Vad gör vi nu? XCVII (Del 97!)l

Status
Stängd för vidare inlägg.
8 dagars konstant hällregn gör sitt på våra 23 hästar också. Detta är två äldre herrar som var i gott hull och vig vigör för en vecka sedan även om.de spenderat mesta del under vindskyddet :cry:

Visa bifogad fil 24880

Går det inte att stödfodra de som har svårt att hålla hull? Kraftfoder, olja etc?
Tänker att med gamlingar kan det ju gå fort åt fel håll.

Jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja i och med att hästen är ny för mig. Men första prio är en dressyrsadel, så får hoppsadel komma senare. Men kanske får åka förbi hästaffären och låna hem några olika sadlar. Vet inte ens om jag behöver en med normal eller vid bomvid. Men tänkte försöka komma igång och rida barbacka här i veckan
Vi åkte (efter helvetesutrprovningen med den andra affären) till en butik där man kan låna hem sadlar.
Med oss hade vi massa bilder från alla håll och vinklar + en sån där böjbar grej man lägger vid manken och böjer till efter hästens rygg för att kolla bomvidden. Dottern provsatt i 6-7 olika sadlar och så bestämde vi oss för tre. Två begagnade och en ny. Sen hem och prova, som tur har vi dotterns chef som är lite sadelnörd och gått massa kurser till hjälp :bow:.

Orkade mig ut och inväntar första visningen. Omedvetet välmatchad med sällskapet :p

E3E18012-16BE-4C16-B1C9-A0A8CEDA9BD4.webp

För att de hellre står i vindskyddet än går ut och äter. Regnet gör dessutom att de står och spänner sig.
Vi pratar inte om lite sommarregn heller. Vi pratar om över 1.5 METER regn senste 7 dagarna och omkring 3000 människor blivit evakuerade från sina hem som är under vatten osv...
Jag förstår att det har varit hemskt mycket regn :crazy: hoppas att de molnen kan få för sig att förflytta sig lite mera västerut mot inlandet av australien ... det vore bra :cautious:

Haha verkligen!! Detta är morgonens nyhet... fotot taget "mitt i stan" på fastlandet

Visa bifogad fil 24871
Kopiösa mängder verkligen :eek::crazy:
:laugh: Det är ngt annat än salamandern jag hittade här i höstas. Visa bifogad fil 24872
De är så gulliga speciellt ögonen :love: denna var liten, kanske en bebis för de jag sett har varit större?
För att de hellre står i vindskyddet än går ut och äter. Regnet gör dessutom att de står och spänner sig.
Vi pratar inte om lite sommarregn heller. Vi pratar om över 1.5 METER regn senste 7 dagarna och omkring 3000 människor blivit evakuerade från sina hem som är under vatten osv...
För jävligt:down:
Kan ni inte fodra inne i utedrifterna? Samt ge extra? Eller ta in i stallet mer? Regntäcken kanske blir för varmt, eller ni kanske inte har sådanna?
Jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja i och med att hästen är ny för mig. Men första prio är en dressyrsadel, så får hoppsadel komma senare. Men kanske får åka förbi hästaffären och låna hem några olika sadlar. Vet inte ens om jag behöver en med normal eller vid bomvid. Men tänkte försöka komma igång och rida barbacka här i veckan
Jag har en god vän som är återförsäljare och bra öga för sadlar. Mycket smidigt då hon kör in bilen i ridhuset så kan jag prova på en gång ett gäng sadlar på olika hästar. Blir liksom alltid bra när hon är med så om du har nån sådan i närheten tycker jag det är bättre än att prova en och en i butiken.
En sån där linjal som böjer sig är också rätt praktiskt för att se bomvidden speciellt om du inte har sadeln på plats ännu

Jag tror att jag har kommit fram till att vi som jobbar på Internservice i kommunhuset är husets råttor :cautious: Vi sitter inte riktigt i källaren men nästan, och så snor vi all gratis mat som blir över :angel::rofl:

Kopiösa mängder verkligen :eek::crazy:

De är så gulliga speciellt ögonen :love: denna var liten, kanske en bebis för de jag sett har varit större?

För jävligt:down:
Kan ni inte fodra inne i utedrifterna? Samt ge extra? Eller ta in i stallet mer? Regntäcken kanske blir för varmt, eller ni kanske inte har sådanna?
Jag har en god vän som är återförsäljare och bra öga för sadlar. Mycket smidigt då hon kör in bilen i ridhuset så kan jag prova på en gång ett gäng sadlar på olika hästar. Blir liksom alltid bra när hon är med så om du har nån sådan i närheten tycker jag det är bättre än att prova en och en i butiken.
En sån där linjal som böjer sig är också rätt praktiskt för att se bomvidden speciellt om du inte har sadeln på plats ännu

Ja, de är jättegulliga.
Jag hittade den där när vi plockade svamp rätt sent i höstas. Den låg nergrävd under ett gäng trattkantareller. Det kändes verkligen som att salamandersäsongen var förbi.
Vad fasen gör de vintertid? Dör de eller går de i ide etc?
Såg som du sa väldigt liten ut.

Ja, de är jättegulliga.
Jag hittade den där när vi plockade svamp rätt sent i höstas. Den låg nergrävd under ett gäng trattkantareller. Det kändes verkligen som att salamandersäsongen var förbi.
Vad fasen gör de vintertid? Dör de eller går de i ide etc?
Såg som du sa väldigt liten ut.
Bra fråga! Ingen aning måste kolla upp det men gissar att de gör som grodorna och slumrar till under vintern.

Edit: - jo de gör tydligen precis som grodorna, håller sig på frostfri plats under vintern och sover hela vintern.

Hittade denna sida att man gärna kan rapportera in fynd både salamandrar och grodor :)

Och ÖGONEN :love: de ser så häftiga ut och speciellt sorten som liksom spottar/skvätter vatten
https://m.naturskyddsforeningen.se/kvack

Senast ändrad:
Roar mig med att käfta med en gnällspik på fb. :D

Vederbörande har blivit UPPRÖRD för att lokaltidningen skrivit att alla politiker ska få disponera en padda under mandatperioden. För är man politiker har man minsann råd att köpa en padda själv.
Att kommunen kräver att man har tillgång till en ny dito för att kunna hantera den app som krävs för kommunikationen inom kommunen verkar han inte fatta. Eftersom det minsann är upprörande.
Mitt inlägg bevarade han med "bullshit". :rofl: :rofl:

Har inte ÖB i närheten längre.. Annars känns det som en grej de kan ha!

@kolblakkur @bettysmatte Jo, jag tror säkert att det bli bra. Det är bara att jag inte vill :angel: Jag vill köpa färdigt och bara lägga i mina bestick på en gång. Men men, vi får nog köpa och kapa ändå. Helst hade jag velat ha en låda i trä, men det är helt uteslutet att hitta..
Snickra ihop en egen.

Roar mig med att käfta med en gnällspik på fb. :D

Vederbörande har blivit UPPRÖRD för att lokaltidningen skrivit att alla politiker ska få disponera en padda under mandatperioden. För är man politiker har man minsann råd att köpa en padda själv.
Att kommunen kräver att man har tillgång till en ny dito för att kunna hantera den app som krävs för kommunikationen inom kommunen verkar han inte fatta. Eftersom det minsann är upprörande.
Mitt inlägg bevarade han med "bullshit". :rofl: :rofl:
Med allt grod och salamandersorter i huvudet och läste ditt inlägg direkt efter tänkte jag bara hur det ska funka rent praktiskt om alla har egna paddor :rofl:

Arbetsfördelning på jobbet: galet mycket fram till 0730 ungefär. Ingenting fram till kl 10. Lagom med jobb fram till lunch. Efter lunch, ingenting.

Har skurat golvbrunnar, putsat trappräcken och fönster, organiserat förrådet och skällt på barn som kastar snöboll inomhus.
Vad gör jag nu?

Bra fråga! Ingen aning måste kolla upp det men gissar att de gör som grodorna och slumrar till under vintern.

Edit: - jo de gör tydligen precis som grodorna, håller sig på frostfri plats under vintern och sover hela vintern.

Hittade denna sida att man gärna kan rapportera in fynd både salamandrar och grodor :)

Och ÖGONEN :love: de ser så häftiga ut och speciellt sorten som liksom spottar/skvätter vatten
https://m.naturskyddsforeningen.se/kvack
Jag gillar den mindre vattensalamandern! :love:

Men vilka läckra gröna färger den grönfläckiga paddan och ätliga grodan (vilket namn förresten :cautious:) hade! Fast sötast är ju lövgrodan :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka