Vad gör ni med fölet efter avvänjning?

LouiseN

Trådstartare
Jag får snart hem ett föl från Holland som precis är avvänjt från sin mamma. Han är 8 månader. Är det bästa att direkt släppa honom på en lösdrift? (tillsammans med hingstar i hans egen ålder.) Eller kan jag ha honom i mitt stall, som en vanlig häst?( Alltså släppa ut honom på dagen tsm med en utav mina andra vuxna hästar och sedan ta in honom på kvällen.) Och då ha möjlighet att hantera honom mkt mer än om han går på en lösdrift. Och istället släppa honom på hingstbete till våren när han blir 1 år.

Vad tycker ni är bäst och varför?

Sv: Vad gör ni med fölet efter avvänjning?

Jag får snart hem ett föl från Holland som precis är avvänjt från sin mamma. Han är 8 månader. Är det bästa att direkt släppa honom på en lösdrift? (tillsammans med hingstar i hans egen ålder.) Eller kan jag ha honom i mitt stall, som en vanlig häst?( Alltså släppa ut honom på dagen tsm med en utav mina andra vuxna hästar och sedan ta in honom på kvällen.) Och då ha möjlighet att hantera honom mkt mer än om han går på en lösdrift. Och istället släppa honom på hingstbete till våren när han blir 1 år.

Vad tycker ni är bäst och varför?

Är han bara hanterad och lätt att hämta, så ser jag inga problem med att du inte skulle kunna ta han ihop med dina övriga unghingstar.
SE bara till att han får sig en rejäl avmaskningskur och står i stall någon dag. Har importerat några egna hästar från Frankrike som från England och ingen av de hästarna har varit rena. Blodmask och bandmask är det första man får ta itu med.
De dagarna han står inne så lär ni känna varandra. och du lär känna hur han fungerar. Lycka till !
Väntar själv hem två småtjejer, om tre veckor, från England. Avmaskningskurerna de ska få är hemtagna.

Håller med angående avmaskningen. Jag hade nog valt att ha honom på box första året, om du har bra hagar och det fungerar tillsammans med dina övriga hästar. Jag har en känsla av att så unga individer är lite känsliga för att gå på lösdrift.

Alternativt att du hittar en lösdrift i närheten så du kan hälsa på honom regelbundet och ser att han kan hävda sig i flocken och inte tappar i vikt. Jag hade inte bara vågat lämna honom på lösdrift för att hämta hem honom sen till våren.

Okej, tack för tipsen från er båda!

Men så ni tror det bästa är att jag har honom i stall över vintern och släpper ut honom på hingstbete till våren när han är 1 år? Ska bara poängtera att har jag honom i stall över vintern så kommer han att få gå ut med min 10 åriga vallack, alltså inga andra i hans egen ålder.

Jag tycker det beror på omständigheterna. Jag tycker det är viktigt för unghingstar att få gå men jämngamla för leken/fostrans skull. Samtidigt är det väldigt noga att de får rätt mat och mycket chans till vila. Så det beror på hur lösdriften sköts. Är det bara hingstar i hans ålder? Går där även äldre bir det för tuff lek för de små.

Så är det en bra kontrollerad lösdrift med indivdanpassat foder och andra hingstföl så hade jag helt klart valt det före att ha honom hemma ensam med en äldre häst.

I värsta fall ha honom hemma med din gamle och sen släppa tidigt på bete så han får gå så många månader som möjligt med jämnåriga.

Hanteringsmässigt skulle jag inte oroa mig, de fostrar varandra rätt bra när de går i flock, det är nästan bättre än att du börjar tidigt. Se bara till att grunder sköts som uppbindning osv.

Ja precis. På lösdriften är det bara hingstar i hans ålder. Men tror du att det gör någon större skillnad om han först nu kommer till ett vanligt stall och sedan går ut på bete i februari/mars, än om han går ut på bete nu direkt?

jag hade nog behållt min på box öve rvinbtern å sedan släppt på unghingst bete så tidigt som möjligt..

Okej! Varför hade du gjort det?

Jag har kollat runt lite och dom flesta verkar tycka att det är bäst att släppa honom tillsammans med andra unghingstar nu direkt, istället för att först ha honom uppstallad och sedan släppa honom till våren.

Men frågan är, tror ni det spelar någon roll vilket jag gör? Och varför verkar de flesta tycka att man skall släppa honom på unghingstbete direkt?

Jag kan bara se till hur min lilla är nu. Nu är det inte samma sak för han är bara 4 månader och går med mamma fortfarande. Men de bytte från bete till mindre hage för någon vecka sen. Så nu går han med bara sin mamma pga att valacken som skulle gått med dem tyvärr fått en senskada. Lillen har blivit mer och mer rastlös för varje dag som går, han har ju ingen att busa med längre. Vilket resulterat i att han också bråkar mer med oss för att få utlopp för buset. Ingen höjdare... Även om en valack kanske leker mer än vad hans mamma skulle gjort så är det mycket bättre med yngre vänner. Så jag skulle defenitivt släppt honom på lösdrift! Jag tror det gör att hästen blir lättare att hantera också faktiskt. Förutsatt att man hanterar den förstås ;) Jag hade varit överlycklig om jag haft möjlighet att ha min på lösdrift. Ska försöka låna en unge över vintern i alla fall för det här blir ohållbart annars, och det känns inte rättvist mot honom.

Jag skulle absolut ha släppt honom på lösdrift med de andra.
Det är en mycket bättre fostran.

hej. jag röstar också för att släppa honom med jämnåriga, om det är en bra lösdrift med bra ligghall, tillsyn etc. Hingstungar måste få leka och busa, då stärks skelett och ligament på ett helt annat sätt än om han går med en stillsam 10åring.
Bättre också att han successivt får vänja sig vid kylan, att gå från box till utedrift i februari låter lite brr. :eek: Än så länge hinner han sätta ordentlig päls före vintern.

Spelar det någon roll för skellettet, ligamentet och musklerna om han går ut nu eller till våren?

hej, ja det tror jag. Han växer som allra mest nu och bör röra på sig så mycket som det går. Det är inte så att han måste gå i lösdrift för att stärka sig men han måste ha lekkamrater. Kan du inte låna hem en jämnårig?

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 669
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka