Vad gör svalorna på vintern?

Svalor är fridlysta. Man får inte skjuta dem, bara täta fastigheten så de inte kommer in.
http://www.skadedjursfri.se/svalor

Som sagt, du kan använda en duva..

Fast jag skulle känna mig lätt jävla morbid om jag stod och hängde upp döda fåglar på väggen. Seriöst alltså.

var och varannan ladugård här i min trakt gör så om de får stora besvär. Man gjorde så förr i tiden. Det kanske börjar försvinna. Det är dock effektivt. Har aldrig gjort det själv men vet många som gjort det och det funkar. Man ska tydligen bara behöva ha fåglarna upphängda en vecka typ och sedan kan man ta bort dem för fåglarna kommer inte tillbaka.

Som sagt, du kan använda en duva..

var och varannan ladugård här i min trakt gör så om de får stora besvär. Man gjorde så förr i tiden. Det kanske börjar försvinna. Det är dock effektivt. Har aldrig gjort det själv men vet många som gjort det och det funkar. Man ska tydligen bara behöva ha fåglarna upphängda en vecka typ och sedan kan man ta bort dem för fåglarna kommer inte tillbaka.

Cyniskt så det förslår. Att jag inte håller med är nog rätt uppenbart. Jag hänger inte hjortkadaver på väggen för att skrämma hjortarna (inte för att jag hört någon som gör det heller).

Cyniskt så det förslår. Att jag inte håller med är nog rätt uppenbart. Jag hänger inte hjortkadaver på väggen för att skrämma hjortarna (inte för att jag hört någon som gör det heller).

Vad jag vet är det bara fåglar det funkar på ;)
Någon frågade vad man kunde göra för att hålla dem borta och jag postade ett väl beprövat gammal bonn-knep som använts väldigt länge.
Sen är det helt upp till var och en att tycka vad man vill och använda den metod man vill, det bryr jag mig inte alls om. :)

Jag är glad att jag inte bor på landet för det där skulle jag inte fixa. Skulle känna mig som ett steg ifrån att öppna Bates Motel eller nåt :p

Det är jag mycket medveten om.
Men svalor är inte några skadedjur direkt. Låt dem leva och ta fram skurhinken till hösten.
Problem solved.

Jag är glad att jag inte bor på landet för det där skulle jag inte fixa. Skulle känna mig som ett steg i från att öppna Bates Motel eller nåt :p
Tja jag bor ju på landet men bara idén är ju knäpp.
Visst dom för ett herrans liv i stallet men sen i oktober så saknar man dom ju.
Och allt för att latoxar inte orkar skura, men att borsta på hästen i timmar går bra ....

Jag kommer från två bondsläkter och håller till mycket på landet pga hästarna, men aldrig har jag sett någon hänga döda fåglar på väggen.

Jag är glad att jag inte bor på landet för det där skulle jag inte fixa. Skulle känna mig som ett steg ifrån att öppna Bates Motel eller nåt :p

Haha ja en annan är van å se diverse kadaver på gårdar efter sjukdom och olyckor i väntan på djurservice, så en död duva reagerar man väl inte nämnvärt på :p

Haha ja en annan är van å se diverse kadaver på gårdar efter sjukdom och olyckor i väntan på djurservice, så en död duva reagerar man väl inte nämnvärt på :p
Det är mer det faktum att man hänger upp nåt dött på väggen som känns väldigt olustigt för mig.

Speciellt som nyttan att skrämma bort våra bästa insektsfångare är tveksam.
Ja, och sen känns det för mig olustigt att hänga upp nåt dött på väggen för att skrämma bort något. Lite väl drastiskt bara för att fåglarna smutsar ner i stallet.

Är man så blasé av att se diverse kadaver ligga lite här och var har man betydligt större problem än att svalor flyger. Den bonnsläkt jag kommer från och de bönder jag känner skulle aldrig komma på tanken att skjuta svalor eller ens rekommendera det. Jag skulle bli redigt irriterad om grannen sköt duvor och bara lät dem ligga istället för om han sköt dem för att äta. :yuck:

Jag är helt emot all tjuvjakt och de som förespråkar det, förr sattes oönskade ungar ut i skogen, något som fortfarande praktiseras i dina omgivningar? :meh:

Förstör inte min tråd med en massa off topic, please!

Jag måste förstöra tråden lite till. Jag är så fascinerad över hur svalorna reagerar när katten närmar sig stallet. Vilket liv det blir och vilka flygattacker de gör mot honom. Och vilka risker de utsätter sig för. Jag är djupt imponerad av dem.

Är man så blasé av att se diverse kadaver ligga lite här och var har man betydligt större problem än att svalor flyger. Den bonnsläkt jag kommer från och de bönder jag känner skulle aldrig komma på tanken att skjuta svalor eller ens rekommendera det. Jag skulle bli redigt irriterad om grannen sköt duvor och bara lät dem ligga istället för om han sköt dem för att äta. :yuck:

Jag är helt emot all tjuvjakt och de som förespråkar det, förr sattes oönskade ungar ut i skogen, något som fortfarande praktiseras i dina omgivningar? :meh:

Va? Vad har man för problem om man råkar ha en kviga liggandes utanför ladugården som är avlivad pga avsparkat ben och man väntar på djurservice som inte kan komma på x antal timmar (mer än att man förlorat en kviga)?
Vem har över huvud taget sagt nåt om tjuvjakt? Att skjuta ut lite duvor enligt skyddsjakt för att de orsakar problem räknas väl knappast som tjuvjakt. Lika lite som att fånga råttor i råttfälla är tjuvjakt. Men du kanske förespråkar skadedjur och alla problem de ställer till med när de går över styr i populationen på ett ställe? Och nu pratar jag inte om svalor. Utan råttor och duvor. Att återanvända en redan död duva kan jag knappast se som ett väldigt stort problem pga att man skulle vara blasé pga döda kor. Förstår inte vad du menar.

Själva har vi ett par som ända sedan ladan (inte vår) nära vårt sommarhus revs för ett par år sedan byggt bo på vår veranda (eller snarare inuti i ett hörn) :meh: Har inget emot svalor och det är roligt att se ungarna växa men det känns lite tråkigt att vi inte kan sitta där (då ungarna behöver mat osv och föräldrarna då flaxar oroligt omkring) och så blir det riktigt rediga högar av skit. Vi har försökt att hejda dem på olika sätt varje år men det har inte hjälpt. I år satte vi upp en platta under boet så där har mesta av skiten landat iallafall, men måttet var rågat när paret återvände efter årets första kull och började bygga nytt bo på andra sidan när deras förra bo fortfarande låg kvar! Vi som hade tänkt att vi kanske kunde ha den åtminstone under juli nu när ungarna har flugit ut, men nä :meh:

Nu har vi satt upp tyg för på sidorna, dock inte framtill, så får vi se om de låter sig hejdas av det ... skulle inte förvåna mig om de lyckades ändå, de är jäkligt envisa de där har vi märkt :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 982
Senast: Åsa A
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·
Hemmet I vårt stall har det varje sommar bott 3-4 svalfamiljer. Det är ju gulligt och vi låter stallportarna stå öppna hela sommaren så att det...
Svar
2
· Visningar
4 738
Senast: mian1
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 941
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar