Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är också så peppad på julen! I år kommer vara första julen mina barn kan förstå lite mer och det är så roligt! Vi har julpyntat och jag har pratat om tomten och häromdagen la jag ut en tomteluva utanför huset och sa att jag sett en tomtenisse springa därifrån. Tyvärr blev H jätterädd och började gråta 😬 men det lyckades jag rädda upp när jag sa att Nissen bara ville veta var tomten skulle lämna paket på julafton 😅. Idag har vi haft julfika med tända ljus och lussekatter och imorgon ska vi ge oss på att baka pepparkakor!

Jag är också så peppad på julen! I år kommer vara första julen mina barn kan förstå lite mer och det är så roligt! Vi har julpyntat och jag har pratat om tomten och häromdagen la jag ut en tomteluva utanför huset och sa att jag sett en tomtenisse springa därifrån. Tyvärr blev H jätterädd och började gråta 😬 men det lyckades jag rädda upp när jag sa att Nissen bara ville veta var tomten skulle lämna paket på julafton 😅. Idag har vi haft julfika med tända ljus och lussekatter och imorgon ska vi ge oss på att baka pepparkakor!
Åh så mysigt! Låter helt fantastiskt! 🎄

Jag är också julpepp för en gångs skull. Stora barnet börjar ju bli så stor att de här "extragrejerna" uppskattas även av honom och inte bara mig. (Lillasyster fattar ju inte riktigt men får såklart hänga med på ett hörn hon med)
Idag har jag slagit in 30+ paket till två paketkalendrar (saknas några klappar än) och sen adventspyntat hela huset.

Förra helgen när det kom snö hade fåglarna gjort spår i snön på vår veranda. Sonen ropade "Nissen har varit här!!" och samlade sen bevis hela dagen för att nissen varit framme och gjort bus i huset:D

Jag är också julpepp för en gångs skull. Stora barnet börjar ju bli så stor att de här "extragrejerna" uppskattas även av honom och inte bara mig. (Lillasyster fattar ju inte riktigt men får såklart hänga med på ett hörn hon med)
Idag har jag slagit in 30+ paket till två paketkalendrar (saknas några klappar än) och sen adventspyntat hela huset.

Förra helgen när det kom snö hade fåglarna gjort spår i snön på vår veranda. Sonen ropade "Nissen har varit här!!" och samlade sen bevis hela dagen för att nissen varit framme och gjort bus i huset:D
Wow vad ambitiöst av dig med kalendrarna! Låter supermysigt allting ❤️.

Vi har också paketkalender, samma som hängde på väggen hemma när jag var barn, Ibland undrar jag varför jag förde traditionen vidare 😅

Först tänkte jag att minstingen skulle få klara sig utan i år. Men syskonen har gjort det väldigt tydligt att det är oacceptabelt 😆🥰 Men blir nog paket typ pixiböcker från vår egen bokhylla till honom 😜

Annars tipsar jag om lappar! Det är något jag också tagit vidare från mamma. Vissa dagar är det en lapp istället för paket. Där det står typ ”idag ska vi baka pepparkakor” eller ”idag ska vi köpa julgran”. Både jag när jag var liten och mina barn ser nog mest fram emot lappdagarna!

Vi har också paketkalender, samma som hängde på väggen hemma när jag var barn, Ibland undrar jag varför jag förde traditionen vidare 😅

Först tänkte jag att minstingen skulle få klara sig utan i år. Men syskonen har gjort det väldigt tydligt att det är oacceptabelt 😆🥰 Men blir nog paket typ pixiböcker från vår egen bokhylla till honom 😜

Annars tipsar jag om lappar! Det är något jag också tagit vidare från mamma. Vissa dagar är det en lapp istället för paket. Där det står typ ”idag ska vi baka pepparkakor” eller ”idag ska vi köpa julgran”. Både jag när jag var liten och mina barn ser nog mest fram emot lappdagarna!
Jag tror vi hade paketkalender ett år när jag var barn. Jag och min bror fick öppna varannan dag och sen blev det inga fler år. Idag förstår jag varför :D

Jag hade en tanke om 1/3 leksaker, 1/3 ätbart och 1/3 lappar med aktiviteter för att hålla nere nivån, men sen hittade jag så mycket saker jag ville ge barnen så aktiviteterna fick stryka på foten. Några dagar är godis, och några grejer har jag delat upp på flera dagar så det har inte behövts köpas så mycket ändå :) Ger också lite bra-att-ha (reflexer), pyssel och lite julgranspynt som jag vet att sonen älskar så blir det inte så mycket onödiga prylar.

Jag har försökt adventsstäda- och pynta men alltså... Näee. Treåringen tar över dammsugaren hela tiden och bebis tycker att det är en urkass idé att inte sitta och amma. Jaja, det blir advent ändå. Jag får acceptera att jag inte är, och förmodligen aldrig kommer att bli, en sån där förälder man ser på Instagram där allt är välstädat och barnen tassar in i köket med stora ögon och det första adventsljuset tänds till en riktig mysfrukost, och överallt finns smakfullt pynt i putsade fönster. Här står allt pynt och är i vägen på köksbordet nu, fönstren är fulla med fingeravtryck, golvet är dammigt och det är sand(?) i soffan.

Men! Mina ungar har varit med på kalas med liveband ikväll, treåringen har sprungit och dansat konstant i fyra timmar tillsammans med sin jämnåriga kusin, och bebis har sovit sig igenom det hela(!). Nu ligger jag fastkilad mellan de båda i sängen, treåringen delar kudde med mig och andas mig i nacken och bebis äter och gottar sig. Jag får riktigt nypa mig i armen, det kommer liksom över mig ibland: Jag är en mamma! Jag är deras mamma. Jag är mamma till dessa två fantastiska barn! Whaaaat. 😄❤️

Apropå julpynt… jag vet inte om vi kommer våga ha julgran i år :nailbiting: Ettåringen är galen och jag är rädd att han river alltihop 😅 Treåringen är inga problem i sig själv men hon skulle kunna få feeling om hon ser lillebror stå och dra i julgranskulorna.

Hur gör ni andra med gran om ni har små vilda ungar? 😁🥰

Apropå julpynt… jag vet inte om vi kommer våga ha julgran i år :nailbiting: Ettåringen är galen och jag är rädd att han river alltihop 😅 Treåringen är inga problem i sig själv men hon skulle kunna få feeling om hon ser lillebror stå och dra i julgranskulorna.

Vi hoppade gran förra året av den orsaken 😬. I år tänkte vi testa, nu är de två år och känns som att de kan klara av det bättre. Men det återstår väl att se 😅.

Vi har hoppat över gran fram tills i år, nu är äldsta tre och kommer nog låta den vara och bebis är bara tre månader. Så i år blir det gran! Det är nog mest kritiskt med valpen på sju månader men vi får låta bli att hänga grejer längst ner så ska det nog gå bra.

Dock blev jag faktiskt riktigt sugen på plastgran när jag såg hur naturtrogna det finns nu. Slippa barr på golvet och den sticksiga upplevelsen vid såväl på- som avklädning. Älskar grandoften men jag kan ju faktiskt gå ut i skogen och lukta... 😄

Nu är ju vår tjej yngre men vi har diskuterat hur i hela friden granen ska överleva 🙈. Hon drar i allt, klättrar i allt, river i allt. Men vi ska göra ett försök i alla fall :D . Nästa år ska vi fira hos dotterns farmor och farfar och i det landet har man inte gran. Så vi vill passa på i år eftersom det inte blir nån nästa år.

Vi ska ha gran. Dottern är född i oktober och det gick bra när hon var drygt 1 så räknar kallt med att det går bra nu med 🙈

Minns det som att det var vääääldigt spännande precis i början men hon lärde sig rätt snabbt att granen sticks 😅

Det blir julgran här! Vi har en samling fina glaskulor som vi samlat på oss under åren, köper en ny varje år och alltid om vi reser någonstans så det blir staket runt julgranen, litar inte på vår 2-åring. Kan ha att göra med att hon rev en julgran på Bauhaus häromdagen….
Hehe maken sa idag att det skulle nog behövas en likadan grind som vi har framför kaminen 😬

Lillan har börjat babbla hejvilt och de senaste två veckorna har någon form av ”titta” och ”där” kunnat urskiljas bland allt bababababa och henne favorit - KE!! :D Som jag skrev i VGV på allmänt sa hon ”mamma” för första gången idag och hon testar sig fram så mycket att i en annan situation hade jag inte reagerat så starkt, men nu var det så tydligt att hon ville ha min uppmärksamhet. Så himla fint. Helt sjukt det här, att se henne göra och upptäcka allting för första gången.

Annars har hon kramats och gosat sjukt mycket. Sov i min famn 1 h och 45 min när jag låg i sängen och kollade julfilm :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka