Vad gör svalorna på vintern?

fejko

Trådstartare
I år har jag tre bon med nykläckta svalungar i stallet. Just nu håller de på att lära sig flyga och man får lätt en vision av Hitchcocks "Fåglarna" när man är där inne. Hästarna tar det förvånansvärt bra att bli utnyttjade som landningsbanor men å andra sidan sidan slipper de flugorna.

Nu undrar jag vad svalorna gör på vinterna? Vad jag har förstått flyttar de till Sydafrika

(mobilstrul)

Har de ungar där också? Lever de ihop med andra djur tex elefanter?

Linné trodde att de övervintrade på sjöbottnar. Men du har rätt i att de övervintrar i tropiska eller södra Afrika.Häckar gör de dock bara här liksom i princip alla våra flyttfåglar.

Tror Strindberg hade liknande idéer men han var ju dokumenterat tokig.

Skulle vara kul att veta vad "mina" svalor gör på vintern (eller sommaren beroende på hur man ser det). Hur vet de föresten att det är den svenska sommaren som är den riktiga? Men tanke på hur hårt de jobbar nu kanske de passar på att ta igen sig lite grand. *Ser svalor som sitter i badstolar med varsin paraplydrink*

Jag är en riktig djurvän, men klarar inte av dessa fåglar! Vi har en hel drös i stallet OCH i ridhuset och jag blir galen! De låter ju så in i bomben! Jobbar ju heltid så att lyssna på skriken 6-20 vissa dagar gör mig tokig! Finns det något man kan göra för att de inte ska komma tillbaka nästa år??:devil:

Jag är en riktig djurvän, men klarar inte av dessa fåglar! Vi har en hel drös i stallet OCH i ridhuset och jag blir galen! De låter ju så in i bomben! Jobbar ju heltid så att lyssna på skriken 6-20 vissa dagar gör mig tokig! Finns det något man kan göra för att de inte ska komma tillbaka nästa år??:devil:
Se det positivt, de tar mängder med insekter. Du får köpa öronproppar ;)

Ja, tänk på alla insekter du slipper. Det går åt en massa tilla tt föda upp svalungarna. Jag tycker gråsparvarna är värre, skiter överallt (oftast i krubban och vattenhinken där de sitter och äter och dricker) och hjälper inte alls till med insekterna.

dem aker till varmare breddgrader och ater mat :) vetetusan om det blir någon paraply drink dock, vagen dit och tillbaka brukar vara ratt tuff sa dem jobbar nog hart med att ata upp sig.

Vet inte om det bedrivs någon forskning pa just svalor och deras vag neråt och vad dem gor nar dem ar i Afrika. Inte det lataste kanske heller, dem har ju store möjlighet att rora pa sig nar dem inte har bon sa kan ju vara svart att fanga dem.

Ja, tänk på alla insekter du slipper. Det går åt en massa tilla tt föda upp svalungarna. Jag tycker gråsparvarna är värre, skiter överallt (oftast i krubban och vattenhinken där de sitter och äter och dricker) och hjälper inte alls till med insekterna.

Våra svalor skiter rätt bra dom med, måste jag säga. Väggarna på logen är nedskitna, alla tunnor likaså. Äckligt.

Konstigt det där. Jag ÄLSKAR svalor. Brukar ofta tänka på vilket hårt jobb de har, tidig morgon till sen kväll. Och där jag bodde förut så hade vi massor med svalor och i praktiken myggfritt hela sommaren. :)

För att slippa få in dem i stallet brukar det funka riktigt bra att hänga upp några döda svalor på väggen utanför stalldörren. Skjut några med luftgevär och häng upp. Då kommer de inte tillbaka mer. Funkar på de flesta fågelsorterna.

För att slippa få in dem i stallet brukar det funka riktigt bra att hänga upp några döda svalor på väggen utanför stalldörren. Skjut några med luftgevär och häng upp. Då kommer de inte tillbaka mer. Funkar på de flesta fågelsorterna.

USCH :(. De är ju hos oss så kort tid, ta fram skurhinken vetja.

Med tanke på att ladusvalan försvinner allt mer tycker jag ditt förslag är vidrigt ur mer än en aspekt. Köldridå är effektivt utan att skada och döda insektsätande fåglar. :mad:

Med tanke på att ladusvalan försvinner allt mer tycker jag ditt förslag är vidrigt ur mer än en aspekt. Köldridå är effektivt utan att skada och döda insektsätande fåglar. :mad:

Jag har ingen koll alls på hur mycket fåglar som finns, men jag vet att det kryllar av dem där jag bor och TS verkar ha fullt av dem med. Och tipset är ett allmänt vanligt bonntips på hur man löser problem med fåglar. Det funkar och sen hur man väljer att lösa det är upp till var och en.
Det funkar med andra fåglar med så du kan ta en kaja å hänga upp och jag har aldrig hört nån gråta läpp över en kaja. Och är det skjutandet som är problemet kan man vända sig till närmsta skadedjursbekämpare då de skadedjurssavskjuter duvor lite överallt. Man kan säkert få nån. Så svalorna behöver bara bygga bo nån annan stans, du behöver inte skjuta dem. Då är tipset lika hemskt som köldridå eftersom de inte har nån stans att bygga i just den byggnaden.

Jag har ingen koll alls på hur mycket fåglar som finns, men jag vet att det kryllar av dem där jag bor och TS verkar ha fullt av dem med. Och tipset är ett allmänt vanligt bonntips på hur man löser problem med fåglar. Det funkar och sen hur man väljer att lösa det är upp till var och en.
Det funkar med andra fåglar med så du kan ta en kaja å hänga upp och jag har aldrig hört nån gråta läpp över en kaja. Och är det skjutandet som är problemet kan man vända sig till närmsta skadedjursbekämpare då de skadedjurssavskjuter duvor lite överallt. Man kan säkert få nån. Så svalorna behöver bara bygga bo nån annan stans, du behöver inte skjuta dem. Då är tipset lika hemskt som köldridå eftersom de inte har nån stans att bygga i just den byggnaden.
Jag ser en stor skillnad i att hindra svalor från att bygga inne i ett stall och skjuta ihjäl fåglar. Jag tycker illa om att fåglar dödas oavsett om det är duvor eller kajor, men än värre när det faktiskt är en art som är utsatt för stora påfrestningar av det moderna jordbruket.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om det vore så att man får böter/fängelse av att ha ihjäl dem medvetet. När det kommer till vilda djur (fåglar) så är straffen högre än för misshandel.

Jag ser en stor skillnad i att hindra svalor från att bygga inne i ett stall och skjuta ihjäl fåglar. Jag tycker illa om att fåglar dödas oavsett om det är duvor eller kajor, men än värre när det faktiskt är en art som är utsatt för stora påfrestningar av det moderna jordbruket.

Fast vad är problemet om man återanvänder redan döda fåglar som skjutits för skyddsjakt? Det är väl bra om man kan använda dem istället för att bara slänga dem på tippen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 982
Senast: Åsa A
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·
Hemmet I vårt stall har det varje sommar bott 3-4 svalfamiljer. Det är ju gulligt och vi låter stallportarna stå öppna hela sommaren så att det...
Svar
2
· Visningar
4 738
Senast: mian1
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 941
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar