte på äggstockar. Ring och prata med din vet.

Jag saknar ha valack inser jag nu... Det var rätt lätt och behändigt.
Jag har alltid haft ston och står nu med min första vallack. Jag är helt handfallen. Hur gör man rent dom duvetvar. Det är ju stört enkelt på ett sto. Har grunnat på detta i snart 9 år.

jag brukar gå in i duvetvar men en mjuk svamp eller bara kolla runt med blöta handen, jäck, för att känna om det är mycket skit därinne. Ofta gör jag det inte men ibland behövs det.

Jag har nu pratat med veterinären. Han trodde inte på några tumörer eller något sådant då han tyckte stoet var för ungt och att de då inte brukade bli dräktiga.

Han sa att ibland blev hästarna så där hingstiga, men att det brukade gå över efter några veckor-månader. Så det kändes rätt skönt. Han sa att han tyckte jag skulle avvakta och blir det inte bättre om någon månad så fick jag ta kontakt igen.

Idag ska hon stallas in och sedan gå själv, men det är nog lugnast för både henne och de andra i flocken. Då får vi nu se vad hon tycker om detta. Men ajg tänkte aktivera henne lite mer och vara lite mer med henne så att hon inte får så tråkigt,

Installninge fungerade inte bra, då stallägaren och min häst inte kom överens. Därför har jag flyttat henne till min mammas lösdrift 11 mil bort där hon har två valacker. Hon trivs super bra där och har inte visat någon tendens alls att vilja betäcka dem.

Hon ser så avslappnad och nöjd ut nu. Jag har aldrig sett henne så nöjd som hon är där.

Inget av mina två betäckande ston har haft några cystor på äggstockarna.
Det behöver inte alls handla om det!!

(och det sto som verkligen hade en äggstockstumör var vänligheten själv och hade aldrig drömt om att betäcka några andra ston...)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 881
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025