Vad gör vi? Del CXLI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har idag fått en allergisk reaktion mot något, har kliande, brännande utslag på ryggen, nacken och bakom vänster öra. Skumt då jag inte har kommit i kontakt med någon ny produkt och har bara varit hemma hela dagen. :confused:

Det är du och jag! 😅 Vaknade upp precis så i morse och nu kliar det som Satan igen! :arghh:

Jag har/haller pa att bli 🙄 diagnosticerad med celiac disease. Kliande utslag ar bara fornamnet. Jag vaknade efter 3-4 timmars somn av att jag kliade mig sjalv blodig ... sa mitt rad ar att sluta med gluten :p
Sarskilt som det finns med i listan med typiska "grejer" att man far kliande utslag i nacken ... sarskilt i "the hair line".😳
 
Jag har/haller pa att bli 🙄 diagnosticerad med celiac disease. Kliande utslag ar bara fornamnet. Jag vaknade efter 3-4 timmars somn av att jag kliade mig sjalv blodig ... sa mitt rad ar att sluta med gluten :p
Sarskilt som det finns med i listan med typiska "grejer" att man far kliande utslag i nacken ... sarskilt i "the hair line".😳
Känns random, men jag HAR ätit bröd de två senaste dagarna. :angel:
 
Magnetiska vad? Har du något tips på var jag kan hitta info om det?

Kompassnord (magnetisk nord) och kartnord (geografisk nord) är inte samma sak. Det varierar lite över landet men jag är numera lat och ids inte ställa om kompassen, jag går ju efter GPS:en (och jag använder kompassen för att göra mätningar av strukturer och då bör den vara nollad). https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetiska_nordpolen

Edit: Sedan har du ju meridiankonvergens: https://www.svenskorientering.se/gl...ra/kartfragor/20101230_meridiankonvergens.pdf

Edit 2: Skitskumt att de inte tagit upp det här i kursen, det känns ju som något ganska basic om man läser GIS...
 
Senast ändrad:
Känns random, men jag HAR ätit bröd de två senaste dagarna. :angel:

Jag har aldrig varit mycket for brod och liknande gluten rik mat, men det har smugit in mer och mer det senaste aret. Jag har verkligen upptackt att jag GILLAR brod. 🙄 Sedan fick jag en ny medicin som krockade med min hypothyroidism och vande upp och ner pa livet. Efter dosen av forsta pillret som gjorde att jag fros sa jag skakade, jag kunden inte lagga i vaxeln i min automatvaxlade bil.

Sedan kliade jag mig blodig pa natterna da jag gar pa prednisone igen och det hjalper aven att halla kladan nere till mattliga proportioner under dagen. Nar jag beklagade mig for docktorn sa han att jag skulle ta en benadryl (antihistamin) och hela ansiktet svallde upp i omattliga proportioner med kalle anka lappar, super tjock tunga och hela baletten och jag nu har i journalen att jag har en "remarkable allergy to benadryl". :cautious: (jag hade kanske hellre varit remarkable pa andra satt :p)

sa jag kliade vidare tills min son som ar gluten sensitive kande igen utslagen sa vi pratade om det och det visar sig att det ar precis lika dana utslag. Jag provade att ta ut gluten. Tre dagar senare vaknade jag inte pa natterna av att jag kliade langre och en vecka senare var utslagen nastan borta.
Jag rakade utan att tanka ha soya sas i middagen en kvall ... och vaknade klockan 3 am och kliade igen. Jag ar inte alls sugen pa en formell test ... Forst ater man sa mycket gluten man kan i MINST 6 veckor, men oftast 3 MANADER :jawdrop:.
Jag gissar att om man inte har kliat ihjal sig da ar man gluten sensitive vilket beskrivs som lite lindrigare an celiac disease och var det celiac, well, at least there's no more digestive problems, is it?
 
Har särbon här en snabbstuds innan han fortsätter hemåt = skitsur katt som inte fick sin säng och sin matte för sig själv igår kväll :rofl:

Hon gillar honom egentligen men hon har sina vanor och rutiner... och de ruckar man inte på! :D Fatta kat(t)astrofen när han skulle göra morgonmatrutinen istället för mig och katten blev så purken att hon inte åt blötmaten! :laugh:
 
Kompassnord (magnetisk nord) och kartnord (geografisk nord) är inte samma sak. Det varierar lite över landet men jag är numera lat och ids inte ställa om kompassen, jag går ju efter GPS:en (och jag använder kompassen för att göra mätningar av strukturer och då bör den vara nollad). https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetiska_nordpolen

Edit: Sedan har du ju meridiankonvergens: https://www.svenskorientering.se/gl...ra/kartfragor/20101230_meridiankonvergens.pdf

Edit 2: Skitskumt att de inte tagit upp det här i kursen, det känns ju som något ganska basic om man läser GIS...
Det är möjligt att han nämnt det, men föreläsningarna är 3 och väldigt omständliga så man tar inte in allt. Ska försöka läs på dina länkar.
 
På väg till skolan, glömt både kaffe och vatten. Pressbyrån it is 💸

På lunchen ska jag lämna nycklar till min frenchie, känns såå märkligt att hon ska få se hur jag bor för första gången utan mig där haha.

Ikväll vankas ost och vin!
(Men glömde ta ut räkorna ur frysen, typiskt dåligt :cautious:)
 
På väg till skolan, glömt både kaffe och vatten. Pressbyrån it is 💸

På lunchen ska jag lämna nycklar till min frenchie, känns såå märkligt att hon ska få se hur jag bor för första gången utan mig där haha.

Ikväll vankas ost och vin!
(Men glömde ta ut räkorna ur frysen, typiskt dåligt :cautious:)

Det går utmärkt att värma räkor snabbt. I med räkorna direkt från frysen i en kastrull, fyll i vatten så de täcks och lite salt. Ha på plattan tills de precis tinat men vattnet inte börjat koka (du ska kunna ha fingrarna i kastrullen hela tiden utan att det känns för varmt). De blir nästan bättre så än om de fått tina i kylen. Särbon lärde mig det där och vi tinar alltid räkor så (om vi inte röker dem då ;)).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp