vad gör ni?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prince77
  • Startdatum Startdatum
P

prince77

Vad gör ni med era ston OCH föl från dag 1 till 6 månaders ålder??
Skrotar dom bara i hagen eller vad gör dom?
Och när bör hovslagaren ordna med fölis hovar?

Vi ser till att dom verkas/maskas och blir dräktiga igen.
Sen får dom gå på bete.
Fölisar behöver röra på sig och ha massor med små ligistkompisar.

På hösten när dom kommer in så är dom redan vana att ha grimmor och vara bundna och lyfta fötter.
Och det, därför att dom kommer in var fjärde vecka för "rundsmörjning"

AM

Det som behövs. Leda i grimma (behövs första tiden innan betet), lyfta fötter (för att kunna verka osv), borsta och stå uppbunden (eftersom jag visar fölen), transportera... tja, allt jag behöver göra för att kunna göra det jag vill med fölen. Tränar inget speciellt, utan det blir det som behövs och har inte varit några problem.

De kan gå och skrota i hagen (stora hagar med fölkompisar) många veckor utan att jag gör nåt speciellt, det de lärt sig innan sitter kvar ändå. Tid för "träning" är väl MAX 5 min/dag utslaget.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: animalasia
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
980
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025